رامبد جوان در پاسخ به سوال خبرنگار جام‌جم:

تا زمانی که مردم بخواهند هستیم

نشست خبری برنامه خندوانه پیرامون فصل پنجم این برنامه و همچنین پایان برگزاری دومین دور مسابقات استعدادیابی «خنداننده‌شو» صبح روز گذشته در استودیو محل ضبط برنامه خندوانه برگزار شد و رامبد جوان، مجری و کارگردان و سیدعلی احمدی، تهیه‌کننده این برنامه به بحث و گفت‌وگو با خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های مختلف پرداختند. نشستی دو‌ساعته که با توجه به پرمخاطب بودن این برنامه در شبکه نسیم و تبدیل شدن آن به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های این شب‌های رسانه ملی، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و خبرنگاران سعی کردند هر یک از زاویه‌ای به بحث و سوال با جوان و احمدی بپردازند.
کد خبر: ۱۱۶۱۲۰۲

خواست مردم شرط است

شاید چند سال قبل وقتی برنامه نوظهوری به اسم خندوانه از شبکه نوپای نسیم روی آنتن میرفت، نه مخاطبان و نه حتی جوان و مدیران شبکه نسیم سیما فکرش را هم نمیکردند که این برنامه اینطور پرمخاطب واقع شده و حیاتش را به مدت چند سال و برای طول چند فصل روی آنتن تثبیت کند، اما خندوانه که در وهله اول به خاطر حضور چهره شناختهشدهای چون رامبد جوان و آشنایی مخاطبان با جنس شوخی و طنزهای کلامی و رفتاری او دیده شده بود، توجه مخاطبان را به خود جلب کرد و به برنامهای موفق تبدیل شد؛ برنامهای که حالا چهار فصل آن بهطور کامل روی آنتن رفته، پخش فصل پنجم تا شب عید نوروز ادامه خواهد داشت و گروه از همین حالا مشغول فکر و برنامهسازی برای فصل ششم است. سیدعلی احمدی، تهیهکننده این برنامه محبوب در پاسخ به سوال خبرنگار جامجم، با اشاره به دورنمای کلی درنظر گرفته شده برای این برنامه گفت: خندوانه سرمایه ملی تلویزیون است و تا زمانی که مردم بخواهند و تیم ما توان زایش فکری داشته باشند، به برنامهسازی ادامه خواهیم داد. خدا را شکر میکنم که تاکنون کمکمان کرده و هم مردم ما را خواستهاند و هم تیممان حرفی برای گفتن داشته است. رامبد جوان، مجری این برنامه هم با تاکید بر حرفهای احمدی ادامه داد: عملکرد ما موفقیتمان را در طول این پنج فصل نشان میدهد. ما هر بار برای فصل جدید برنامه به دنبال اتفاقات تازه میگردیم و در سریهای بعد هم این مسیر را ادامه خواهیم داد. جوان در پاسخ به خبرنگار جامجم ادامه داد: از جمله اتفاقات خوبی که خندوانه در این فصل رقم زد، پیدایش برنامهای به نام «قاچ» از دل آن بود؛ برنامهای که پیرامون برگزاری جامجهانی ساخته شد و تجربه جالب و در عین حال سختی بود؛ چرا که قاچ را بهروز میساختیم و ساخته شدنش همزمان با ضبط خندوانه بود. در فصل بعد دوباره این برنامه را خواهیم داشت.

شبهای تئاتر در راه است

رامبد جوان در ادامه این نشست از احتمال برگزاری شبهای تئاتر کمدی و استندآپ در فصل جدید خندوانه خبر داد و افزود: تلاش میکنیم در فصل بعدی خندوانه شبهای استندآپ برگزار کنیم؛ یعنی فقط یک نفر بیاید، نیمساعت استندآپ اجرا کند و تمام. اصلا دیگر من دیده نشوم و زمان فقط به کمدین اختصاص پیدا کند. اینکه الان در طول مسابقات خندانندهشو از احسان کرمی کمک گرفتهایم هم در همین راستاست و ممکن است روزی برسد که دیگر من برنامه را اجرا نکنم؛ بلکه به فرد دیگری بسپارم و خودم فقط وظیفه کارگردانیام را در پشت صحنه ادامه بدهم. جوان همچنین از تلاش برای اجرای تئاترهای کمدی در فصل آینده خندوانه اینطور گفت: فعلا مشغول مذاکره هستیم و امیدواریم این اتفاق بیفتد که افراد بیایند روی صحنه و تئاتر اجرا کنند. با تعدادی کارگردان شاخص هم صحبت کردهایم که فعلا عدهای وقتش را نداشتهاند و عدهای تمایلش را. دیگر اتفاقی که برای خودمان جالب است، این است که از بین تماشاچیان حاضر در استودیو قرعهکشی کنیم و یک نفر مثل مهمان روبهرویمان بنشیند و از او در خصوص زندگیاش سوال بپرسیم. فعلا دو قسمت از این طرح را ضبط کردهایم که هنوز روی آنتن نرفته است.

کمدینهای جوان حمایت میخواهند

صحبت پیرامون برگزاری مسابقات خندانندهشو و انتخاب خنداننده برتر در این برنامه هم موضوع دیگری بود که بخش عمدهای از حرفها، سوالات و حتی انتقاد خبرنگاران را به دنبال داشت و آنها درخصوص ابعاد مختلف برگزاری این مسابقه، سوالاتی را هم از جوان و هم احمدی پرسیدند.

از جمله این بحثها، به شوخیهای مطرح شده در استندآپ کمدی خندانندههای جوان برمیگشت؛ شوخیهایی که عدهای آنها را نامناسب و عدهای نو و جسورانه میدانستند. احمدی توضیح داد: شبکه نسیم از اساس شبکه طنز و کمدی است و ما در این شبکه پنج فصل است که روی موضوع خندیدن کار میکنیم. خندوانه در شرایط کنونی بهترین برنامه شوخیمحور تلویزیون است و بچههایی که تازه برای اجرای استندآپ آمدهاند، طبیعی است که ضوابط تلویزیون را نمیشناسند و از این رو برخی از شوخیهایشان متفاوت بود.

احمدی ادامه داد: در چنین شرایطی این وظیفه ماست که بعضا در حین تدوین، شوخیهای این افراد را با قواعد و هنجارها تطبیق بدهیم. با این حال دو سه رسانه مشخص در بحث شوخیهای خندوانه به جای نقد جوسازی کردند. برنامهای که سطح بینندگانش در کمترین حالت به زیر 70 درصد نمیرسد، مطمئن باشید که حواسش به محتوای شوخیها هست. این تهیهکننده خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینجاست که در بحث طنز خط قرمزها زیاد است و این دستوبال ما را محدود کرده است. هنوز هم راجع به قومیتها و لهجهها و مشاغل دستمان بسته است و به همین خاطر وارد این نوع شوخیها نشدیم.

جوان ادامه داد: البته باید این نکته را هم مدنظر داشته باشیم که خط قرمزهای الان نسبت به سالهای قبل جابهجا شده است. هرچند آن زمان استندآپی هم وجود نداشت.
به هر حال استندآپ اتفاقی تازه است و همه باید حوصله کنیم تا جا بیفتد. شرکتکنندههای خندانندهشو، جوانان بااستعدادی هستند و باید به آنها فرصت داده شود.

کارگردان خندوانه با اشاره به بار روانی شرکت در خندوانه برای چهرههای جوانتر هم تصریح کرد: این میزان از یک شبه مشهور شدن چیز عجیبی است و اوایل حتی خود بچهها باور نمیکردند. امروزه در هالیوود بحثی به نام روانشناسی ستارهها به وجود آمده که ما هنوز در ایران نداریم. این بحث به سلامت روان ستارهها میپردازد تا بعد از اینکه توجه به آنها کم شد، دچار افسردگی نشوند و کسی مراقبشان باشد. مراقبتهای ما در خندوانه اینقدر تخصصی نیست، اما از اینکه بتوانند کار کنند حمایت میکنیم و در دوره پیش با اینکه به لحاظ مالی برایمان باعث ضرر شد، اما امکانی فراهم کردیم تا خندانندهها دوباره روی استیج بروند و حضور در برنامه زنده را تجربه کنند.

برنامهساز هستیم، نه گانگستر!

از دیگر بحثهای مورد اشاره در این نشست، حواشی مالی خندوانه و بویژه شخص رامبد جوان بود. حواشی مختلف و شایعاتی که او را به دریافت مستقیم پول از اسپانسرهای برنامه و نیز نسبت افراد نزدیکش به نهادهایی چون سپاه خبر میدادند. احمدی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود چرا خندوانه اینقدر درگیر حواشی میشود، گفت: این روزها فضای مجازی قدرت زیادی پیدا کرده و عدهای این فرصت را یافتهاند که بدون سند تهمت بزنند. مسلما بسیاری از این ادعاها کذب بوده و واقعیت نداشته است. ما در برنامههایمان مشخصا برآمد داریم. پیشنهاد قیمت میدهیم و سازمان سقف بودجه در اختیارمان قرار میدهد. ما پیمانکاران فرهنگی محسوب میشویم و هیچ پولی مستقیم به جیب خودمان نمیرود.

همچنین رامبد جوان با انتقاد از این شایعه که گفته بود او از نهاد سپاه پول گرفته است، افزود: اصلا چرا سپاه باید به خندوانه پول بدهد؟ مگر ما خودمان بودجه نداریم؟ گفتند عمویم سردار بانفوذ سپاه است. من اصلا عمو ندارم و عمویم سالها پیش در خارج از کشور از دنیا رفته است. مکانیسم هزینه کردن و دخل و خرج حرفهای ما کاملا مشخص است. ما برنامهساز هستیم، نه گانگستر و اگر پولی درمیآورم، همان پول را دوباره در مسیر فرهنگی خرج میکنیم و مثلا با آن فیلم میسازیم.

به رنگ حاشیه

نشست خبری برنامه خندوانه در استودیوی محل ضبط این برنامه برگزار شد. جایی که پیش از این دو سری مجموعه «در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری در آن تصویربرداری شده بود.

نکته قابل توجه در برگزاری این نشست، حضور پرتعداد خبرنگاران رسانههای مختلف کتبی، تصویری و حتی اینترنتی بود؛ به طوری که بخش عمده فضای استودیو را این خبرنگاران و عکاسان به خود اختصاص داده بودند و بهرغم اینکه مدیر روابط عمومی این برنامه از حاضران خواست به دلیل نبود وقت هر رسانه فقط یک سوال بپرسند، اما عدهای به پرسیدن کمتر از دو سوال رضایت ندادند. اتفاقی که موجب طولانی شدن مدت زمان برگزاری این نشست شد.

به رسم همیشگی برنامه خندوانه، در این نشست با هندوانه از حاضران پذیرایی شد.

رامبد جوان و سیدعلی احمدی در پایان عکسی را به یادگار با خبرنگاران و عکاسان حاضر در این نشست گرفتند.

زهرا غفاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها