کمیته نوبل نروژ دنیس موکویگی و نادیا مراد را به‌دلیل تلاش برای پایان دادن به استفاده از خشونت جنسی به عنوان ابراز جنگی، به عنوان برندگان جایزه صلح سال 2018 معرفی کرد. طبق این گزارش، کمیته نوبل نروژ اعلام کرد دنیس موکویگی و نادیا مراد به صورت مشترک برنده جایزه صلح نوبل 2018 شدند.
کد خبر: ۱۱۶۸۴۲۱

موکویگی، پزشک اهل جمهوری دموکراتیک کنگو و مراد دختر ایزدی عراقی است که از سوی داعش مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته بود. به گفته کمیته نوبل، موکویگی چه در صحنه ملی در کنگو و چه در عرصه بینالملل نمادی وحدت بخش در عرصه مبارزات علیه استفاده از خشونت جنسی در جنگ و مناقشات مسلحانه بوده است. وی بخش بزرگی از زندگی حرفهای خود را برای کمک به قربانیان خشونت جنسی در جمهوری دموکراتیک کنگو صرف کرده است. موکویگی و همکارانش همچنین در درمان هزاران نفر از قربانیان این خشونتها نقش داشتهاند.

کمیته نوبل همچنین مراد را به دلیل افشاگریاش درمورد اعمال ضدانسانی داعش مورد تجلیل قرار داد. نادیا مراد در سال 2016 از سوی سازمان ملل به عنوان «سفیر حسن نیت سازمان ملل در راستای ارج نهادن به بازماندگان قاچاق انسان» انتخاب شد. وی یکی از حدود3000 زن و دختر ایزدی بود که از سوی جنایتکاران داعشی به عنوان برده جنسی مورد سوءاستفاده قرار گرفتند. داعش بعد از اشغال روستای کوجو بسیاری از اهالی و ازجمله مادر و شش برادر نادیا را به قتل رساند. نادیا بعد از کشته شدن مادر و شش برادرش توسط داعش ربوده شد و در مدت اسارتش مورد انواع شکنجه و آزارها قرار گرفت. نادیا توانست بعد از مدتی از چنگ داعش فرار کرده و خودش را به یک مکان امن بساند. کمیته نروژی نوبل از میان ۳۳۱ کاندیدا این دو نفر را برگزید. برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۷، کمپین بینالمللی نابودی تسلیحات اتمی موسوم به I CAN بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها