روان درمانی و دارو درمانی ؛ بازوهای اصلی ترک سیگار

ترک سیگارم آرزوست !

«سیگار بالاخره شما را بالاخره خواهد کشت !»
کد خبر: ۱۱۶۴۳۵۶

شاید از شنیدن این جمله بخندید و آن را بسیار اغراق شده تصور کنید .چرا که افراد سیگاری زیادی را می‌شناسید که زندگی‌ می‌کنند و بلایی هم سرشان نمی‌آید، اما شکی وجود ندارد که کشیدن سیگار، شما را برای ابتلا به ده‌ها بیماری مزمن و خطرناک از جمله بیماری مزمن ریه، بیماری قلبی، سکته مغزی، انواع سرطان، دیابت، ناباروری (بویژه در خانم‌ها)، به‌دنیا آوردن فرزندان کم وزن و نارس و بیماری‌های دهان و دندان مستعد می‌کند .

حال اگر از جمله سیگاری‌هایی باشید که برای حفظ سلامت‌تان تصمیم به ترک گرفته اید، باید بدانید که فرآیند ترک موفق سیگار در مرحله نخست به هدف‌گذاری و تصمیم آگاهانه شما و پس از آن به آگاهی از همه عواملی که بر تداوم یا شکست تصمیم شما موثر هستند، باز می‌گردد.پای صحبت‌های دکتر رضا دانشمند، روانپزشک و مشاور و روان درمانگر در زمینه اعتیاد نشسته‌ایم تا مروری بر روند ترک موفق سیگار داشته باشیم.

جالب است بدانید که اعتیاد به سیگار آنقدر نامحسوس است که بسیاری از افراد حتی متوجه آن هم نمیشوند .زیرا اعتیاد به نیکوتین فقط ۳ درصد از جسم را درگیر میکند و ۹۷ درصد این وابستگی کاملا ذهنی، روحی و روانی است.به بیان دیگر، سیگارکشیدن یک عادت نیست بلکه اعتیاد به نیکوتین است، به همین دلیل ترک سیگار مشکل به نظر میرسد .

از اینرو وقتی دلایل واقعی مصرف سیگار را متوجه میشوید و اطلاع کافی از آن پیدا میکنید، دیگر نیازی به مصرف سیگار را در خود نخواهید دید و به راحتی میتوانید به این باور برسید که ترک سیگار بسیار آسان است و این کار را به راحتی انجام دهید.

ایجاد انگیزه برای ترک سیگار

خیلیها تصور میکنند که ترک سیگار از ترک سایر مواد اعتیاد آور و مخدر متفاوت است. در حالی که اصول کلی ترک سیگار خیلی متفاوت از سایر مواد اعتیادآور نیست. اما ترک سیگار، ملاحظات خاص خود را دارد و بازوهای اصلی ترک سیگار، روان درمانی و دارودرمانی هستند .

به این معنا که ابتدا باید انگیزه و دلایل کافی در فردی که تصمیم به ترک سیگار گرفته است توسط مشاور یا روان درمانگر ایجاد بشود. سپس سود و زیان ترک سیگار برای فرد ارزیابی شود و فرد با برنامهریزی زمانی مشخص و آموزش روشهای کنترل ولع مصرف و مقابله با بر انگیزانندهها شروع به ترک سیگار کند.

ترک موفق؛ دارو درمانی در کنار روان درمانی

ترکیب دارو درمانی و روان درمانی موثرترین روش ترک سیگار محسوب میشود. در حالی که ترک ساده در واقع بدون کمک گرفتن از دارو و روانشناسی بوده و فقط منجر به ۳ تا ۶درصد، ترک موفق سیگار میشود.

دارو درمانی در ترک سیگار شامل دو طیف از داروها میشود:

جایگزینهای نیکوتین مانند آدامس نیکوتین، پچ و برچسبهای پوستی که پزشک بسته به تعداد سیگار مصرفی روزانه و مدت زمان اعتیاد فرد میگوید که شخص برای چه مدت باید از آنها استفاده کند.

طیف دیگر دارو درمانی در ترک سیگار شامل داروهای جدید تر میشود که باید در کنار روان درمانی طی فرآیند ترک (حداقل سه ماه) مصرف شود .

البته داروهای ترک سیگار، نسبتا گران هستند و نکته مهم تداوم مصرف آن طی سه ماه است .

با اینحال، ترک سیگار چه از نظر اقتصاد سلامت (هزینههای غیرمستقیم درمانی) و چه از نظر تاثیراتی که در کاهش خطر ابتلا به بیماریهای ناشی از استعمال سیگار به جا میگذارد به نفع شخص تمام میشود و تاثیر خود را در کاهش هزینههای نهایی به نفع سلامت شخص خواهد
گذاشت.

انتخاب بهترین روش ترک سیگار

بیشک، ترک موفق و بدون بازگشت به انگیزه و تعهد بیمار به پی گیری دستورالعملها بستگی خواهد داشت.

البته انتخاب روش ترک موثر به شرایط جسمی و روانی فرد باز میگردد که تشخیص آن بهعهده متخصصان در کلینیکهای تخصصی ترک سیگار است.

ناگفته نماند که کلینیکهای تخصصی ترک سیگار در کشور محدود هستند، ولی اکثر پزشکان در این کلینیکها از مهارت کافی برای ارائه روشهای ترک موثر، متناسب با شرایط فیزیکی و روانی هر شخص برخور دارند.

علاوه بر انتخاب روش درست ترک سیگار، سیاستهایی همچون ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی، آموزش همگانی، افزایش قیمت سیگار و مالیات بر دخانیات، رسانههای جمعی و ممنوعیت استعمال دخانیات توسط شرکتها و محیطهای شغلی نیز میتواند بر کاهش مصرف دخانیات موثر باشد.

پونه شیرازی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها