گزارش تپش از یک شیوه سرقت نخ‌نما اما پرسود

دزدی از مادربزرگ‌ها در لباس خیّر

«پسرم شفا پیدا کرده، می‌خواهم به نیازمندان کمک کنم»، «همسرم بیمار است برای او نذر کردم»، «وصیت پدرم است که دارایی‌اش را میان نیازمندان تقسیم کنیم» سال‌هاست با این ادعاها کلاهبرداری می‌کنند و با این‌که روش آنها نخ نما شده اما بازار کارشان داغ است و طعمه‌ها خیلی راحت به آنها اعتماد می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۶۱۲۹۵

در آخرین پرونده ماموران پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران زنی 27 ساله را دستگیر کردند که با این شگرد از زنان سالخورده سرقت میکرد. او از آخرین طعمه 40 میلیون تومان سرقت کرده بود. تنها تغییری که اودر روش سرقت خود نسبت به دیگر مجرمان انجام داده بود، دلیل نذر بود. او ادعا کرده بود عروسشان بتازگی مسلمان شده و آنها قصد کمک به نیازمندان را دارند.

او سپس مانند بقیه مجرمان خود کیسهای مشکی را نشان داده و ادعا کرده داخلش لباس و پول برای نیازمندان است. بعد هم از پیرزن خواست 18 النگویش را بدهد تا آنها را بررسی کند و مانند آنها را برای عروسشان بخرد.

بعد از دیدن طلا، آنها را همراه بسته پول داخل کیسه لباسها گذاشت و به پیرزن داد. با رفتن زن جوان، پیرزن در کیسه را باز کرد و با لباسهای کهنه در آن روبهرو شد اما از پول و طلاها خبر نبود. کیسه را که بررسی کرد با سوراخی در انتهای آن رو به رو شد که از طریق آن طلا و پولها را برداشته بود.

در پروندهای دیگر اعضای باندی به این شیوه از دهها نفر در شهرهای مختلف سرقت کرده بودند متهمان بعد از هر سرقت شهر خود را تغییر میدادند تا در دام پلیس گرفتار نشوند. بعد از مدتی هم خودروی خود را عوض میکردند .

محسن از کارکشتههای این شگرد است که مدتی پیش در طرح پلیس آگاهی تهران دستگیر شد. او درباره این روش سرقت میگوید: کافیست روانشناس خوبی باشی تا بتوانی موفق شوی. درست است که این روش مانند کلاهبرداری کارت به کارت نخنما شده اما کمی تبحر لازم است تا با زهم بتوانی از این شگردها پول دربیاوری. ابزار کارت، ماشین گرانقیمت، تیپ خوب، چرب زبانی و تبحر در خارج کردن طلاها از کیسه است. اگر این ابزار را داشته باشی بقیه کار راحت میشود. البته بیشتر طعمههای ما پیرزنها هستند که زیاد اهل روزنامه و خبر نیستند.

وی ادامه میدهد: ما در روز پرسه میزدیم و با شناسایی طعمهها سراغشان میرفتیم. بعضی روزها طعمهای گیرمان نمیآمد و روزهایی بود که تا سهبار موفق میشدیم. پیرزنها هم اغلب طلاهای سنگین وزن همراه دارند و پول خوبی نصیبمان میشد.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا دراینباره میگوید: مجرمان تحتپوشش افراد خیّر، خانمهای سالمند را طعمه قرار داده و به بهانه کمک به نیازمندان آنها را سوار خودروی خود میکردند و از آنها میخواستند لباسهایی را که داخل کیسه به همراه دارند به دست نیازمندان برسانند. سپس طلاهای این افراد را برای دیدن و خرید از سالمندان مطالبه کرده و هنگام پیاده شدن افراد طلاهای آنها را داخل کیسه محتوی البسه انداخته و تحویل آنها میدهند اما در یک فرصت مناسب از غفلت آنها سوءاستفاده کرده و طلاها را به سرقت میبردند.

سرهنگ موذن به هموطنان هشدار داد به افرادی که تحت پوشش خیرین خود را معرفی میکنند اعتماد نکرده و در صورت کمک به نیازمندان به موسسات خیریه شناخته شده و دارای مجوز مراجعه کنند. همچنین هموطنان آموزشهای لازم را به افراد سالمند خانواده بدهند تا در دام این افراد گرفتار نشوند.

کمک به نیازمندان و مشاهده طلا، دو نکته مشترک در این جرایم است که باید به آن توجه کرد. این مجرمان با خودروهای مدل بالا سراغ طعمهها میروند تا اعتماد آنها را جلب کنند. همچنین مجرمانی خوش تیپ و خوشصحبت هستند. با توجه به نکات مشترک این دسته از مجرمان و جدی گرفتن هشدارهای پلیسی براحتی میتوان این سارقان را ناکام گذاشت.

این مجرمان همچنان مرتکب جرایم خود میشوند و همه ما تصور میکنیم نمیتوانند ما را فریب دهند اما باید توجه داشت آنها مجرمانی با «آی کیو»ی بالا هستند و با زبانشان غیرممکنها را
راحت ممکن میکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها