یادداشت:

محبّت پنهان

همه کسانی که حتی یک بار سخنرانی جناب حجت‌‌الاسلام فاطمی‌نیا را شنیده باشند چند ویژگی بارز ایشان را بوضوح درک کرده اند که از جمله آنها کتاب‌شناسی فوق‌العاده، تسلط بر اشعار عربی و فارسی، و نیز ارادت خالصانه به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است. برخی از شاگردان و علاقه‌مندان 245 نکته از سخنرانی‌های ایشان در حسینیه الزهزای مشهد را جمع‌آوری و در سه جلد با عنوان «نکته‌ها از گفته‌ها» منتشر کرده‌اند. مطلب زیر از جلد دوم این مجموعه انتخاب شده‌است .
کد خبر: ۱۱۶۴۶۰۳

محبت پنهانی سیدالشهدا در دلهای مؤمنین:

}حدیثی از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل است که فرمودند:

«انّ للحسین محبهً مکتومه فی قلوب المؤمنین. تحقیقا برای حسین (علیهالسلام) در دلهای مؤمنین دوستی و محبت پنهانشدهای موجود میباشد».

حضرت با این فرمایش، یک مطلب بسیار عمیق و قابل تأمل بیان فرمودهاند. قید مکتومه بسیار مهم است. بعضی از حقایق در انسان موجود است که چه بسا خود او از آنها غافل است، و در شرایط و موقعیتهای خاصی ظاهر و بارز میشود. مثلا گاهی انسان شخصی را دوست دارد و خودش هم متوجه این محبت نیست، و یک زمانی پیش میآید و یک شرایط و موقعیتی پیدا میشود که میفهمد او را دوست داشته است. بعضی چیزها ممکن است تفصیلا ظاهر نباشد ولی در خزانه خیال و باطن انسان موجود است.

و شاید عبارت: محبّه مکتومه اشاره باشد به این که: عشق به امام حسین (علیهالسلام) یک گنج پنهانی در دلهای مؤمنین است. و این گنج محبت، ثروت و نعمت بسیار بزرگی است که اگر انسان شرایط دیگر را هم داشته باشد، آن را در وجودش ظاهر میکنند و او به مقامات عالیه میرسد.

شبیه این مطلب در مورد محبت خداوند است که خدادوستی و محبّت به حضرت حق، در سرشت بشر نهاده شده است و خلقت او بر اساس محبت خداوند میباشد. چنانچه در صحیفه سجادیه به آن اشاره شدهاست که می‌‌فرماید: «ثم بعثهم فی سبیل محبته، سپس آنان را در راه محبت خود برانگیخت». منتها این گنج، پنهان شدهاست؛ و گناهان، غفلتها و معصیتها مانع ظهور این محبت است. شاید آیه شریفه: «واعلموا أنّ الله یحول بین المرء وقلبه وأنّه إلیه تحشرون و بدانید که خداوند در میان شخص و قلب او حایل است.» اشاره به همین مطالب باشد. مثل این که در منزل انسان درخت پربار و سرسبزی وجود داشته باشد که دارای میوههای فراوان و لذتبخشی است، ولی دست و پای انسان را بستهاند و در اتاقی حبس نمودهاند که نمیتواند به آن درخت نزدیک شده و از آن بهرهمند شود!

اجمالا این معنا یک حقیقت بسیار عمیق و بالایی دارد که خیلی قابل بیان نیست؛ و یک معنای وجدانی است که انسان باید به آن برسد و وجدان کند! این گنج نهانی محبّت حضرت امام حسین (ع) که به شیعیان داده شده است از عنایات خاصه و از اسرار الهی است. آن حضرت، دادرس و فریادرس شیعیان است.

علیرضا مختارپور

دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها