تذکر عضو کمیسیون فرهنگی‌مجلس به وزیر ارشاد درباره بازی‌های رایانه‌ای

وقتی پای GTA به مجلس باز شد!

روز گذشته (چهارشنبه) در همین صفحه هفت گزارشی منتشر کردیم، از عدد و رقم‌هایی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منتشر کرده بود و تهران را قلب اکوسیستم بازی‌های رایانه‌ای خوانده بود. در این گزارش آمده بود 34 درصد جامعه آماری که از آنها پرسش صورت گرفته به رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای توجهی ندارند. این رقم در وسعت کشور عدد بزرگی است که می‌تواند نگرانی ایجاد کند. علاوه بر این باید به ضعف نظارت در واردات بازی‌های رایانه‌ای نیز اشاره کرد. همچنین دسترسی آسان به هر بازی و سرگرمی رایانه‌ای نکته دیگری است که باید مورد تامل قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۶۹۸۶۰

حجتالاسلام نصرا... پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روز گذشته (چهارشنبه) در صحن علنی مجلس در رابطه با بازیهای رایانهای نکاتی را مطرح کرد.

ببینید GTA چه محتوایی دارد

آنگونه که خبرگزاری تسنیم نقل کرده است، او با اشاره به بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: متاسفانه براساس تخلف صریح بنیاد در بازیهای رایانهای محتواهای فراوانی داریم که در ارتباط با مسائل خلاف جنسی، شخصیتهای سمبل آخر زمانی، ولنگاری و پوششهای نامناسب، همپیمانی با شیطان، حمله به اسلام، تقبیح دین و اسلام، حمله به ایران که بسیار در فضاهای این بازیها ایجاد شده است و ذهن بچههای ما را مورد هجمه قرا میدهد. این سخنان در رسانهها بازتاب داده شد و من از همکاران میخواهم از اینجا که خارج شدید ببینید یک بازی مثل «جی تی ای» چه محتوایی دارد و چه مشکلاتی دارد. من گزارش مرکز پژوهشها در خصوص فعالیت غیرشفاف و کارکرد غیرروشن و مسائل مالی بنیاد را هم دارم.

بازی رایانهای در کشور رها شده

حمیدرضا جلالی، کارشناس بازیهای رایانهای در ارتباط با محتوای بازیهای رایانهای که بدون نظارت و تنها با هولوگرام بنیاد ملی بازیهای رایانهای منتشر میشود، میگوید: در کشور ما بازی کنسول و رایانهای در کشور عملا رها شده و اگر از آقای کریمی قدسی (مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای) بپرسید میگویند اینطور نیست و ما هولوگرام میدهیم، ولی من بازیهایی مانند GTA یا استریپ کلاب را به شما میگویم تهیه کنید و ببینید چه میزان محتوای غیراخلاقی در آن است، این بازی با دی وی دی نقرهای در ایران چاپ شده و به فروش میرسد و با این حجم موضوعات مستهجن در هیچ بازی دیده نمیشود و خب در حال انتشار است که خودم خریداری کردم و در بستر فضای وب هم به فروش
میرسد. او می افزاید: معتقدم پروژه نفوذ توسط بنیاد بازیهای ملی رایانهای بدون تعمد در کشور در حال اجراشدن است. مدل تولید و انتشار محصولات غربی در حال اجرا شدن است. نظارت پس از نشر در حال اجرا شدن است.

اینجا همهچیز مجاز است

ترجمه فارسی بازیهای خارجی که با نام لوکالایز (بومیسازی) نیز شناخته میشود، چندی است که توسط برخی از شرکتها و استودیوهای بازیسازی تبدیل به یک مدل کسب و کار و درآمدزایی شده است تا جایی که در بررسی محصولات برخی از استودیوهای بازیسازی، سهم بازیهای خارجی فارسی شده (لوکالایز) از سهم بازیهای ایرانی بیشتر است.

یکی از بارزترین این نمونهها، بازی خارجی کلش آو مافیاست. این بازی خارجی که نام لاتین آن Wild_City است در دو مارکت کافهبازار و مایکت با نام فارسی شده کلش آو مافیا انتشار یافته است. جالب این که شدت وضوح تخلفات این بازی به حدی است که نظام رده بندی سنی بازیهای دیجیتال (اسرا)، این بازی را رده بندی نکرده است، ولی ظاهرا رده بندی سنی بازیهای موبایلی برای مارکتهایی مانند کافه بازار و مایکت و... خیلی قابل توجه نیست، چرا که بازیهای بدون ردهبندی سنی و گاها با تخلفات فرهنگی نیز در این مارکتها عرضه میشود. به عنوان نمونه یکی از واضحترین تخلفات این بازی، اشاره مستقیم به همجنسگرایی است. در یکی از پیامهای سیستم که در منوی بالای بازی قابل مشاهده است این پیام نشان داده شده است: «... ازدواج همجنسها مجاز است. از این سیستم روشنفکری لذت ببر

آغاز عملیات دزدی بزرگ اتومبیل

کمپانی راک استار از ابتدای عرضه بازیها برای کنسول Playstation1 با بازی GrandTheftAuto ظاهر شد که در آن زمان بسیار تعجب همگان را در پی داشت. بازی به دزدی خودروهای گرانقیمت میپرداخت، که به دلیل جهان باز بودن بازی و طراحی خیابانها و ماشینهای مختلف بسیار پرجزئیات از کار در آمده بود. به مرور با آمدن GTA2 ، داستانی جذابتر و مأموریتهای متنوعتری به بازی اضافه شد. با آمدن GTA3 و نسخههای مکمل آن هم بازی همهگیر شد و در آنچه یک استودیوی بازی نیاز دارد، برای این بازی اتفاق افتاد و سود بسیار بالایی نصیب کمپانی راکاستار شد. این اتفاقات باعث شد راکاستار، هزینه و زمان بیشتری را برای بازی جدید بگذارد و با وسواس بیشتری نسخه چهارم را طراحی کند. در نسخه چهارم ما با شخصیتی روسی به نام نیکو بلیک (NikoBelick) مواجه میشویم که تحولش را در مسیر تبدیل شدن به یک خلافکار و قاتل حرفهای میبینیم. او از ابتدای ورودش به شهر و ارتباط با خویشاوندانش چندان اهل خلاف نیست و محیط فاسد پیرامونش او را وادار به ورود به این حیطه میکند. او که برای یافتن شغلی به این شهر سفر کرده با رفت و آمد با اطرافیان، آشنایان و دوستانش به این مسیر کشیده میشود.

انداختن مشکلات به گردن بقیه: محتوای داستان این نسخه دزدی بزرگ اتومبیل بیانگر این است که اگر محیط و فضای این کشور اینگونه شده به دلیل ورود افراد دیگری از سایر کشورهاست و اگر افراد دیگری هم وارد آن کشور شود هم به مشکلات آنها گرفتار خواهد شد و کسانی که در این کشور خلافکار هستند و دست به جنایت میزنند از سایر کشورها هستند.

خون و خشونت: خشونت، کشتار و خونریزی در نسخه چهارم بازی دزدی بزرگ اتومبیل خیلی بیشتر از قبل شده است. زیر گرفتن مردم و عابران پیاده با خودرو، کشتن مردم به روشهای مختلف که تنها برخی از مصادیق خشونت بیپروا در بازی است.

شوخیهای مختص بزرگسال و صحنههای جنسی: سری دزدی بزرگ اتومبیل اصرار زیادی به استفاده از کلمات و جملات نامناسب در بازی و استفاده از رفتار و صحنههای جنسی به قصد نمایش دادن واقعیت جامعه آمریکا و طبیعی کردن بازی از صحنههای جنسی در بازی استفاده شده که موجب نامناسب بودن این بازی برای سنین نوجوانان شده است.

یونس فردوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها