وقتی یک تدوینگر از حرفه خودش دفاع می‌کند

ما قصاب نیستیم!

در جریان هستید که مدرسه سینمایی عمار هر از چندی اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌کند و هنرجویان مبتدی سینما و مستند را آموزش می‌‎دهد. هفته گذشته یک تدوینگر مهمان این مدرسه سینمایی بوده تا از حرفه خودش بگوید و از آنها دفاع کند.
کد خبر: ۱۱۶۳۳۲۳

داریوش آشوری در کارگاه تدوین دوره آموزشی پیشرفته کارگردانی که در حسینیه هنر برگزار شده گفته است: فیلمسازان باید توجه داشته باشند که تدوین یک فیلم از زمان نگارش فیلمنامه آن آغاز میشود. یعنی اگر فیلمنامهنویس با تدوین آشنا باشد، خلاقانهتر مینویسد.

آشوری نقبی هم به اهمیت فیلمنامه خواندن توسط تدوینگرها اشاره کرده و گفته: بسیاری مواقع از تدوینگر میخواهند قبل از کارگردان فیلمنامه را مطالعه کند تا اضافات آن را دور بریزد و هزینه بیخودی برای فیلم انجام نشود. یعنی به جای اینکه بعد از فیلمبرداری صحنههای نامناسب را دور بریزیم میتوانیم قبل از شروع به ساخت فیلم این کار را انجام بدهیم. این امر میتواند به صرفهجویی در بودجه فیلم کمک کند.

آشوری این را هم گفته که تدوینگر میتواند به عنوان یک مشاور خوب در کنار کارگردان حضور داشته باشد: حالا اگر کارگردانان خودشان به تدوین مسلط باشند که خیلی بهتر است. ولی به کارگردانان پیشنهاد میکنم خودشان فیلم خود را تدوین نکنند چون دلش نمیآید بخشهایی را که لازم نیست، حذف کند، زیرا برای برداشت آنها زحمت فراوانی کشیده است.

این تدوینگر سینما در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: خیلیها تدوینگرها را قصاب لقب میدهند اما واقعیت این است که تدوینگرها قصد کمک به بهتر شدن فیلمها را دارند،آنها میدانند تماشاگرها چه میخواهند. تدوینگر در خدمت کار و کارگردانی است.

آشوری اضافه کرد: کارگردانها همانند تدوینگرها از دقت بالایی در بررسی فریم به فریم و سکانس به سکانس فیلم برخوردار نیستند اگر چه بظاهر ساده است اما همین فریمها در بهبود کیفیت فیلمها بسیار تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: یک تدوینگر در مقاطعی از پروژه ساخت فیلم واقعا نقش کمک کننده را برای کارگردان بازی میکند. کارگردانها باید سعی کنند تدوینگری را پیدا کنند که با آنها هماهنگ باشد و بتوانند افکار خود را به کمک یکدیگر به جلو حرکت بدهند.

آشوری در پایان گفت: حفظ ریتم یک فیلم از سکانسی به سکانس دیگر و همراه کردن تماشاگران با خود، مساله بسیار مهمی است که باید اهمیت زیادی برای آن قائل شد. ریتم یک فیلم باید به صورت مرتب و منظم پرورش پیدا کند تا مخاطبان آن در طول تماشای فیلم خسته نشوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها