آمریکایی‌ها می‌گویند «معامله قرن» طی چند روز رونمایی می‌شود

خیال خام خیانت

مقامات آمریکایی این روزها از پیشبرد طرح موسوم به «معامله قرن» و آمادگی برای اجرای آن سخن می‌گویند. مقامات رژیم صهیونیستی ازجمله بنیامین نتانیاهو نیز گرچه شروطی تعیین می‌کنند اما ظاهرا مشکل جدی با این طرح ندارند. این در حالی است که حتی مقامات فلسطینی سازشکار از جمله محمود عباس بر آماده نبودن شرایط برای تحقق صلح سخن می‌گویند. مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت نیز به طور کلی گزینه مذاکره را بی فایده می‌دانند و بر عزمشان برای گرفتن حق خود از طرق دیگر تاکید می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۶۶۹۵۹

دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی روز پنجشنبه در یک گفتوگوی تلویزیونی اعلام کرد که طرح پیشنهادی «دونالد ترامپ» رئیسجمهوری این کشور برای صلح میان اسرائیل و فلسطینیان آماده و مکتوب است و طی چند روز آینده عرضه خواهد شد.

فریدمن در حالی از صلح سخن میگفت که موضع کاملا جانبدارانه آمریکا در بحران برای همگان مشخص است و البته خود وی نیز بر آن تاکید کرد. وی گفت که افراد مختلف تعابیر متفاوتی از مفهوم «دولت فلسطینی» برداشت میکنند، اما از نظر وی این دولت دولتی است که تهدیدی متوجه فلسطین نمیکند و همین برداشت در تهیه طرح مدنظر بوده است.

وی در این خصوص گفت: «ما همواره گفتهایم که یکی از اصول ما (در این طرح) این است که تشکیل یک دولت فلسطینی، امنیت اسرائیل را به خطر نمیاندازد.» این مقام آمریکایی گفت: «دولت فلسطینی چیست؟ کاستاریکا است یا یمن؟ به نظر من، تحت شرایط درست، دولت فلسطینی تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود.»

فریدمن در ادامه یادآور شد که دونالد ترامپ بیشتر از هر رئیسجمهور دیگری در تاریخ آمریکا، از اسرائیل حمایت میکند و تاکید کرد که «اگر تشکیل دولت فلسطین با امنیت اسرائیل در تعارض باشد واشنگتن جانب اسرائیل را خواهد گرفت.»

مواضع متناقض آمریکا

این در حالی است که محمود عباس روز پنجشنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت برای وی عجیب است که آمریکا پس از دست زدن به اقدامات ضدفلسطینی اخیر خود هنوز راجع به معامله قرن صحبت میکند.

عباس گفت: «ما همواره در ابتکار عملهای متعدد جامعه بینالملل با هدف تحقق صلح میان ما و اسرائیلیها مشارکت کامل و مثبت داشتهایم. ما از ابتدای دوره ریاستجمهوری ترامپ نیز به این مسیر ادامه دادهایم و من با او بارها دیدار داشتهام.»

عباس خاطرنشان کرد: «ما صبورانه منتظر ابتکار عمل صلح او ماندیم اما تصمیمات و اقدامات او که با نقش و تعهد آمریکا در قبال فرآیند صلح کاملا منافات داشت، ما را شگفتزده کرد.»

اشاره عباس به بسته شدن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در آمریکا و طرح کنگره برای تروریستی اعلام کردن آن، معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر و قطع کمک آمریکا به آژانس امداد و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) است.

آمریکا گفته است تدابیر اخیر در راستای اجرای طرح «معامله قرن» هستند. عباس با اعتراض به آمریکا گفت: دولت آمریکا تمامی تعهدات این کشور را دچار مشکل کرده و تحقق راهکار تشکیل دو کشور را دچار تضعیف نموده است. این دولت نشان داده که ادعاهای آن در مورد نگرانی درباره وضعیت انسانی مردم فلسطین واهی است. ترامپ مدعی شد که مساله قدس، پناهجویان و شهرکسازیها را از روی میز مذاکره برداشته است. اما تصمیماتی از این دست ریشههای ملی مساله فلسطین را تهدید میکند و حملهای به حقوق بینالملل و قطعنامههای سازمان ملل متحد در این زمینه محسوب میشود. اما عباس در خاتمه از ترامپ خواست تا تصمیم خود در قبال قدس و شهرک سازیها را تغییر دهد تا دورنمای تحقق صلح در منطقه روشن شود و خاطرنشان کرد که فلسطینیها آماده مذاکره برای تحقق صلح هستند.

گدایی کردن مذاکره

مواضع سازشجویانه عباس انتقادات شدید گروههای فلسطینی را در پی داشت.

داوود شهاب سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین سخنرانی عباس را هدیه به اشغالگران و طرح معامله قرن دانست و گفت: سخنرانی عباس تنها تاکید بر روند سازش و ناتوانی در اذعان به شکست آن بود.

شهاب گفت: لحن عباس ناتوان از توصیف تجاوزگری و ظلم اشغالگران علیه زندگی ملت فلسطین بود و اعلام آمادگی وی برای بازگشت به میز مذاکرات به مثابه گدایی کردن مذاکره است که تمام خطوط قرمز را زیر پا میگذارد.

وی تصریح کرد: این سخنرانی تهدید کننده آینده آشتی و وحدت داخلی است و هدیهای به اشغالگران و طرح معامله قرن به شمار میرود که هدف آن خاموش کردن شعله مقاومت و ارکان حیاتی آن و خلع سلاح کردن مقاومت است. شهاب گفت: این سخنرانی مردود و غیرقابل قبول است و بیانکننده اجماع ملی فلسطینیها نیست و تهدیدی برای آشتی و وحدت و عقبگرد بزرگی در تلاشهای صورت گرفته برای برون رفت از تنگنای داخلی بهشمار میرود. وی گفت که مردم در مقابله با رژیم صهیونیستی حرف آخر را میزنند و ملت فلسطین روی راهکارهای سیاسی حساب باز نمیکند. وی یادآور شد: ملت فلسطین به هیچ وجه روی راهکارهای سیاسی یا تلاش برای ایجاد فضای تازه بهمنظور [برگزاری] مذاکرات بیهوده حساب باز نمیکند بلکه بر اتحاد و افزایش مقاومت به عنوان گزینه و تنها راه حمایت از خاک و حقوق خود تاکید دارد.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز سخنرانی محمود عباس را ناامیدکننده دانست و تاکید کرد که این سخنرانی در سطح چالشهای بزرگ پیش روی مساله فلسطین نبود.

جبهه خلق در بیانیه خود آورده است: انتظار میرفت که عباس در سازمان ملل اعلام کند که از برنامه سازش و مذاکره در راستای پایبندی به موضع اجماع ملی و مصوبات شورای مرکزی دست میکشد.جبهه خلق سخنرانی عباس را نشاندهنده «نبود نیت واقعی برای عبرتگیری از اشتباههای گذشته و دل بستن به توهم صلح و مذاکرات بیهوده» دانست و گفت: سخنان عباس درباره غزه تنها شکاف و رنج اهالی نوار غزه را تشدید خواهد کرد و کمکی به پیشبرد روند آشتی نخواهد کرد.

در همین حال هزاران تن از مردم فلسطین بیست و هفتمین جمعه بازگشت خود را در مرزهای غزه با سرزمینهای اشغالی برگزار و بر لزوم تامین حقوق آوارگان فلسطینی تاکید کردند.

امیر عباس اصغری

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها