امام‌ جمعه شمیرانات در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین؛

حکومت باید بر اساس قاعده امامت باشد

امام‌ جمعه شمیرانات با بیان اینکه در روز عید غدیر، اسلام و حکومت اسلامی یک ظهور مقتدرانه و عزتمندانه در چهره نظام پیدا کرد، گفت: این ظهور در امامت و ولایت بود، شیعیان حکومتی می‌خواهند که بر پایه زر و زور همچنین شهوات حاکمان نباشد. چراکه ثروت، افتخار فامیلی، تبلیغ دروغین و نفسانیت بشر این حکومت را اداره نمی‌کند و حکومت باید بر اساس قاعده امامت باشد و شاخص امامت نیز امیرالمومنان (ع) است.
کد خبر: ۱۱۶۱۷۱۸
حکومت باید بر اساس قاعده امامت باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید لواسانی با تبریک به مناسبت عید غدیرخم با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) به دستور خداوند متعال در روز غدیر دو کار بسیار مهم انجام دادند، بیان کرد: ما باید دو کار را بشناسیم و اگر به خوبی آن را شناسایی کنیم، تکلیف خود را تشخیص می‌دهیم. اولین کاری که پیامبر اکرم (ص) انجام دادند مشخص کردن نصاب حکومت اسلامی بود. حکومت یا بر اساس آراء مردم است که اصطلاحا به آن دموکراسی گفته می‌شود یا حکومت سلطنتی است یا روش‌های دیگر.

وی در ادامه گفت: در نگاه رسول اکرم قاعده نظام و حکومت اسلامی که از جانب خدا معین شد، قاعده امامت و ولایت است. به این معنا که حکومتی حکومت الهی و اسلامی است که قاعده و راس آن بر اساس امامت و ولایت اداره شود.

امام جمعه شمیرانات ادامه داد: به همین دلیل است که وقتی این قاعده چیده شد، قرآن کریم در سوره مائده آیه 3 می‌فرمایند: «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ (امروز کافران از (زوال) آیین شما مایوس شدند )» چراکه با آمدن ولایت دین کامل می‌شود. همچنین نعمت افزون و خداوند نیز راضی می‌شود از این که اسلام دین مردم باشد چون شریعت ناقص نیست و این اولین مطلبی است که پیامبر بجا گذاشتند.

لواسانی با بیان اینکه موضوع دیگری که بسیار اهمیت دارد این است که پیامبر اسلام (ص) مصداق امامت و ولایت را حضرت علی (ع) معرفی کردند، گفت: به این معنا که امیر‌المومنان شاخص ولایت و امامت هستند. با توجه به این مطلب می‌توانیم تشخیص دهیم چرا با حکومت‌هایی مثل بنی‌امیه و بنی‌عباس مخالفیم. بنی‌عباس و بنی‌امیه خود را خلیفه رسول خدا می دانستند اما مناسب حکومت اسلامی نبودند.

وی با بیان اینکه آن‌ها جنایتکارترین پادشاهان روی زمین بودند، تاکید کرد: به هیچ وجه نظامشان نظام امامتی نبود، بلکه دارای نظام پادشاهی مستبدانه بودند و لذا ما قبول نداریم.

امام جمعه شمیرانات با اشاره به اینکه در روز عید غدیر، اسلام و حکومت اسلامی یک ظهور مقتدرانه و عزتمندانه در چهره نظام پیدا کرد، گفت: این ظهور در امامت و ولایت بود، شیعیان حکومتی می‌خواهند که بر پایه زر و زور همچنین تعذیر شهوات حاکمان نباشد چراکه ثروت، افتخار فامیلی، تبلیغ دروغین و نفسانیت بشر این حکومت را اداره نمی‌کند و حکومت باید بر اساس قاعده امامت باشد و شاخص امامت نیز امیرالمومنان است.

لواسانی ادامه داد: امام علی علیه السلام تاکید می‌فرماید: «ألا و إنَّ لِکُلِّ مَأمومٍ إماما یَقتَدی بِهِ و یَستَضیءُ بِنورِ عِلمِهِ ، ألا و إنَّ إمامَکُم قَدِ اکتَفی مِن دُنیاهُ بِطِمرَیهِ ، و مِن طُعمِهِ بِقُرصَیهِ ، ألا و إنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلکَ ، و لکِنْ أعِینونی بِوَرَعٍ و اجتِهادٍ ، و عِفَّةٍ و سَدادٍ» به این معنا که « هر پیرویی را پیشوایی است که به او اقتدا می‌کند و از نور دانشش پرتو می گیرد». شیعیان نظام اسلامی نیز به حضرت امیرالمومنین اقتدا می‌کنند اما نمی‌توانند همانند ایشان باشند چنانچه در ادامه می‌فرمایند: « بدانید که پیشوای شما از دنیای خود به دو جامه کهنه و فرسوده و از خوراکش به دو گرده نان بسنده کرده است. البته شما از عهده چنین کاری بر نمی آیید، اما با پارسایی و سخت کوشی و عفّت و درستکاری مرا یاری رسانید».

وی با بیان اینکه امیرالمومنین دراین حدیث مسلمانان را به داشتن 4 شاخص تاکید می‌کند، افزود: کارگزار دولت اسلامی، کارمند و مدیر دولتی، فرماندار، استاندار و وزیر نیز باید این 4 شاخص را داشته باشد. اول «ورع» یعنی به محرمات و گناهان آلوده نشود. دوم «اجتهاد» یعنی نهایت کوشش و تلاش خود را کرده و تکلیفش را انجام دهد و تنها وعده نباشد.

امام جمعه شمیرانات ادامه داد: در انتخابات مسئولین ما وعده زیاد می‌دهند. اما در عمل هیچ کدام از وعده‌ها را اجرا نمی‌کنند و بعد هم توجیه می‌کنند و تقصیر را گردن دیگری می‌اندازند. اجتهاد یعنی کوشش و توان را در نهایت خودش به‌کار برد و خسته نشود و کم نیاورد. سومین شاخص «عفت» است. در برابر شهوات، پول، مقام، زیاده‌طلبی‌ها، رانت‌خواری‌ها، اختلاس، رشوه و تباهی و ... مقاومت داشته باشد.

وی در ادامه گفت: زمانیکه کارگزار دولت شدیم، خداوند به ما قدرتی می‌دهد، عده‌ای آدم فاسد نیز کنار ما می‌نشینند و فریبمان می‌دهند. این رشوه‌ها و رانت‌خواهی‌ها که به‌وجود می‌آید به خاطر این است که مسئول ما عفت ندارد و کم می‌آورد.

لواسانی با بیان اینکه چهارمین شاخص «سداد» است، تاکید کرد: سداد به معنای پایداری و درستکاری است، یک مسئول باید در مسئولیت خود پایدار باشد، در برابر آمریکا محکم بایستد و درستکار باشد. در برابر نفسانیت‌ها و شیطان‌ها، پاک‌دست و صادق باشد. با مردم صادق باشد و به تعبیر دیگر، اصلاح دائم درون داشته باشد. این نظام امامت است که ما در عید غدیر جشن می‌گیریم. اگر این قضیه تحقق پیدا کند در نظام اسلامی، عید غدیر می‌شود عید‌الله الاکبر.

امام جمعه شمیرانات در پایان با تاکید بر لزوم اداره جامعه توسط فردی دین‌شناس، گفت: در زمانی که امام معصومی باشد، امام معصوم حکومت می‌کند. در غیر این صورت نایب امام معصوم باید ولایت را به عهده بگیرد که همان ولایت فقیه است. فردی که از نظر شخصیتی فردی متقی بوده و اصلاح دائم درون داشته باشد و از نظر اجتماعی و جمعی قدرت اداره جامعه را داشته باشد که ولایت فقیه خوانده می‌شود.

نسترن نعمتی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها