یکی از جذاب‌ترین تفریح‌ها در سراسر دنیا سفر است. داخلی یا خارجی خیلی تفاوتی ندارد، مهم این است که چند روز خانه، زندگی و کار را رها کرده و به سفر بروید تا هم استراحت کنید و هم از جذابیت‌های دیگر شهرها و کشورها لذت ببرید. البته ممکن است همیشه سفر برای تفریح نباشد و کار باعث شود قصد سفر کنید.
کد خبر: ۱۱۶۶۸۳۴

شاید یکی از مهمترین دغدغهها قبل از سفر، رزرو محلی است که میخواهید در آن اقامت کنید. شما کدام اقامتگاه را انتخاب میکنید؟ ویلا، سوئیت، خانه، آپارتمان یا مراکز بومگردی و خانههای روستایی و عشایری؟

داستان اتاقک

تا همین چند سال پیش رزرو تلفنی هتلهای بزرگ شهرها تنها راهی بود که قبل از سفر میتوانستید محل اقامت خود را مشخص کنید. کمکم روند سنتی جای خود را به سیستمهای آنلاین داد و رزرو هتلها بهصورت آنلاین نیز انجام شد. شاید مزیت آنلاین شدن رزرو هتلها بیشتر به توضیحات و دانشی بود که قبل از انتخاب هتل از طریق وبسایت بهدست میآوردید، اما نکته مهم این بود که همه اقشار جامعه توانایی اقامت در هتل را ندارند. خانه، ویلا، اتاق و... گزینههای دیگری بود که هنوز بکر و دستنخورده مانده بودند و همچنان تنها راه رزرو اقامت در آنها حضور در شهر مدنظر بود.

بجز هزینه بالای هتلها شاید حس جذاب حضور در اتاق یکی از خانههای سنتی در مناطق بکر بومگردی نیز یکی از نیازهای مهم مشتریان بود. اتاقک با بررسی اینگونه نیازهای مشتریان تصمیم به راهاندازی پلتفرمی آنلاین گرفت. علی طالشی، بنیانگذار و مدیرعامل مجموعه اتاقک میگوید: «پلتفرم اتاقک با قبول مسؤولیت بهعنوان رابط بین مهمان و میزبان، امنیت، راحتی و صحت اطلاعات اقامتگاه و میزبان را بررسی میکند تا به فرآیند انتخاب، اعتماد و رزرو آنلاین واحد اقامتی مناسب به مسافران کمک کند. این روند علاوه بر اینکه به کسب درآمد برای میزبانها میانجامد، به رونق گرفتن کسبوکارهای محلی و رونق بومگردی نیز کمک میکند. از طرفی برای مسافران نیز مزیت بالارفتن سرعت، یافتن محل اقامت در سفر، اطمینان از امنیت واحد اقامتی، امنیت در پرداخت و پیگیری آنلاین را دارد.»

نکته حائز اهمیت دیگر در بحث رزرو محل اقامت در اینگونه پلتفرمها، شناسایی دقیق میزبان است. اگر میزبان بهدرستی شناسایی نشود و صلاحیت و استانداردهای لازم را نداشته باشد احتمالا این فرآیند با مشکلاتی روبهرو خواهد شد. طالشی درباره جذب میزبان میگوید: «فرآیند جذب میزبان به دو صورت انجام میشود؛ اول اینکه میزبانها با مراجعه به سایت و از قسمت «میزبان باشید» میتوانند با وارد کردن اطلاعات اولیه، درخواست میزبانی پر کنند تا در مرحله بعدی، توسط مجموعه بررسی و در صورت داشتن استانداردهای میزبانی تائید شوند. در روش دوم مجموعه با شناسایی نیاز هر منطقه، با ارسال تیم متخصص، اقدام به شناسایی و ثبت واحدهای اقامتی میکند. این موارد باعث میشود مسافران بتوانند اقامتگاههای شهرهای مختلف را بررسی و مقایسه کنند و در نهایت رزرو آنلاین و پرداخت اینترنتی داشته باشند.»

اقامتی ارزان برای شهرستانیهای الکامپ

گرچه تخفیفهای دریافت غرفه برای کسبوکارهای نوپا موجب شده این سالها حضور پررنگی در نمایشگاه الکامپ داشته باشند، اما برخی از آنها که در شهرهای دیگر به جز تهران شکل گرفتهاند از این قاعده مستثنی هستند. مسیر طولانی و هزینه بالای رفت و برگشت سفر از یکسو و هزینه بالای هتلها و اقامتگاههای مناسب تهران از سوی دیگر موجب شده بود حضور کسبوکارهای نوپای غیرپایتختنشین در نمایشگاه الکامپ کمرنگ شود. اما امسال اتاقک راهکاری مناسب برای این مشکل ارائه داد و باعث حضور پررنگتر این گروه از کسبوکارها در تهران شد. طالشی میگوید: «سازمان نظام صنفی رایانهای کشور، طی فراخوانی از استارتآپهای شرکتکننده در الکاماستارز 97 خواست تا در صورتی که امکان ارائه خدمات به غرفهداران برایشان وجود دارد، داوطلب شده و همکاریهای لازم را انجام بدهند. از آنجا که سال پیش مهمترین مشکل غرفهداران اقامت در تهران بود، اتاقک برای رفع این نیاز قبول مسؤولیت کرد و با رایزنیهای مختلف با میزبانهای تهرانی حاضر در پلتفرم، اتاقک توانست تخفیف 70 درصدی واحدهایی را برای اسکان غرفهداران در نظر بگیرد.»

اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم

یکی از دغدغههای مهم کشور ایجاد شغل است. البته این مساله در شهرهای کوچک و شهرستانها بیشتر حائزاهمیت است. علی طالشی در اینباره میگوید: «اتاقک از سال 1396 شروع به فعالیت کرده و اکنون حدود 4500 اقامتگاه فعال داریم. این مساله موجب شده برای هزار نفر میزبان بهطور غیرمستقیم اشتغالزایی داشته باشیم. البته اشتغازایی مستقیم برای تیم اتاقک که در زمینه تولید محتوا و بررسی اقامتگاهها فعال هستند نیز صورت گرفته است.» به نظر میرسد کسبوکارهای نوپا با در نظر گرفتن نیازهای پنهان مشتریان میتوانند بهعنوان بنگاههای ایجاد مشاغل مختلف نیز یاریرسان دولت باشند. در واقع ظرفیتهای زیادی در کشور وجود دارد که اگر در یک مسیر مشخص قرار گیرند، میتوانند فعال شوند و ضمن رونق کسبوکار برای خود موجب رفع برخی از نیازهای دیگر هموطنان شوند.

نیازمند قوانین خاص هستیم

در مورد رزرو اقامتگاه دغدغههای مختلفی وجود دارد، بحثهایی چون منصرف شدن، پشتیبانی مناسب و... که تامین این موارد موجب میشود خاطر سفارشدهندگان آسوده باشد. بهگفته طالشی شاید بتوان گفت یکی از مهمترین مزیتهای اتاقک نسبت به نمونههای مشابه داخلی، سختگیری درباره انتخاب میزبان و ثبت واحدهای اقامتی است. مواردی مانند بررسی مشخصات فردی و اطلاعات تماس مالکان واحدهای اقامتی، بررسی گواهی نداشتن سوءپیشینه، ضمانت بازگشت هزینه در صورتی که کنسلی از طرف میزبان باشد، داشتن پشتیبانی 24ساعته و بررسی واحدهای اقامتی از نظر استانداردهای میزبانی و امکانات رفاهی اولیه نیز از دیگر موارد حائزاهمیت برای اتاقک جهت ارائه خدمات مناسب است.

علاوه بر این، مجموعه اتاقک دارای مجوزهای بند ب میراث فرهنگی، نماد اعتماد الکترونیکی، نشان ملی ثبت رسانه دیجیتال، تاییدیه سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران و عضو اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی است.

در مورد لغو هم قوانین خاصی دارند که به میزبانان و مهمانان این ضمانت را میدهد که کمترین ضرر را داشته باشند. در صورتی که رزرو مسافر به هر دلیلی از سمت میزبان کنسل شود، ضمانت بازگشت هزینه برعهده اتاقک است.

اتاقک میکوشد تا با تمام امکاناتی که در اختیار دارد رضایت مهمانان خود را جلب کند. از اینرو اگر به هر دلیل مهمان تمایلی به استفاده از خدمات اتاقک نداشت، پول مهمان با توجه به قوانین، در کوتاهترین زمان ممکن بازگشت داده خواهد شد. کنسلکردن رزرو توسط مهمانان چنانچه بیش از 72 ساعت به زمان تحویل مانده باشد شامل جریمه 10درصد میشود.

از 72 ساعت مانده به تحویل، کل مبلغ اخذ میشود و در صورت مراجعه نکردن مهمان در زمان رزرو، محل اقامت برای مهمان خالی نگاه داشته شده و هیچگونه وجهی مسترد نخواهد شد.

با توجه به اینکه اتاقک در حوزه ویلا و بومگردی هم فعال است، دغدغه بیمه اموال برای مهمانان و میزبانان نیز مطرح است. تیم اتاقک درباره بیمه کردن اقامتگاه و اموال مهمانان در حال برنامهریزی و فراهم آوردن شرایط اجرایی آن است تا بتواند خدمات مطمئنتری را ارائه دهد.

محسن سمسارپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها