وزارت دفاع روسیه می‌گوید آمریکا، انگلیس و فرانسه در تدارک حمله هوایی جدیدی علیه سوریه به بهانه استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستند. اتفاقی که هنوز رخ نداده، اما کشورهای غربی برای آن سناریو‌سازی می‌کنند. وزارت خارجه سوریه دو روز قبل بیانیه مشترک انگلیس، فرانسه و آمریکا را علیه کشورش بشدت محکوم کرد و هدف اصلی آن را توجیه به‌کارگیری سلاح شیمیایی از سوی تروریست‌ها دانست.
کد خبر: ۱۱۶۱۰۱۷

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته است: هدف از اقدامات کشورهای غربی بهرغم بیانیههای علنیشان، وخیمتر کردن وضعیت در منطقه خاورمیانه و اختلال در فرآیند صلح در خاک سوریه است. بنا به گفته این سخنگو، شبهنظامیان در استان ادلب سوریه در تدارک نوعی صحنهسازی برای نشان دادن استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان هستند. این ژنرال روسی خاطر نشان کرد: گروه شبهنظامی تحریرالشام (وابسته به سازمان تروریستی جبهه النصره) به منظور اجرای «حمله شیمیایی» ادعایی در شهر جسرالشغور استان ادلب اقدام به منتقل کردن هشت تانکر گاز کلر به روستایی در فاصله چند کیلومتری آنجا کردهاند. طبق اعلام وزارت دفاع روسیه درهمین رابطه ناوشکن یواساس سالیوانز وارد خلیجفارس شده و بمبافکنهای آمریکایی B-۱ نیز در پایگاه هوایی آمریکا در کشور قطر مستقر شده و آماده اجرای حمله هوایی به سوریه هستند. کوناشنکوف ادامه میدهد: این تحریک با مشارکت فعال سرویسهای ویژه انگلیسی قرار است یک بهانه دیگر برای آمریکا، انگلیس و فرانسه فراهم کنند تا آنها دست به حمله موشکی علیه تاسیسات اقتصادی و دولتی سوریه بزنند. همچنین گفته میشود یک گروه از شبهنظامیان تحت هدایت یک شرکت نظامی خصوصی انگلیس به نام شرکت OLIVE آموزش کار با مواد شیمیایی سمی را دیده و وارد استان ادلب شدهاند. ماموریت این شبهنظامیان تقلید عملیات نجات قربانیان یک حمله با استفاده از شیمیایی در جلیقههای گروه بدنام کلاهسفیدهاست. همزمان با انتشار این خبر جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است: اگر اسد از سلاح شیمیایی استفاده کند، باز هم سوریه را میزنیم.

دمشق تمامی این اتهامات را که براساس شهادت کلاه سفیدهاست، رد میکند. تاکنون چند بار دولت آمریکا به بهانه استفاده از سلاحهای شیمیایی از سوی دولت سوریه به این کشور حمله نظامی کرده است. دمشق بارها گفته چنین سلاحی در اختیار ندارد و سازمانهای بینالمللی نیز تایید کرده اند که این کشور به تعهدات خود در این باره پایبند بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها