سکانس نیمه دوم سال کلید خورد

پاییز رنگارنگ سینما

فروش میلیاردی فیلم‌ها در نوروز امسال چندین بار ثابت کرد رفتن به سینما هنوز هم در سبد فرهنگی خانواده‌ها جا دارد، اما باز هم عنوان پرفروش‌ترین فیلم امسال از میان آثار اکران نوروزی نبود و فیلم «هزارپا» ساخته ابوالحسن داوودی که در تابستان اکران شد، توانست در گیشه غوغا کند.
کد خبر: ۱۱۶۷۰۰۶

با شروع فصل پاییز، مانند سال‌های گذشته برخی سینماگران درباره فیلم‌سوزی در سینمای ایران هشدارهایی دادند. چرا که فیلم‌سوزی در فصل پاییز و زمستان سال‌هاست که برای سینمای ایران اتفاق می‌افتد و بسیاری از فیلم‌های سینمایی با شروع این فصل در سئانس‌های محدود و مدت زمان‌های کوتاه به اکران در می‌آیند و بدون دیده شدن جای خود را به فیلم دیگری می‌دهند.

از چهارشنبه گذشته (4 مهر) به عنوان اولین اکران پاییزی سال 97 فیلم‌های جدیدی روی پرده سینماها رفتند؛ «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی، «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی، «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت، «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، «سوفی و دیوانه» به کارگردانی مهدی کرم پور و «هشتگ» به کارگردانی رحیم بهبودی‌فر اکران شدند. در این گزارش به معرفی این فیلم‌ها پرداختیم.

عرق سرد

خلاصه داستان: این فیلم داستان افروز اردستانی، کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران است که گلزنی و تواناییهایش این تیم را برای اولین بار به فینال مسابقات آسیایی کشانده، اما زمانی که افروز به قصد سفر به مالزی به فرودگاه مراجعه میکند، میبیند که ممنوعالخروج شده است.

نگاه: سهیل بیرقی اولین تجربه سینماییاش را با فیلم «من» در سال 94 کسب کرد و «عرق سرد» دومین فیلم کارنامه کاری بیرقی محسوب میشود که باران کوثری، سحر دولتشاهی، لیلی رشیدی و امیر جدیدی در آن بازی میکنند.

این فیلم که در جشنواره فجر گذشته به اکران درآمد از جنبههای مختلف سر و صدا به پا کرد و از جمله نکات قابل توجه در آن کاهش وزن 21 کیلویی باران کوثری است.

ماهورا

خلاصه داستان: داستان این فیلم از کشته شدن ماهورا، نامزد امین (یا به اسم محلی در قوم خودش سمور) شروع میشود. امین بعد از کشته شدن نامزدش (که دختری عراقی بود) افسردگی گرفته و اکثر افراد طایفه هم او را نفرین شده میدانند.

او تصمیم میگیرد خودش را در مردابهای کنار روستایشان غرق کند، اما در آخرین لحظات خودکشیاش پیکری نیمهجان از یک خلبان ایرانی را میبیند. امین تصمیم میگیرد که جان خلبان را نجات دهد و نگذارد که بمیرد و باقی ماجراها.

نگاه: سالهای جنگ در کشور ما آنقدر قصه و حماسه دارد که تا سالیان سال بتوان از دل آنها فیلم ساخت و ماهورا از جمله این فیلمهاست. زرگرنژاد در این فیلم، اتفاقی در روزهای جنگ را با داستانی عاشقانه پیوند میزند و البته با بدعتی مناسب، از نمونههای مشابه اینگونه فیلمها فرار میکند. با وجود ایرادات مشهود فیلم، ماهورا تجربهای مثبت برای کارگردانش محسوب میشود.

سوفی و دیوانه

خلاصه داستان: امیر در حال خودکشی در مترو است که سوفی با یک سوال او را از کارش منصرف میکند. سوفی با داستانهای خیالی درباره زندگیاش میخواهد فکر خودکشی را از سر امیر بیرون کند، غافل از این که امیر هم درباره زندگیاش فقط تخیلاتی را برای سوفی نقل میکند.

نگاه: سوفی و دیوانه با وجود نمایش قابل قبول تفاوتهای انسانی میان امیر و سوفی از جذابیتهای کافی برای نگه داشتن مخاطب تا پایان فیلم برخوردار نیست.

خبری از بازیهای مقتدرانه امیر جعفری در این فیلم نیست، اما «بهآفرید غفاریان» با اینکه بازی او در بعضی سکانسها تصنعی است، اما در کل از عهده نقشش برآمده است.

مغزهای کوچک زنگ زده

خلاصه داستان: «مغزهای کوچک زنگ زده» در مورد سه برادر است که در کنار مادر، پدر، مادربزرگ و تنها خواهر خود (شهره) در حلبیآباد زندگی میکنند. این فیلم درباره حاشیه شهری پر جرم و جنایت از نگاه جنایتکاری است که خودش هیچگاه مرتکب جنایت نشده است.

نگاه: فیلم مغزهای کوچک زنگ زده به کارگردانی هومن سیدی یک فیلم ارزشمند است که بدون شک، بهترین و کاملترین اثر کارنامه فیلمسازی سیدی به شمار میرود. این فیلم آن از دسته فیلمهایی است که بعد از ترک سالن سینما با شماست و تا چند روز از خود سوال خواهید کرد، مقصر کیست؟

جاده قدیم

خلاصه داستان: «جاده قدیم» داستان زنی به نام مینو را روایت میکند که رئیس بانک است و همه کاره خانوادهاش، اما بر اثر یک زورگیری و هتک حرمت جایگاهش را در زندگی متزلزل میبیند.

نگاه: منیژه حکمت از قدیمیترینهای سینماست که جاده قدیم را پس از زندان زنان، سه زن و لالایی و پس از ده سال دوری از فیلمسازی ساخته. او در این فیلم همانند فیلمهای گذشتهاش معضلات زنان را دستمایه فیلمش قرار میدهد و در انتخاب بازیگر سراغ هنرپیشههای معروف و چهره میرود. از نکات قابل توجه این فیلم میتوان به بازی چشمگیر بازیگران فیلم بویژه مهتاب کرامتی اشاره کرد.

هشتگ

خلاصه داستان: فیلم «هشتگ» با بازی بازیگرانی چون نیوشا ضیغمی، بهاره رهنما و حدیث فولادوند دارای مضمونی اجتماعی و طنز است. این فیلم دغدغههای جامعه امروزی همچون فضای مجازی را با زبانی طنز به تصویر میکشد.

نگاه: رحیم بهبودیفر پیش از هشتگ، آدم آهنی را به عنوان اولین اثر بلند سینمایی در کارنامه خود ثبت کرد که توانست با حضور در بیستوششمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان موفق به دریافت لوح زرین بهترین فیلم از نگاه مخاطبان شود. از نکات قابل توجه در این فیلم گریم متفاوت نیوشا ضیغمی و بهاره رهنماست.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها