تصمیم بی‌سابقه

همزمان با ادامه انتقال تجهیزات نظامی ارتش سوریه به ادلب که در واقع آخرین برگ برنده واشنگتن محسوب می‌شود، دونالد ترامپ فورا با فرانسه و انگلیس وارد هماهنگی شد تا تهدیدات خود را علیه سوریه اجرایی کند و مقرهای نظامی و حیاتی این کشور در مرکز و جنوب و حتی تا پایتخت را هدف قرار دهد.پایگاه اینترنتی الثبات لبنان با اشاره به بالا گرفتن تهدیدات غرب علیه سوریه نوشت: اطلاعات فاش شده از سفارت اسرائیل در مسکو نشان می‌دهند احتمالا اسرائیل نیز در این حمله با آمریکا شرکت کند.
کد خبر: ۱۱۶۲۲۵۱

این درحالی است که سامانههای دفاع هوایی سوریه در وضعیت آمادهباش قرار دارند و روسیه نیز تجهیزات نظامی عظیمی را مستقر کرده است تا در صورت حمله آمریکا پاسخ این حمله را بدهد. همزمان نیز ایران وارد عمل شده و وزیر دفاع خود را به دمشق فرستاده تا این پیام را بدهد که سوریه و همپیمانانش برای هرگونه حملهای آماده هستند. حتی بعضی اطلاعات نشان میدهد ایران دمشق را به موشکهای استراتژیک و جنگندههای کوثر مجهز خواهد کرد که تواناییهای جنگی بالایی دارند. یک منبع نظامی سوری نیز فاش کرد اینبار سوریه برای دفاع از خود از سامانه موشکی اس300 روسیه استفاده خواهد کرد. در همین رابطه رسانههای روسی احتمال میدهند حملات موشکی آمریکا از فرودگاه نظامی آمریکا در شهر الشدادی در شمالشرق سوریه انجام شود. از سوی دیگر قرار است ناوشکن روسیه نیز از منطقه پرواز ممنوع در طرطوس و پایگاه حمیمیم حفاظت کرده و هرگونه موشک احتمالی را که از طریق حریم هوایی لبنان شلیک شود، منهدم کند.

یک دیپلمات غربی با استناد به دادههایی از سوی یک اداره نزدیک به سفیر اسرائیل در مسکو فاش کرد تلآویو اشارههایی از یک تصمیم بیسابقه میان بشار اسد، رئیسجمهور سوریه و سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزبا... لبنان در روزهای اخیر دریافت کرده است. البته معلوم نیست این تصمیم در یک تماس تلفنی صورت گرفته یا یک دیدار بوده است اما محتوای آن این است که در صورت حمله آمریکا و تجاوز از خطوط قرمز محور مقاومت فورا وارد عمل خواهد شد. بعید نیست یک حادثه نظامی برنامهریزی نشدهای نیز رخ بدهد که تلآویو یا یکی از پایتختهای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را که بتازگی اتاق عملیات مشترکی با افسران اسرائیل در آنجا تأسیس شده و جنگ علیه یمن را اداره میکند، به لرزه درآورد.

چند روز پیش نیز سایت عربی 21 به نقل از انستیتو شرق نزدیک واشنگتن گزارشی منتشر کردکه از یک جنگ بزرگ در خاورمیانه سخن میگفت. هرچند کارشناسان این سایت چنین جنگی را مربوط به سال 2019 میدانستند و گفتند احتمال دارد چنین جنگی دراین سال رخ دهد اما نشانههای آن با تحولات کنونی سوریه هماهنگی داشت. در این مقاله که کارشناسان آمریکایی و اسرائیلی تهیه کرده بودند سه سناریو برای جنگ آینده در نظر گرفته شده بود. یک سناریو اینکه اسرائیل با حزبا... درخاک لبنان درگیر شود. سناریوی دوم اینکه ارتش سوریه درادامه مبارزه با گروههای تروریستی با سربازان اسرائیلی درگیر شود. در چنین سناریویی گفته شده بود احتمال حضور نیروهای ایرانی نیز بسیار زیاد است. اما سناریوی سوم میگفت ممکن است به صورت همزمان درهردوی این جبههها نزاع درگیرد. به عبارت دیگر هم رژیم صهیونیستی از شمال و از طریق حزبا... لبنان درمعرض حمله قرار گیرد و هم از طریق سوریه. به گفته این کارشناسان این بدترین نوع از جنگ احتمالی خواهد بود که میتواند موجودیت اسرائیل را به خطر اندازد.

روشن است اگر این بار رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کرده و بخواهد همزمان با حملات احتمالی آمریکا و کشورهای غربی به بهانه استفاده از سلاحهای شیمیایی به سوریه، نفتی بر این آتش بریزد بسرعت این آتش دامن خودش را گرفته و حتی میتواند به قیمت
نابودی اش تمام شود. تصمیم بشار اسد و سید حسن نصرا... نیز چیزی فراتر از این نیست که جبهه مقاومت خود را برای روزهای سرنوشتسازی آماده کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها