یادداشت

نزدیکی‌های بهشت یک مجموعه بومی

حسن هدایت که با کارگردانی مجموعه کارآگاه علوی میان مخاطبان تلویزیون شهره است، این روزها با سریال تلویزیونی نزدیکی‌های بهشت میزبان مخاطبان شبکه یک سیماست. این کارگردان بر خلاف کارهای قبلی‌اش این بار تهران‌گریزی کرده و این سریال را به سفارش سیمای لرستان (شبکه افلاک) کارگردانی کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۴۴۱۱

شروع تیتراژ این اثر کاملاً رنگ و بوی بومی و محلی دارد و مخاطب با تماشای تیتراژ متوجه می‌شود با یک اثر بومی طرف است، زیرا اسامی عوامل روی تصاویری می‌آید که معماری لرستان را نشان می‌دهد و مخاطب تا حدودی با جاذبه‌های طبیعی این استان آشنا می‌شود.

همچنین در کنار اسامی بازیگران اصلی، نام بازیگران بومی استان لرستان هم به چشم می‌خورد. این اثر تلویزیونی‌اش روایتگر داستان زندگی سه خانواده است که در مسیر ازدواج فرزندان‌شان با مسائلی رو به رو می‌شوند. تم قصه این سریال همچون کارهای قبلی این کارگردان جدی است، اما مثل زندگی روزانه تک‌تک آدم‌ها، شوخی و خنده را هم در آن لحاظ کرده تا داستان برای مخاطب باورپذیر باشد و از جنس زندگی دور نباشد، اما تم اصلی قصه به هیچ وجه طنز نیست.

البته قصه این مجموعه همچون برخی دیگر از آثار تلویزیونی در بخش فیلمنامه با کاستی‌های رو به رو‌ست که این مجموعه هم از این موضوع مستثنا نبوده و داستان به قول معروف خیلی دندان گیر نیست، ضمن این‌که ریتم کند قصه گاهی حوصله مخاطب را سر می‌برد.

گرچه این مجموعه در مقایسه با دیگر سریال‌های استانی بهتر است و مخاطب را سرگرم می‌کند، اما با توجه به این‌که مخاطب از حسن هدایت انتظار بیشتری دارد، توقع می‌رفت با توجه به این‌که حسن هدایت دستی بر نگارش هم دارد، تغییراتی در فیلمنامه این سریال بدهد تا قصه قوام بیشتری پیدا کند. البته سر و شکل قصه انسجام دارد، اما گاهی در ریتم و دیالوگ‌ها ضعف‌هایی احساس می‌شود. هدایت در این مجموعه بومی علاوه بر موضوع ازدواج به دو مبحث دیگر نیز نگاه جدی داشته است. او در نزدیکی‌های بهشت سعی کرده به معرفی فضاهای طبیعی و اجتماعی استان لرستان و مرکز آن خرم‌آباد بپردازد. در واقع حال و هوای سریال تهرانی نیست و رنگ و بوی بومی دارد. همچنین بر کارآفرینی و تلاش گروهی برای ایجاد اشتغال هم اشاره کرده است. با توجه به این‌که این موضوع در دو سال اخیر در جامعه ما به شکل جدی دنبال می‌شود، هدایت هم تلاش داشته از زاویه‌ای تازه به این موضوع نگاه کند و در لایه‌های قصه به موضوع کارآفرینی بپردازد. از سوی دیگر کارگردان سعی کرده موسیقی متن در این مجموعه برگرفته از موسیقی این منطقه باشد تا کاملاً با فضای سریال همخوانی داشته باشد.

فاطمه عودباشی

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها