جلسه ضدایرانی برایان هوک را چه کسی به هم زد؟

فریاد صلح بر سر اربابان جنگ

درست در لحظاتی که برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا بادی به غبغب انداخته بود و داشت برای ایران خط و نشان می‌کشید، زنی لاغر با تیشرتی صورتی رنگ که بر روی آن نوشته شده بود « صلح با ایران» به روی صحنه آمد تا نمایش سراپای دروغ واشنگتن را نقش بر آب کند. این خانم که «مدیا بنجامین» نام داشت متعلق به گروهی مدنی به نام «کد پینک » بود که با طرفداری از صلح جهانی دست به اقداماتی افشاگرانه می‌زند .
کد خبر: ۱۱۶۵۵۸۵

مدیا بنجامین، از همان آغازی که به روی صحنه رفت با بیان اینکه دولت ترامپ رفتاری مانند «جورج بوش» پسر رئیسجمهور وقت آمریکا پیش از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق دارد، گفت «واشنگتن در تلاش است تا ایران را عامل مشکلات جهان جلوه دهد.» بلافاصله مأموران مانع تلاش این زن شدند و خواستند او را از سالن اخراج کنند. اما او در پیش چشم رسانههای جهان همچنان با فریاد به جنگ یمن اشاره کرد و گفت «فاجعه یمن» حاصل بمبارانهای عربستان سعودی است که از متحدان کلیدی آمریکا به شمار میآید. وی تحریمهای آمریکا علیه ایران را هم موجب آسیب به مردم ایران خواند و گفت آمریکا باید به سمت «صلح با ایران» حرکت کند. در نهایت نیروهای امنیتی با زور این زن را از سالن بیرون کردند اما فریاد او هرگز خاموش نشد .

دو سال پیش نیز مدیا بنجامین در جریان سخنرانی باراک اوباما، با قطع کردن سخنان وی، به ادامه فعالیت زندان گوانتانامو و سیاستهای وی در خاورمیانه اعتراض کرده بود .

سال 90 نیز زنی از همین گروه به نام «ری ابیلیا» سخنرانی بنیامین نتانیاهو را برهم زد. او که یک خانم یهودی آمریکایی بود بهعنوان یک فعال سیاسی ضدجنگ و ضدراهبردی آمریکا در خاورمیانه فعالیت میکند و میکوشد به مردم مظلوم فلسطین کمک نماید. ری ابیلیا، با حضور در سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عملکرد این رژیم درباره فلسطینیان اعتراض کرد. هم زمان با سفر بنیامین نتانیاهو به واشنگتن، اعضای گروه کد پینک در مقابل کنگره و در ساختمان ایپک و در ایستگاه اصلی قطار واشنگتن برعلیه سیاستهای آمریکا و اسرائیل در مقابل مردم فلسطین دست به تظاهرات و اعتراض زدند. در جریان همین اعتراضات بود که خانم ری توانست یک بلیت ورودی به داخل کنگره آمریکا را تهیه کرده و صحبتهای نمایشی نتانیاهو را با اعتراض خود قطع کند . او پس از اخراج از کنگره به علت مصدومیت ناشی از ضرب و شتم ماموران امنیتی در بیمارستان بستری گردید.

کد پینک چه گروهی است؟

«مدیا بنجامین» از بنیانگذاران گروه ضدجنگ «کد پینک» فروردین گذشته در گفتوگو با ایرنا به منع سفر شهروندان ایرانی اعتراض کرده بود و گفت: تاکنون هیچ شهروند ایرانی دست به اقدام تروریستی در خاک آمریکا نزده است، منع مسافرت شهروندان ایرانی و سپس ارسال پیام نوروزی توسط «دونالد ترامپ» نشانه نفاق اوست . گفته میشود گروه کد پینک فعالیت خود را از نوامبر سال 2002 میلادی با هدف مخالفت با سیاستهای جنگطلبانه دولت آمریکا شروع کرده است. مدیا بنجامین اخیرا در گفتوگو با سایت خبری مشرق در باره ماهیت فعالیت گروه خود گفته است: ما این گروه را تأسیس کردیم، چون میخواستیم جلوی جنگ عراق را بگیریم. به این نتیجه رسیده بودیم که پاسخ آمریکا به حملات 11 سپتامبر قرار است ایجاد خشونتهای بیشتر در دنیا باشد.

درنگ

مدیا بنجامین متولد سال 1952 و بنیانگذار گروه «کد پینک » است که آن را سال 2002 تاسیس کرد. هدف اصلی این گروه مبارزه با جنگ طلبی زمامداران آمریکایی در خارج از این کشور است. بنجامین سال 2000 نامزد حزب سبزها در ایالت کالیفرنیا بود و توانست رای بالایی را بهدست آورد. سال 2003 روزنامه لس آنجلس تایمز او را به عنوان «یکی از رهبران برجسته » جریان صلح خواهی در آمریکا معرفی کرد.

بنابراین از سال 2002 که این گروه تأسیس شد تا به امروز تلاش خود را کردهایم تا با سیاستهای نظامی آمریکا مقابله کنیم، چرا که این سیاستها نتیجه عکس میدهد و به ضرر آمریکاست. از سوی دیگر، هزاران میلیارد دلار به جای آن که خرج نیازهای اولیه مردم آمریکا شود، صرف جنگ میشود. گروه ما اکثر اعضایش زنان هستند، اگرچه ما محدودیتی برای عضویت مردان قائل نمیشویم، اما مدیریت این گروه را زنان به عهده دارند. البته حوزه فعالیت ما هم مسائل سیاسی است، نه حقوق زنان.

جریان سوم

گروه کد پینک خود را وابسته به جریانی موسوم به «جریان سوم» در آمریکا میداند ومی گوید از آنجا که دو حزب بزرگ دموکرات و جمهوریخواه فضای سیاسی کشور را قبضه کردهاند لازم است تا جریان سومی در کشور فعال شود. مدیا بنجامین در این باره میگوید: روند تشکیل حزب در آمریکا بسیار پیچیده است، یعنی عملاً امکان به وجود آوردن حزب سوم وجود ندارد. قانون آمریکا این است که یا باید 50 به علاوه یک درصد آرا را به دست بیاورید، یا اینکه هیچ چیزی به دست نمیآورید.

دایره فعالیتهای کد پینک

بنیانگذار گروه کدپینک درباره دایره فعالیت این گروه میگوید: ما در زمینه رفتار شرکتهای بزرگ توانستهایم تأثیرگذار باشیم. این شرکتها را مجبور کردهایم تا شرایط حقوقی بهتری برای کارگران خود فراهم کنند. در زمینه استفاده از پهپادها هم این گروه دولت را مجبور کرد تعداد پهپادهای استفاده شده در پاکستان و یمن و کشورهای دیگر را کاهش دهد. این اقدام بسیار تأثیرگذار بود و جان انسانهای زیادی را نجات داد. بنجامین میافزاید: البته ما میخواستیم استفاده از پهپادها به کلی متوقف شود، اما دستکم توانستیم تعداد حملات پهپادی را کم کنیم. تلاشهای ما همچنین موجب شد تا اقدام نظامی علیه ایران شکل نگیرد و یا تحریمهای شدیدتر وضع نشود. ما نتوانستهایم جهت کلی سیاستهای آمریکا را عوض کنیم، اما در موارد خاص تأثیرات خوبی گذاشتهایم.

فعالیت ضد جنگ

وقتی خبرنگار مشرق از خانم مدیا بنجامین میپرسد آیا شما به دنبال توقف جنگهای آمریکا هستید وی پاسخ میدهد: مطمئناً اولویت اصلی ما این است که سیاستهای آمریکا را تغییر بدهیم تا دولت به جای تمرکز بر جنگ، بر حل مسائل و مشکلات داخلی آمریکا تمرکز کند و به این ترتیب هزینههای هنگفتی که الان خرج جنگ میشود، به مصارف داخلی اختصاص بیابد.

علی باقری

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها