یادداشت:

در مشکلات مالی کنار هم باشیم

این روزها در برخورد با همشهریان آنچه بیش از هر چیز درباره‌اش می‌شنویم گرفتاری‌ها و تنگناهای اقتصادی و بیکاری و عدم اشتغال بخشی از جامعه جوان است. مردم وقتی مقابل یک چهره شناخته شده قرار می‌گیرند چون گمان دارند آن چهره دستش به جایی بند است، سر درددلشان باز می‌شود بلکه به این واسطه درددلشان را به بالادستی‌ها برسانند، اما افسوس که ما نیز جز همدردی کاری ازمان برنمی‌آید.
کد خبر: ۱۱۷۰۲۶۳

با مردم همدردی می‌کنیم و خاطرجمع‌شان می‌کنیم که این اوضاع برای همه است و دوبلوری مثل من هم بعد از سال‌ها فعالیت وقتی ناگهان می‌بینم قیمت میوه‌ای سه برابر شده، شاخ‌درمی‌آورم و سعی می‌کنم با نخریدن آن میوه، زندگی‌ام را حفظ کنم! بله، وقتی مشکلی در سطح کلان ایجاد می‌شود همه را درگیر می‌کند و هر کس به نوبه خود با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

البته اقلیتی هستند که در همه ادوار اوضاعشان خوب است؛ اما با آن اقلیت کاری نداریم و از بدنه جامعه می‌گوییم؛ در صنف خودم که دوبله باشد اوضاع خراب‌تر از حیطه‌های دیگر هنری است، چون تعداد گویندگان فعال چند برابر فیلم‌هایی است که باید برای شبکه‌های مجاز تلویزیون یا اینترنت دوبله شود و در این شرایط معلوم است که فقط عده‌ای خاص هستند که می‌توانند درآمد
‌-آن هم درآمد حداقلی- داشته باشند و بقیه باید مدت‌ها منتظر بمانند تا کاری بهشان پیشنهاد بشود یا آن که کلا قید فعالیت مجاز را زده و برای شبکه‌های زیرزمینی دوبله کنند یا این‌که تغییر شغل دهند؛ در هر دو حالت تشویش و نگرانی است که بر روح آدمی مستولی می‌شود و هیچ چیز برای جامعه خطرناک‌تر از ارواح مشوش نیست.

از صنف خودم مثال زدم که کمی شفاف‌سازی شود برای مردمانی که گمان دارند چهره‌های مشهور در اجتماع مشکل ندارند؛ مشکل برای همه ماست و با گلایه‌های مدام از مشکلات هم راه به جایی نمی‌بریم.

من پیشنهادم همدلی است و این‌که کنار هم باشیم برای تحمل مشکلات. همدردی و همدلی بی‌توقع، بهترین نوع همدلی است که البته میزانش هم کم شده است، اما تجربه نشان داده برای عبور از مشکلات بیش از هر چیز به همین نوع همدردی نیاز داریم. من تمام‌قد در برابر ملت ایران می‌ایستم و بهشان می‌گویم همان زمان که درد نداری آنها را دلزده می‌کند یکی مثل من همدردشان است و از اعماق وجودش، درد آنها را لمس می‌کند. گمانِ تنهایی نبرید؛ همدردتانیم در روزهایی که فکر می‌کنید هیچ کس به فکرتان نیست!

ناصر ممدوح

(دوبلور و گوینده)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها