احیای قلبی پایه

از راهروی اصلی اورژانس به سمت اتاقم می‌روم. پشت در اتاق احیای قلبی - ریوی خانم میانسالی که اشک در چشمانش حلقه زده است و مدام با صدای بلند نام آقایی را صدا می‌زند، نظرم را جلب می‌کند. داخل اتاق سی‌پی‌آر همکاران مشغول احیای قلبی - ‌‌ریوی مرد حدودا 50 ساله‌ای هستند. یکی از همکاران بیرون می‌آید و از خانمی که پیش از این دیده بودم، علت دیر انتقال دادن بیمار بدحال را می‌پرسد و این‌که دیگر کاری از دستشان برنمی‌آید، زن همان‌جا روی زمین می‌نشیند و ازحال می‌رود... .
کد خبر: ۱۱۶۴۹۹۵

احیای قلبی - ‌‌ریوی پایه از موضوعاتی است که باید تک‌تک افراد جامعه اطلاعات خوبی از آن داشته باشند و همچنین براساس دستورالعمل‌های انجمن قلب آمریکا که هم‌اکنون در بسیاری از کشورها ازجمله کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، این اطلاعات باید هر پنج سال یکبار بازآموزی شود، ولی متاسفانه تا به‌حال تمهیداتی برای آموزش عموم افراد جامعه اندیشیده نشده است. رسانه‌های گروهی می‌توانند در این زمینه نقش آموزشی خوبی داشته باشند.

آنچه باید بدانیم

در زمینه آموزش پایه احیای قلبی - ‌‌ریوی، باید به زنجیره‌ای از اقدامات اشاره کنیم که با بررسی امنیت محیط آغاز می‌شود. بیماری که بیهوش روی زمین افتاده است، پیش از هر اقدامی باید به محل مناسبی که در معرض خطر جدی‌تر قرار نگیرد، منتقل شود؛ به عنوان مثال بیماری که در وسط خیابان بیهوش روی زمین می‌افتد یا در محلی که احتمال نشت گاز وجود دارد فردی را بیهوش پیدا می‌کنیم، ابتدا باید به محل مناسب‌تری منتقل شود.

در گام بعدی با صدای بلند، فرد را صدا می‌کنیم و روی شانه وی می‌زنیم. اگر پاسخی داده نشد، پیش از هر اقدامی حتما با صدای بلند از اطرافیان کمک می‌خواهیم و همچنین اورژانس را با شماره 115 از وضعیت موجود مطلع و در خواست کمک می‌کنیم.

اگر فرد تنفس طبیعی ندارد باید بلافاصله اقدام به ماساژ قفسه سینه کرد که این کار با گذاشتن دو دست روی هم به گونه‌ای که کف یک دست بر پشت دست دیگر قرار گرفته و انگشتان در هم قفل شوند صورت می‌گیرد. اکنون با پاشنه دست در قسمت نیمه انتهایی جناق سینه فشار می‌آوریم به گونه‌ای که با هر فشار قفسه سینه پنج سانتی‌متر به داخل برود و با برداشتن دست ما به حالت عادی برگردد. این کار باید بین صد تا 120 بار در دقیقه انجام شود و آرنج‌ها نباید خم شود. این موارد خلاصه‌ای از اصول کلی اقدامات پایه احیاست که می‌تواند در مواقع حساس نجات‌دهنده جان عزیزانمان باشد.

دکتر سید میثم یکه سادات

متخصص طب اورژانس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها