طرح 4 سوال نمایندگان از وزیر امور خارجه در جلسه دیروز مجلس

روز سخت ظریف

نمایندگان مجلس در نشست علنی دیروز از پاسخ‌های محمدجواد ظریف در حوزه‌های باند نیویورک، حضور دوتابعیتی‌ها در هیات مذاکرات هسته‌ای و همچنین سفر به پاریس همزمان با برگزاری اجلاس منافقین قانع شدند.
کد خبر: ۱۱۶۲۳۸۸

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان با حضور در نشست علنی دیروز مجلس، در پاسخ به یکی از سوالات مطرح شده از سوی جواد کریمی قدوسی در حوزه ماهیت «باند نیویورک» و نقش وزیر امورخارجه در شکلگیری آن که به عقیده نماینده سوالکننده راه نفوذ آمریکا را در ایران انقلابی و اسلامی باز میکند، گفت: بنده نه رئیس باند نیویورک هستم و نه چنین باندی وجود دارد.

وی افزود: آنچه ایشان مطرح کردند برمیگردد به زمان سفارت من در سازمان ملل متحد در دهه ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ که موضوع محرمانهای هم نبوده و همه جا هم پخش بوده است.

ظریف اظهار کرد: باند نیویورک یک مفهوم موهوم است، این مفهوم در دهه ۷۰ در زمان وزارت جناب آقای دکتر خرازی راجع به کسانی که با ایشان در نیویورک کار میکردند در شبنامههای داخلی وزارت خارجه مطرح میشد.

دیپلماسی به معنای روابط عاشقانه نیست

وزیر امورخارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا همزمان با برگزاری اجلاس منافقین در پاریس به کشور فرانسه سفر میکنید گفت: دیپلماسی به این معنا نیست که سفرهای خود را به دلیل حضور یک گروهک بیمقدار تروریستی متوقف کنیم.

وی افزود: این مراسم به صورت سالانه برگزار میشود و ما روابطمان را با فرانسه به دلایل مختلف و سیاستهای نظام دنبال و البته در این روابط مواضع خود را مطرح میکنیم.

ظریف تاکید کرد: دیپلماسی به معنای روابط عاشقانه نیست بلکه به معنای آن است که بتوانیم از طریق مذاکره اختلافات را مطرح کنیم و این روش مورد توجه ما بوده است.

2 تابعیتیها همچنان زیر ذرهبین مجلس

کریمیقدوسی در توضیح سوال خود از وزیر امورخارجه در خصوص حضور چهار نفر دوتابعیتی در تیم کارشناسی و هیات مذاکرات هستهای گفت: یک سال پیش کمیتهای مبنی بر تحقیق و تفحص از مسئولان دوتابعیتی در مجلس تشکیل شد که به وظایف خود در این خصوص عمل کرده است.

وی افزود: این کمیته یک لیست صد نفره از مسئولان و برخی مقامات دوتابعیتی ایران آماده کرده است که در صفحه اول آن نام آقای عبدالرسول دری اصفهانی با تابعیت مضاعف کانادا به چشم میخورد؛ این فرد مسئول کمیته پولی و بانکی هیات مذاکرهکننده هستهای ایران بود، این سِمَت کمی نیست. همچنین نام محمدعلی شعبانی که مشاور شما در وزارت امورخارجه هست نیز در این لیست وجود دارد، کسی که کلید واژه به شما ارائه میدهد.

وزیر امورخارجه در پاسخ به این سوال گفت: در مذاکرات موظف به استفاده از تمام توان کشور بودیم البته ما تمام تیم هستهای را به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و از آنها استعلام گرفتیم. وزیر امور خارجه در مورد سوال استفاده از دو تابعیتیها در وزارت امورخارجه تصریح کرد: من تأکید میکنم جمهوری اسلامی برای پیشبرد اهداف خودش در سطح بینالملی از همه ابزارها مانند سایر کشورها استفاده میکند.

ظریف در مورد سیروس ناصری گفت: نقش ایشان در مذاکرات ایران و عراق بدون برو برگرد در جهت منافع ملی بوده و بارها توسط مقام معظم رهبری از جدیت ایشان در مقابل دشمن حمایت و تقدیر شده است.

وزیر امورخارجه بیان کرد: جناب آقای دکتر مشکور مانند جناب آقای دریاصفهانی در تمامی مذاکرات حقوقی که وزارت دفاع ما در لاهه علیه آمریکا دارند به عنوان وکلای جمهوری اسلامی محسوب میشوند و اینجا هم در کمیتهای که توسط ریاست جمهوری شکل گرفته بود به عنوان متخصص حقوقی از آنها استفاده میشد.

نمایش فیلم اعترافات دریاصفهانی

جواد کریمیقدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی همچنین در جریان سوال از محمدجواد ظریف مستند پنج دقیقهای درباره مذاکرات هستهای و بخشی از اعترافات عبدالرسول دری اصفهانی در صحن علنی مجلس پخش کرد.

کریمیقدوسی این مستند را الماس 521 نام برد و اعلام کرد: فیلم کامل این مستند را که توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تهیه شده است در اختیار رسانهها قرار خواهد داد.

براساس این گزارش، در این مستند به ماجرای مذاکرات هستهای در دولت اصلاحات به ریاست حسن روحانی دبیر وقت شورایعالی امنیت ملی و اتهام جاسوسی به حسین موسویان اشاره شده است. به گزارش ایسنا همچنین مسعود پزشکیان، نایبرئیس مجلس در جریان طرح سوال کریمی قدوسی از وزیر امورخارجه گفت: آقای ظریف درخواست برگزاری یک جلسه علنی را کرده تا شبهات ایجاد شده را پاسخ دهند.

وی افزود: وزارت اطلاعات هم کلیپ منتشر شده از سوی آقای کریمیقدوسی را قبول ندارد و این موضوع جای بحث دارد.

حضور ما در عراق تاثیر گذار و ضروری است

وزیر امورخارجه همچنین در جریان سؤال نادر قاضیپور و علیرضا محجوب درباره چرایی ادای احترام ظریف به پرچم اقلیم کردستان اظهار کرد: در مراسم آقای طالبانی به جای پرچم عراق از پرچم کردستان استفاده کرده بودند، اما کسی جلسه را ترک نکرد.

وی افزود: در مراسم اهدای تاج گل هم تنها کسی که از حمل کردن جنازه خودداری کرد بنده بودم. ظریف ادامه داد: حضور ما در عراق بسیار مهم و تأثیرگذار است و ضرورت دارد که در آنجا حضور داشته باشیم، حتی فرماندهان سپاه هم در این جلسه حضور داشتند و حضورمان در کردستان تأثیر زیادی داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها