مدت زیادی نیست که سال تحصیلی جدید آغـــــــــاز شده و دانش‌آموزان مقاطع مختلف درس و مدرسه را از سر گرفته‌اند، اما همه چیز که درس خواندن نیست و این 9ماه تحصیلی نیاز به اوقات فراغت و سرگرمی‌هایی چون سینما هم دارد.
کد خبر: ۱۱۶۸۴۴۵

کافی است از کنار پردیسهای سینمایی بگذرید و نگاهی هم به فیلمهای در حال اکران بیندازید. دریغ از یک فیلم کودک و نوجوان. آیا حق بچههای ایران دست کم اکران یک فیلم خوب کودک در آغاز سال تحصیلی نیست؟

محمدرضا عـــرب، کارگــــــــــردان «داشآکل» مدتی قبل و در نشست خبـــــــــری این فیلــــــــم، بشدت از بازیگرانش گلایه کرد که چرا فیلم را در اکرانهای مردمی همراهی نکردهاند. به نظر میآید سازوکار چنین اکرانها و مراسمهایی هنوز در سینمای ما تعریف نشده و شکل درستی ندارد.

در سینمای حرفهای جهان، چنین حضورهایی به قرارداد بازیگران با پروژه برمیگردد، اما در سینمای ایران چون چنین چیزی به شکل رسمی تعریف نشده، همه چیز مرامی و معرفتی است و نمیتوان از بازیگران انتظار داشت حتما در اکرانهایی این چنین حضور داشته باشند.

ضمن اینکه فیلم اگر خوب و شرایط اکران مناسب باشد، نیازی به چنین اکرانهایی برای اندکی فروش بیشتر نیست.

به طور طبیعی و حرفهای، کار بازیگران با فیلم بعد از آخرین روز فیلمبرداری به پایان میرسد، اما اگر بازیگران به طور شفاهی قول همراهی در مرحله اکران را داده باشند، از نظر اخلاقی باید به حرف و تعهد مرامی خود پایبند باشند.

فرید قبادی از بازیگران خوب تئاتر است، اهل تئاتر هنوز بازی درخشان او را در نقش ابن ملجم مــــــــــرادی در نمایـــــــــش «تــــــــــرور» (حمیدرضانعیمی) به یاد دارند. بازیگران مستعدی چون او کافی است فرصتهایی در تلویزیون و سینما پیدا کنند تا طیف بیشتری از مخاطبان با هنر آنها آشنا شوند؛ به شرطی که با گل به خودی عوامل این آثار تصویری مواجه نشوند.

در اتفاقی نادر و عجیـــــــــــــــــب و با سهـــــــلانگاری ســــــــــازندگان تیزر تبلیغاتی فیلم «شعلهور»، اسم فرید قبادی هم در کلام گوینده فربد تلفظ میشود و هم در متن فربد نوشته میشود.

شاید بگویید برای یک نقطه بیشتر نیاز به این همه سختگیری نیست، اما قبول کنید که این هم معرفی ناقصی به مخاطبان سینماست و هم حس بــدی را در بــازیگر بهوجود میآورد.

فرید قبادی در فیلم حمید نعمتا... نقش کاوه، دستیار مصطفی (غواص) را بازی میکند و حتی در نقشی که به نظر میرسد میتوانست پررنگتر و جذابتر باشد هم خودی نشان میدهد.

علی رستگار

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها