قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت دهم به اجرا درآمد و طبق قانون قرار بود قیمت‌ها تدریجاً اصلاح و از محل مابه‌التفاوت آن یارانه نقدی به مردم پرداخت شود. در مجلس نهم اصلاحاتی مورد توجه این قانون بود و نمایندگان مجلس عنوان کردند که برخی خانوارها نیازی به دریافت یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومان ندارند و باید از لیست یارانه‌بگیران خارج شوند. طبق مصوبه مجلس باید شش میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف می‌شدند اما متاسفانه الان که مشغول خواندن این یادداشت هستید هنوز این قانون اجرا نشده است. این در حالی است که دولت مدام از کمبود منابع برای افزایش یارانه نقدی دهک‌های پایین در ورای کاهش ارزش پول ملی صحبت می‌کند اما همچنان مشغول پرداخت یارانه به ثروتمندان است.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۱۰

موضوعی که فرای این موارد وجود دارد نپرداختن یارانه نوزادان است. خانوادههایی که در این شرایط اقتصادی فرزند آوردهاند به جای اینکه مورد حمایت قرار بگیرند مورد بیتوجهی قرار دارند و دولت هم هیچ پاسخ روشنی به آنها نمیدهد. از ابتدای سال جاری تاکنون یارانه نوزادان پرداخت نشده و این یک معضل برای خانوارها است. البته ممکن است دولت دوباره بهانه کمبود منابع را برای پرداخت عنوان کند اما نمایندگان مجلس در زمان تدوین بودجه سال 97 به بررسی این موضوع پرداختند و دولت را موظف کردند تا سه دهک بالای درآمدی جامعه را از لیست یارانهبگیران حذف کند. در این صورت منابع کافی برای پرداخت یارانه نوزادان فراهم میشود و خانوادهها در این شرایط اقتصادی میتوانند بخشی از هزینههای فرزند خود را بپردازند. همان طور که تاکید شد ثروتمندان باید از لیست یارانهبگیران حذف میشدند اما ظاهراً دولت نوزادان را حذف کرده است، به این دلیل که تبعات کمتری برایش دارد.

البته باید توجه داشته باشیم که درآمد دولت از محل هدفمندی یارانهها 110 هزار میلیارد تومان است و دولت به جای اینکه درآمد این بخش را در درون این طرح هزینه کند خرجتراشیهای دیگر میکند. دولت با درآمدی که از محل هدفمندی یارانهها دارد نه تنها میتواند یارانه نوزادان را بپردازد بلکه امکان افزایش دو برابری و نزدیک کردن یارانه نقدی به صد هزار تومان را دارد. اما متاسفانه دولت طرحهایی در قالب حمایت از اقشار کمدرآمد بهصورت عملی ندارد. به نظر میرسد در شرایط فعلی اقتصاد که ارزش پول ملی بشدت کاهش یافته دولت باید از طریق یارانه نقدی و یا یارانه غیر نقدی از خانوارها حمایت کند.

دکتر حمیدرضا حاجیبابایی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها