چه خواننده‌هایی سابقه انتشار قطعات عاشورایی داشته‌اند؟

بوی محرمش میاد

دیگر گوش دادن به «هر بار این درو» و «دلبریتو یه کم کمترش کن» کافی است و با فرا رسیدن ایام عزاداری محرم می‌توانید یک فهرست تازه از موسیقی‌های عاشورایی خوانندگان مطرح دست و پا کنید.
کد خبر: ۱۱۶۴۰۱۶

خوانندگانی که در سالهای گذشته این آهنگها و بعضا آلبومها را به مناسبت ماه محرم منتشر کردهاند و هرکدام در زمان خودش شور و حالی در بین طرفدارانشان ایجاد کرده است. طبیعتا این فهرست کاملی نیست و خوانندگان دیگری هم قطعات عاشورایی خواندهاند که جایشان در این صفحه خالی است.

صدای لالایی میاد

قطعه: قلب محرم

خواننده: بنیامین بهادری وسهراب پاکزاد

شاهبیت: چه اتفاقی افتاده با اون دستای زیبا/ که همه نامه عشقو با تو امضا میکنن

یکی از آهنگهای موفق ویژه ایام عزاداری محرم و صفر همین قطعه است که بنیامین طبق معمول یکی از سرودههای فرید احمدی را با همراهی سهراب پاکزاد خواند و آهنگسازی را هم خودش و پاکزاد با هم انجام دادند. تنظیم این قطعه هم به عهده علی پاکدامن بود. اما چیزی که باعث شد این آهنگ بیش از حد انتظار دیده شود، کلیپ خوشساختی بود که مستانه مهاجر با بازسازی یک دسته عزاداری برای آن ساخته بود.

بوی خون

قطعه: مولای عشق

خواننده: علیرضا عصار

شاهبیت: بوی خون در کوچهها آید همی/ یاد یار مهربان آید همی

لحن محکم و اعتراضی و شکل خواندن دکلمهگونه علیرضا عصار از همان زمان جان میداد برای اجرای ترانهها و مضامین حماسی، به خاطر همین هم وقتی آلبوم «مولای عشق» منتشر شد، توانست به موفقیت و محبوبیت برسد. این آلبوم 9 قطعه با موضوع حماسه کربلا دارد که قطعا گل سر سبدش خود قطعه مولای عشق است. ترانهسرای همه قطعات آلبوم مهدی شریفی است که ترانهها را در فضای کهن و با زبانی رسمی سروده و آهنگسازی را فواد حجازی همکار قدیمی عصار به عهده داشته است.

بیسروسامان

قطعه: روز واقعه

خواننده: علی زند وکیلی

شاهبیت: به بال و پر رساندی خودت پر نداری/ رساندهای به سامان مرا سر نداری

زند وکیلی یکی از خوانندگانی است که پلهپله به اوج رسید و توانست با حضور در گروه دنگ شو و پس از آن کنسرت ـ نمایشهای محمد رحمانیان کمکم به سبک خودش برسد و اکنون یکی از پرطرفدارترین خوانندگان جوان محسوب میشود. زند وکیلی این آهنگ را برای نمایشنامه خوانی «روز واقعه» بهرام بیضایی به کارگردانی محمد رحمانیان خواند و فیلم این اجرا در همان زمان به طور گستردهای در فضای مجازی دست به دست شد. افشین مقدم ترانهسرا و علیرضا افکاری آهنگساز این قطعه است.

دلیار

قطعه: یک دل و یک یار

خواننده: حسامالدین سراج

شاهبیت: بیش از این بابا دلم را خون نکن/ زاده لیلا مرا مجنون نکن/ گه دلم پیش تو گاهی پیش اوست/ رو که در یک دل نمیگنجد دو دوست

وداع امام حسین(ع) و علیاکبر(ع) یکی از تراژیک ترین و عاطفیترین لحظات واقعه کربلاست و حسامالدین سراج نیز در این قطعه به این مساله میپردازد. این شعر یکی از سرودههای عمان سامانی شاعر قرن 13 هجری قمری است که سراج با آهنگسازی سید محمد میرزمانی آن را خوانده است. «یک دل و یک یار» یکی از کارهای آلبوم وداع است و در دو آلبوم وداع 1 و وداع 2 که حوزه هنری آن را تولید و منتشر کرده، آثار خوب زیادی میتوانید پیدا کنید.

عطش خالی

نام قطعه: ظهر عطش

خواننده: محسن چاوشی

شاهبیت: بی سر و سامان توام یا حسین/ دست به دامان توام یا حسین/ بر سر نی زلف رها کردهای/ با جگر شیعه چهها کردهای

یکی از کارهای موفق آلبوم «سلام آقا» را آقای خاص موسیقی، محسن چاوشی خوانده است. چاوشی در این آهنگ سراغ یکی از شاعران پیشکسوت آیینی یعنی محمدرضا آغاسی رفت و یکی از اشعار او را خواند، شعری که با وجود سادگی و کوتاه بودن مصراعها، حال و هوای به خصوصی دارد. آهنگسازی و تنظیم را هم خود چاوشی انجام داده است. «غدیر خون» اثر دیگر محسن چاوشی در آلبوم «سلام آقا» ست که آن هم طرفداران زیادی دارد.

داغ بزرگ

قطعه: داغ نهان

خواننده: محمد اصفهانی

شاهبیت: برخیز با داغ نهان/ برگیر این بار گران/ روشن کن چشم جهان/ خطبه بخوان زینب

محمد اصفهانی تا کنون ترانههای مذهبی و آیینی زیادی اجرا کرده و این قطعه هم در محرم و صفر سال گذشته با محوریت حوادث بعد از واقعه کربلا به همراه کلیپی با حضور خواننده، ساخته گروه ماوا، منتشر شد. نکته امیدوارکننده در زمان انتشار این قطعه، ترکیب طلایی فرید سعادتمند به عنوان آهنگساز و عبدالجبار کاکایی به عنوان ترانهسرا بود.

آقای دنیا

قطعه: خدای احساس

خواننده: محمد علیزاده

شاهبیت: سلام آقا سلام خدای احساس/ درمون درد من حضرت عباس/ صد دفعه گفتم و دوباره میگم/ آقای من آقای خوب دنیاست

علیزاده از خوانندههایی است که با زمینه مذهبی کارش را شروع کرده و قبل از خوانندگی، سابقه قرائت قرآن را داشته است. او در آلبوم «سلام آقا» هم حضور داشت و قطعهای درباره حضرت ابوالفضل(ع) خواند که ترانه سادهای دارد و بیشتر به درد دل شبیه است.

یاحسین

قطعه: با حسین

خواننده: مهدی یغمایی

شاهبیت: گاهی عطش نشانه سیراب بودن است/ وقتی دلی به وسعت دریاست با حسین

مهدی یغمایی با تیتراژ ماه عسل 1390 به اوج شهرت رسید، اما دو سال قبلش در آلبوم گروهی «سلام آقا» با داشتن چهار قطعه رکورددار بود. قطعه «با حسین» یکی از بهترینهای این آلبوم است که ترانه روزبه بمانی نیز به خوبی توانسته به مفاهیم عاشورایی بپردازد. مهدی یراحی هم آهنگساز و تنظیمکننده «با حسین» در فضایی آرام است که این کار را خوب انجام داده. به جز این قطعه، مهدی یغمایی در آلبوم «سلام آقا» قطعات ماه قبیله، گل پرپر و شام غریبان را اجرا کرده است.

محمد وفایی

خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها