نمی‌دانم این خبر خوب است یا بد؟ اما واقعیت این است که در ماه‌های اخیر تعداد کسانی که داوطلب جراحی برای لاغر شدن هستند خیلی بیشتر شده است و تقریبا هر روز بیماران مراجعه‌کننده به مطب من برای مشورت در مورد آمادگی قبل جراحی و عواقب بعد از جراحی بیشتر می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۶۲۳۶۴

از نظر من چند عامل باعث این افزایش اقبال به جراحیهای لاغری شده است. اول اینکه شیوع چاقی خیلی زیاد شده و اجرای روشهای صحیح لاغری که رژیم مناسب غذایی و ورزش منظم است برای خیلیها سخت و گاهی ناممکن است. دوم اینکه چند فرد مشهور در سالهای اخیر این جراحی را انجام دادهاند و به نوعی این کار رایج شده است. با این حال درمورد روش صحیح تناسب اندام توضیح می دهم:

مردی40 ساله با قد متوسط را فرض کنیم که از ابتدای نوجوانی به دلیل فعالیت کم و پرخوری اکنون دارای وزن 97 کیلوگرم است. بدون شک این وزن زیاد که اندام فرد را نامتناسب کرده است تنها مشکل او نیست. این بیمار حتما دارای رگهای قلبی و مغزی است که به دلیل رسوب چربی دچار تنگی شدهاند. متابولیسم نا مناسب در این بیمار که خود را با چاقی مفرط نشان داده، در بسیاری از اندامها اثر گذاشته است. سکته قلبی، سکته مغزی و کبد چرب بدون شک زندگی او را تهدید میکند. سرطانهای زیادی هم مستقیم با چاقی مرتبط هستند. سرطان سینه، پروستات و ... . اکنون این بیمار به جراح مراجعه میکند و تحت جراحی زیبایی یعنی برداشتن چربیهای اضافه قرار میگیرد. چه اتفاقی برای این بیمار میافتد؟ آیا رگهای تنگ شده و اندامهای در معرض سرطان او با برداشته شدن چربیهای اضافی خوب میشوند؟

همه ماجرا به همین جا ختم نمیشود. این فرد اکنون با وزن 80 کیلوگرم اشتهای بیشتری دارد و از طرفی مثل قبل نیازی نمیبیند رژیم بگیرد. با کمال تاسف باید بگویم این جراحی نهتنها مشکلات متابولیسم بیمار را حل نکرد، بلکه او را در معرض خوردن زیاد و تخریب بیشتر اندامها قرار داد. به عبارت دیگر چاقی ظاهری یک زنگ خطر برای افراد چاق است که باید نحوه خوراک و فعالیت خود را اصلاح کنند و با جراحی، ما فقط این زنگ را خاموش میکنیم. در مجموع به عنوان متخصص متابولیسم باید بگویم، جراحیهای زیبایی که با برداشت چربیها انجام میشود اصولا فایدهای برای سلامت ندارد. «البته برای زیبایی در کوتاهمدت حتما مفید است» و جراحیهای معده و روده برای لاغری هم زمانی مفید هستند که به عنوان راهحل آخر و در کنار تغییر روش زندگی به کار روند.

دکتر رضا کریمی

فوقتخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها