جام‌جم از برنامه ترکیبی «سرسرا»ی شبکه 5 سیما گزارش می‌دهد

سرسرای محبت

اغلب برنامه‌هایی که به عنوان برنامه خانواده شناخته می‌شوند از یک قالب خـــــــــــاص پیـــــــــــروی می‌کنند؛ دعوت از چند کارشناس،‌ گفت‌وگو با آنها و پاسخگویی مستقیم به پرسش‌های بینندگان. این روزها در شبکه پنج سیما برنامه‌ای به‌نام «سرسرا» در حال پخش است که این قالب کلیشه‌ای را تا حد زیادی شکسته و به گفته سازندگانش قصد دارد از لحن معلم‌گونه و نصیحت بینندگان دوری کند. این برنامه کاری از گروه خانواده و کودک شبکه پنج سیما به کارگردانی حمید طالقانی و به تهیه‌کنندگی امیر مسعود نراقی‌پور است که سعی دارد حرف خود را با چاشنی سرگرمی و در بخش‌های متنوعی چون نمایش، سرود، گفت‌وگو، گزارش و زنگ انشاء به مخاطب منتقل کند. برنامه ترکیبی «سرسرا» از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 11 صبح پخش می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۲۶۴۲

سنگ بنای سرسرا

امیرمسعود نراقیپور در گفتوگو با جامجم درباره شکلگیری طرح برنامه ترکیبی «سرسرا» میگوید: گروه اندیشهورز برنامه به این نتیجه رسید که تا امروز به شیوه نرم به سبک زندگی پرداخته نشده است. از نظر من نرمگویی یعنی مردمپسند بودن و پرهیز از بیان نصیحتگونه. ما زمان زیادی را به پژوهش در مورد فرم برنامه و محتوایی که تا الان گفته نشده است اختصاص دادیم. تقریبا یک سال فاز تحقیق، پژوهش و نگارش کار طول کشید و به این نتیجه رسیدیم که موضوعها را از ریشه و بنمایه سبک زندگی که هویت و خودشناسی است، شروع کنیم.

نصیحت نکن!

عوامل سازنده سراسرا از ابتدا به دنبال این بودند که از لحن معلمگونه دوری کنند و به گفته تهیهکننده آن اولین کاری که در این راستا انجام دادهاند، شاد کردن فضای برنامه است. به همین منظور یک بخش نمایشی با بازیگرانی مثل ایمان صفا، ژاله درستکار، سعید سالمی، مجید شهریاری و مینا نوروزیفر که سابقه ایفای نقشهای کمدی دارند، در برنامه تعریف کردند. علاوه بر بخش نمایشی، در نگارش سایر بخشهای برنامه نیز به تم طنز توجه شده است. برای نمونه در پایانبندی برنامه استندآپ کمدی پیشبینی شده است که با اجرای علی زکریایی انجام میشود.

نراقیپور در اینباره میگوید: سعی کردیم عموم انتخابها به گونه‌‌ای مردمپسند باشد و مردم ذهنیت مثبت و شادی نسبت به آنان داشته باشند. مثلا ایمان صفا با اینکه سابقه بازیگری خیلی طولانی ندارد اما همواره حضورش در تئاتر و تلویزیون با اقبال عمومی مواجه بوده است و به عنوان یک طناز دوستداشتنی و مردمی شناخته میشود.

تهیهکننده سرسرا در مورد انتخاب مجریان برنامه هم بیان میکند: سعی کردیم مجریهایی را انتخاب کنیم که نگاه حرفهای داشته باشند و بتوانند ارتباط بهتری با مردم برقرار کنند. به همین خاطر سراغ مجری-کارشناس نرفتیم تا بیان معلمگونه نداشته باشد. در انتخاب مجری اجرای مردمی برایمان اهمیت داشت و به نظرم الحق زهره وکیلی و فاطمه رضاپور توانستند به این نگاه نزدیک شوند.

سرسرا از چه میگوید؟

تهیهکننده برنامه میگوید: ما سبک زندگی را در فصل اول به ده بخش کلی تقسیم کردیم. مثلا هفته اول درباره هویت و یکی از هفتهها در رابطه با مد و لباس صحبت کردیم. همه این موارد مؤلفههای اصلی سبک زندگی هر فرد هستند. در نهایت اینها را به
ریز موضوعاتی که موضوعهای روزمان را تشکیل میدهد، تقسیم کردیم.

کلیدداران سرسرا

نراقیپور بیان میکند: اواخر فصل اول برنامه هستیم و انشاءا... برنامه ادامه پیدا میکند. سرپرست نویسندگان خودم هستم و نویسندههایی چون قمر تیموری، نرگس سادات اصفا و ریحانه حسنزاده با ما همکاری میکنند. اتاق فکر برنامه نیز متخصصانی چون مریم جلالی، سیدباقر ساداتحسینی، روحا... یگانه نوبخت، سیدعلی موسوی مقدم و... هستند.

در سرسرا چه میگذرد؟

تهیهکننده سرسرا در گفتوگویی دیگر مهمترین مؤلفه برنامه سرسرا را زبان خوش و صمیمانه آن معرفی کرده و گفته است: سعی کردیم تا مخاطبمان احساس کند یک مهمان آشنا و صمیمی در خانهاش هستیم و چند دقیقهای در روز میخواهیم با او تبادل نظر کنیم. به طور کلی آنچه در میان مردم از سبک زندگی اسلامی ایرانی جا افتاده، صرفا نوع پوشش و حجاب است اما شاید جالب باشد که مردم بدانند جای غذا خوردن نیز جزئی از سبک زندگی ما است. اگر همه ما براساس آموزههای دین مبین اسلام درخصوص نحوه تغذیه رفتار کنیم، مبتلا به بسیاری از بیماریها نخواهیم شد. نکات بسیار مفیدی در روایتها و آموزههای دینی ما برای آداب پیش از غذا و پس از غذا وجود دارد که اصلا سخت یا دستوپاگیر نیست، صرفا باید به آنها عادت کنیم تا زندگیمان راحتتر شود و از بیماریها دور شویم. اگر ما تغذیه صحیح، به موقع و با برنامه داشته باشیم، طبیعتا هزینههای درمانی کمتری را به خانواده تحمیل میکنیم و با پرهیز از ریخت و پاشها نیز صرفهجوییهای خاصی خواهیم داشت.

نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها