جشنواره کتابخوانی رضوی چه دستاوردهایی داشت؟

رکوردزنی کتابخوان‌های رضوی

روز گذشته یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های کتابخوانی در کشور به کارش پایان داد و برگزیدگانش را معرفی کرد؛ جشنواره‌ای که از هشت سال پیش با عنوان کتابخوانی رضوی برگزار می‌شود و بخش‌های متنوعی دارد. به همین مناسبت و به بهانه تقدیر از برگزیدگان این جشنواره در مجموعه سرچشمه تهران، خیلی‌ها حضور داشتند. کسانی مانند سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، محمودرضا برازش مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع)، اسماعیل شفاعی معاون اداری و مالی نهاد، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد و دو نفر از خادمان حرم حضرت شاهچراغ(ع).
کد خبر: ۱۱۶۳۵۴۱

32

این عدد، درصد رشد مشارکت عمومی نسبت به دوره گذشته را نشان میدهد. مهدی رمضانی دبیر هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی اعلام کرده که تقریبا 860 هزار نفر در این دوره شرکت داشتهاند و این میزان مشارکت در تمام جشنوارههای حوزه کتابخوانی بیسابقه است.

400

این رقم گویای تعداد دستگاههای شرکتکننده در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی است. یکی از این دستگاهها ارتش جمهوری اسلامی ایران است که به عنوان نهاد فعال در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی مورد تقدیر قرار گرفت.

600

این تعداد کتاب کتابهای بریل و صوتی است که به همت برگزارکنندگان این دوره جشنواره رضوی در بخش نابینایان کتابخانههای عمومی توزیع شده است.

700 70 7

منابع هشتیمن جشنواره کتاب از میان بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب شناسایی شده با موضوعات زندگی و سیره امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و شاهچراغ(ع) انتخاب شده است. در اولین مرحله بررسی و کارشناسی ۷۰ عنوان کتاب انتخاب و در نهایت هفت کتاب به عنوان منابع هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در سه سطح کودک، نوجوان و بزرگسال معرفی شد.

14217

این تعداد خانوادههایی است که در بخش مکتوب این جشنواره شرکت کردهاند. تعداد شرکتکنندگان این بخش در مجموع ۵۳۰ هزار و ۶۸۶ نفر بوده که بخشی از آنها به صورت انفرادی شرکت کردهاند.

8651

این تعداد خانواده، در بخش اینترنتی و پویش مجازی جشنواره شرکت کردهاند و در مجموع این بخش 328 هزار و 9 نفر شرکتکننده داشته است.

88

این تعداد برگزیدگان جشنواره است که روز گذشته معرفی شدند و جوایزشان را دریافت کردند. به گفته مهدی رمضانی، بیش از ۲۵۰۰ جایزه به برگزیدگان اهدا شده که عدد قابل توجهی در برگزاری جشنوارهای با موضوع کتاب و کتابخوانی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

پویش کتابخوان آغاز راه است

سیدعباس صالحی برای سخنرانی اختتامیه هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، موضوع بازتولید کتاب و استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی را در نظر گرفت و تاکید کرد که با گسترش دامنه این اتفاق که در جشنواره کتابخوانی رضوی آغاز شده، میتوان به ترویج کتابخوانی در جامعه کمک کرد.

ارتباط بین کتابخوانی و توسعه اجتماعی کشورها و ملتها از سوی وزیر ارشاد مورد تاکید قرار گرفت و او توسعه کتابخوانی را پایه توسعه فرهنگی و توسعه همهجانبه کشور برشمرد تا به این بهانه به فرصتها و مشاغل مختلف و متنوع حوزه کتابخوانی اشاره کند که باید در مسیر توسعه فرهنگی اجتماعی به کار گرفته شوند.

وزیر ارشاد، برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی را یکی از همین فرصتها برشمرد و ادامه داد: اما رضا(ع) از زمانی که پا به سرزمین ما گذاشتند، برکات فراوانی برای ما ایرانیان داشتهاند که این برکات تنها مربوط به دههها و سدههای اخیر نیست. صالحی پویش کتابخوان مجازی را اقدامی شایسته تقدیر در جهت ارائه قالبی مناسب از معرفی کتاب با حفظ هویت و حقوق نویسنده، مترجم و ناشر اثر، برشمرد.

دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور:

پرچم نسل جوان بالاست

علیرضا مختارپور، سخنرانیاش را در اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی به تشریح بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام به تاریخ 2 خرداد 1397 اختصاص داد و با مروری بر مهمترین تلاشهای دشمن برای تهاجم فرهنگی به اینجا رسید که: جنگ فرهنگی نیز همچون جنگ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی همچنان ادامه دارد. اما به لطف و عنایت الهی و همت پاک جوانان این کشور و جوانان کشورهای اسلامی، آن که برتمامی این دشمنیها پیروز میشود، انقلاب اسلامی خواهد بود.

دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور یادآوری کرد: نسلی در ایران متولد میشود و رشد مییابد که نه دوران ستمشاهی را دیده نه حضور حضرت امام را درک کرده، نه از دفاع مقدس خاطرهای دارد و بهترین هدف برای دشمنان است، اما سال به سال بر حضور نسل جوان در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی افزوده شده است. اردوی راهیان نور، اعتکافهای ماه رجب، شبهای قدر رمضان، مراسم عزاداری محرم، راهپیماییهای بیستودوم بهمن، اردوهای جهادی، صحنه دفاع از حرم و دهها مورد دیگر از جمله بزنگاههایی است که به اعتقاد مختارپور، حضور موثر جوانان را به رخ کشیده و این اعتماد را ایجاد کرده که نتیجه این نبرد به نفع جمهوری اسلامی ایران است حتی اگر جنگ فرهنگی هم مانند هر جنگ دیگری تلفات داشته باشد و خسارتهایی به بار آورده باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

آخرین کتابی که خواندید چه بوده؟

سخنران دیگر مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، برگزاری این جشنواره را زدن دو هدف با یک تیر دانست. حجتالاسلام مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نهاد کتابخانههای عمومی کشور با برگزاری این جشنواره، با یک تیر دو نشان را هدف گرفت؛ هدف اول دعوت مردم به مطالعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی و هدف دوم آشنایی مردم با معارف دینی بخصوص معارف رضوی بوده است.

ارائه یک پیشنهاد، بخشی از سخنرانی این نماینده مجلس را شامل میشد. او توضیح داد که پیشتر در شورای عالی فضای مجازی هم این پیشنهاد را داده که چالشی برگزار شود و در این چالش مسئولان و چهرههای شناخته شده حوزه فرهنگ و هنری و سیاست و حتی سایر حوزهها، آخرین کتابی که خواندهاند را معرفی کنند. به اعتقاد رئیس کمسیون فرهنگی مجلس، حرکاتی از این دست و نیز جشنوارههایی مانند جشنواره کتابخوانی رضوی که افزایش ۳۲ درصدی مشارکت عمومی نسبت به سال گذشته را به دنبال داشته، از یک ظرفیت قابل توجه برای تشویق مردم به کتابخوانی حکایت دارد.

امالبنین دیوسالار

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها