عوامل حمله تروریستی 11 سپتامبر چه کسانی بودند؟

این 19 جوان نحس

17 سال از فاجعه تروریستی 11 سپتامبر می گذرد، با گذشت این مدت زمان همه چیز در رابطه با عاملان این حادثه تروریستی مشخص است، اینکه کجایی هستند و چند سال داشتند.
کد خبر: ۱۱۶۳۶۴۰
این 19 جوان نحس

به گزارش جام جم آنلاین، نکته بسیار جالب این است که عاملان تروریستی 11 سپتامبر همگی جوان بودند. آنها 19 نفر بودند. 15تایشان اهل عربستان سعودی، دوتایشان اهل امارات متحده عربی، یک نفر اهل لبنان و یک نفر هم اهل سوریه بودند.

سن و سال آنها نیز بسیار جالب است. هیچ یک از این 19 تروریست سعودی، لبنان، اماراتی و مصری میانسال و یا حتی پا به سن گذاشته نبودند. بزرگ ترین آنها 33 ساله بود.

سه نفر از تروریست ها 20 سال داشتند. یک نفر 21 ساله و چهارنفرشان هم 22 ساله بودند. یک 23 ساله، سه نفر 24 ساله، دو نفر 25 ساله، دو نفر 26 ساله، یک نفر 28 ساله، یک نفر 29 ساله و یک نفر 33 ساله بودند.

با هویت این تروریست ها بیشتر آشنا می شویم.

تروریست های پرواز شماره 11

عامل اصلی ربودن هواپیمای شماره 11 کسی نیست جز محمد عطا. نام اصلی و کاملش محمد الأمیر عوض السید عطا‎ است. او مهندس معماری بود. عطا پس از اینکه تحصیلاتش در آلمان تمام شد به افغانستان رفت تا با اعضای ارشد القاعده از جمله بن لادن دیدار کند. او سپس در آمریکا آموزش خلبانی دید. گفته می شود قرار و مدارها برای رقم زدن سیاه ترین روز تاریخ ایالات متحده آمریکا به دست او در اسپانیا رقم خورد. عطا 33 ساله بود و بزرگ ترین فرد حاضر در میان 19 تروریست تاریخی.

تروریست و هواپیما ربای دیگر پرواز شماره 11، عبدالعزیز العمری بود که 22 سال داشت. او با ویزای توریستی به عنوان یک شهروند عربستان سعودی به آمریکا رفت و در فرودگاه در بخش حفاظت فیزیکی کار می کرد. او نیز از آموزش دیده های القاعده بود. بعد از حملات 11 سپتامبر، تلویزیون الجزیره ویدئویی از او پخش کرد که در آن یادداشت خودکشی‌اش را می‌خواند. او در این ویدئو گفت: «من این کار را در کمال سلامت انجام می‌دهم تا پایانی که در همین نزدیکی است را توضیح دهم. خداوند به همه کسانی که مرا آموزش دادند پاداش دهد، از جمله شیخ ما، اسامه بن‌لادن».

ویل الشهری 28 ساله سومین تروریست هواپیمای شماره 11 بود که به برج های دوقلو برخورد کرد. برادر کوچک تر ویل یعنی ولید هم در این هواپیما حضور داشت. این دو برادر تروریست اهل عربستان سعودی بودند.

ویل مشکلات روحی داشت. در کشور خودش معلم بود و پس از اینکه با برادر کوجک تر و 22 ساله اش به آمریکا رفت در فلوریدا ساکن شد تا به تدریج برای رقم زدن یکی از بزرگ ترین جنایت های بشری آماده شود. هر دو برادر آموزش خلبانی هم دیده بودند.

آخرین تروریست پرواز شماره 11 ساطم السقامی است. این تروریست 25 ساله نیز اهل عربستان سعودی بود. او دانش آموخته رشته حقوق بود اما پس از آشنایی با القاعده راهی افغانستان شد و پس از دیدن آموزش‌های لازم به آمریکا رفت.

تروریست های پرواز شماره 175

مروان الشحی 23 ساله یکی از 5 تروریستی است که پرواز شماره 175 را دزدیدند. الشحی پیش از اینکه وارد خاک آمریکا شود در افغانستان با بن لادن دیدار کرده بود. مروان در آلمان یکی دیگر از اعضای هسته هامبورگ بود که حمله به برج جنوبی مرکز تجارت جهانی را هدایت می‌کرد. در فلوریدا همراه محمد عطا آموزش خلبانی دید و دیپلم خلبانی تجاری‌اش را به‌دست آورد. او جوان‌ترین خلبانی بود که در حملات 11 سپتامبر حضور داشت.

فائز بنی حامد 24 ساله نیز مانند مروان الشحی اهل امارات متحده عربی بود. او به بهانه اینکه می خواهد «کار امدادی» برای بشریت انجام بدهد از امارات با ویزای توریستی خارج شد و به آمریکا رسید. آخرین شواهد حاکی از این است که 30 هزار دلار پول به حساب او واریز شده بود که هنوز منبع این پول مشخص نیست.

سه تروریست دیگر پرواز شماره 175 عربستانی هستند. مهند الشهری 22 ساله و دو برادر 20 و 22 ساله به نام های حمزه و احمد القامدری این نفرات هستند.

در این میان مهند سابقه جنگ در چچن را هم دارد. او سپس از القاعده و افغانستان سر در آورد و آموزش لازم را دید. او با ویزای دانشجوی موفق شد به آمریکا سفر کند.

آن دو برادر هم سابقه جنگ در چچن را دارند. سپس مثل دیگر تروریست های این رویداد راهی افغانستان شدند تا به عنوان یک انتحاری و تروریست آموزش ببینید.

پرواز شماره 11 و پروازش شماره 175 در فاصله‌های زمانی گوناگون تعمداً به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک اصابت کردند و تمامی سرنشینان آن از جمله بسیاری از افراد حاضر در برج های دوقلو جان باختند.

تروریست های پرواز شماره 77

تیم تروریستی هواپیمای شماره 77 همگی اهل عربستان سعودی بودند. سرکرده این تیم تمام سعودی جوانی 29 ساله به نام هانی حنجور بود. او نخستین بار زمانی که 19 ساله بود به آمریکا رفت تا در آریزونا تحصیل کند. او سپس دوباره به عربستان برگشت اما 5 سال بعد برگشت. او تلاش کرد به عنوان خلبان تجاری کار پیدا کند. هانی سپس به امارات و بعد از آن به افغانستان رفت. سال 2000 دوباره به آمریکا رفت چند دوره خلبانی دیگر را پشت سر گذاشت. بعد به واشنگتن سفر کرد تا برنامه حمله به پنتاگون را عملی کند.

خالد المحضار 26 ساله دیگر تروریست عربستانی پرواز شماره 77 سابقه حضور در جنگ بوسنی را دارد. پس از اینکه از سوی بن لادن برای این تیم تروریستی انتخاب شد به آمریکا سفر کرد.

وی در کنفرانس مشهور القاعده در مالزی نیز حضور داشت.

ماجد موقد 24 ساله تروریست شماره 3 پرواز شماره 77 است. این شهروند سعودی در مدینه حقوق می خواند اما دو سال قبل از فاجعه تروریستی یازده سپتامبر درسش را رها کرد تا به القاعده بپیوندد. او در افغانستان آموزش دید. سال 2001 هم به بهانه آموزش زبان انگلیسی وارد ایالات متحده آمریکا شد. او در پروازی که به پنتاگون برخورد کرد کنار دست خالد المحضار نشسته بود.

نواف الحاظمی 25 ساله تروریست شماره چهار و برادر کوچک‌ترش سالم 20 ساله تروریست شماره پنج این پرواز بودند. این دو برادر سابقه چنگ در چچن رادارند. نواف در 23 سالگی و سالم در 18 سالگی به القاعده پیوسته بودند.

این هواپیما به پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ویرجینیا زده شد و همه سرنشینان جان باختند.

تروریست‌های پرواز شماره 93

تیم تروریستی که پرواز شماره 93 را ربود و در زمینی نزدیک شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا آن را به زمین کوبید چهارنفره بود، تیم چهارنفره‌ای متشکل از سه عربستانی و یک لبنانی. آن لبنانی که زیاد جراح نام داشت و 26 ساله بود سرکردگی این گروه تروریستی را بر عهده داشت. تحقیقات جامع که هنوز نتیجه مشخصی از آن حاصل نشده حاکی از این است که جراح بابت انجام این عملیات تروریستی پشیمان شده بود و موافق نبود که چنین فاجعه تروریستی به وقوع بپیوندد؛ اما چه مخالف بود یا نه به‌هرحال او سرکرده تروریست‌هایی است که هواپیمای شماره 93 را ربودند. او در سال 2000 آموزش خلبانی دیده بود. قرار بود هواپیما را به ساختمان کنگره آمریکا بکوبد. خانواده این یمنی در یمن زندگی می‌کردند و او ارتباط چندانی با خانواده‌اش نداشت.

این تروریست که خود در جریان وقایع یازده سپتامبر کشته شد در آن زمان مشغول گذراندن دوره‌های پرواز با هواپیماهای غول‌پیکر بود.

احمد الحزنوی 20 ساله و اهل عربستان سعودی تروریست شماره 2 پرواز شماره 93 است. احمد همانند بسیاری دیگر از تروریست‌های فاجعه 11 سپتامبر در جنگ چچن حضور داشت و پس از پیوستن به القاعده با ویزای توریستی به ایالات‌متحده آمریکا سفر کرد.

احمد النعمی 24 ساله سومین تروریست حاضر در پرواز شماره 93 است. النعمی سال 2000 به بهانه حج از خانه‌اش خارج شد اما از سر از افغانستان درآورد تا آموزش‌های لازم را ببیند. او در آنجا موفق به اخذ ویزای توریستی آمریکا شد.

سعد الغامدی آخرین تروریست این پرواز است. او که یک دانش‌آموز اخراجی بود در زمان عملیات تروریستی 21 سال داشت. در جبهه‌های چچن هم سابقه حضور دارد.

پرواز شماره 93 قرار بود ساختمان کنگره ملی آمریکا را مورد هدف قرار بدهد اما شواهد و قرائن حاکی از این است که مسافران اجازه چنین کاری را به تروریست‌ها ندادند تا هواپیما به سمت دریاچه‌ای در پنسیلوانیا منحرف شود. هواپیما همان به زمین اصابت می‌کند و تمامی سرنشینانش ازجمله تروریست‌های لبنانی و سعودی کشته می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها