با شکستن رکورد دنیا در بازی‌های آسیایی

سهــراب تـــاریخ ساز شد

سهراب مرادی، این پسر بی‌ادعای وزنه‌برداری ایران، طلایی دیگر به کارنامه افتخارش افزود و با شکستن رکورد دنیا در دسته 94 کیلوگرم رقابت‌های وزنه‌برداری، مهم‌ترین اتفاق بازی‌های آسیایی جاکارتا را رقم زد.
کد خبر: ۱۱۶۰۹۹۴

برای این افتخارآفرینی، سالن محل برگزاری رقابتهای وزنهبرداری پر بود از چهرههای سرشناس ورزش، از شیخ احمد، رئیس شورای المپیک آسیا تا تاماش آیان، رئیس فدراسیون جهانی وزنهبرداری. از هفتهها قبل از آغاز بازیهای آسیایی، سهراب مرادی با انتشار فیلمهای تمرینیاش در فضای مجازی، نوید شکستن رکورد دنیا را در جاکارتا داده بود و همه میخواستند این رکوردشکنی را به عینه ببینند که دیدند. سهراب مرادی پس از مهار وزنه 182 کیلوگرم در یکضرب در همان تلاش اول، خیال خود را بابت پیشتازی در یکضرب راحت کرد و رفت به سرغ وزنه 189.

رکورد یکضرب جهان در این دسته، با حدنصاب 188 کیلوگرم متعلق به آکاکیوس کاخیاشویلی از یونان بود؛ رکوردی که سال 1999 به ثبت رسیده بود. رکورد ایران هم با 187 کیلوگرم در اختیار کوروش باقری قرار داشت و 18 سال از عمر آن میگذشت. رکورد بازیهای آسیایی نیز در سال 2002 با مهار وزنه 185 توسط احمدوف قزاقستانی به ثبت رسیده بود. اما سهراب که پشت وزنه 189 ایستاد، همه میدانستیم باید با رکوردهای قبلی خداحافظی کرد. سهراب بار اول نتوانست وزنه 189 را بالای سر نگه دارد، اما در تلاش سوم، رکورد دنیا را بعد از 6846 روز، شکست و نام کاخیاشویلی سرشناس را برای همیشه از جدول رکوردهای وزنهبرداری پاک کرد.

سهراب در دوضرب هم دو بار برای شکستن رکوردهای دوضرب و مجموع جهان تلاش کرد، اما سهگانه رکوردشکنی او در جاکارتا کامل نشد. نماینده کشورمان که با مهار وزنه 221 کیلوگرم، طلای خود را مسجل کرده بود، در ادامه دو بار وزنه 234 کیلوگرم را درخواست کرد تا با ثبت این رکورد و رسیدن به حدنصاب مجموع 423 کیلوگرم، رکوردهای جهانی خودش را نیز ارتقا بدهد، اما هر دو بار نتوانست این وزنه را بالای سر ببرد. با این حال او با کسب عنوان قهرمانی بازیهای آسیایی تاریخساز شد و مدالی را به کلکسیون افتخاراتش افزود که تا پیش از آن، جایش در عناوین و افتخارات مرادی خالی بود. سهراب حالا بعد از محمد نصیری و حسین رضازاده، سومین وزنهبردار تاریخ کشورمان است که توانسته عناوین قهرمانی المپیک، رقابتهای جهانی، بازیهای آسیایی و رقابتهای قهرمانی آسیا را به دست آورد.

مرادی: به آنچه میخواستم رسیدم

سهراب مرادی، پس از کسب مدال طلای بازیهای آسیایی و شکستن رکورد دنیا، در حالی که مدال طلا را به گردن داشت به جمع خبرنگاران آمد و با آنها صحبت کرد. بخشهای مهم صحبتهای مرادی را در ادامه میخوانید:

هفت ماه تمرینات شبانه روزیام به بار نشست. من بارها در تمرینات رکورد جهان را زده بودم و اگر با اعتماد به نفس وزنه زدم به این دلیل بود که بارها این رکورد را در تمرینات تکرار کرده بودم.

رکوردهای دو ضرب و مجموع جهان دست خودم بود، اما میخواستم آنها را دوباره ارتقا دهم که نشد. البته برای من مهم شکستن رکورد یکضرب بود که فکر میکنم حدود 19سال پیش این رکورد ثبت شده بود و خدا را شکر توانستم آن را هم به نام خود ثبت کنم. فکر میکنم پس از شکستن رکورد یکضرب جهان تمرکزم را از دست دادم و کمی راضی شده بودم. انشاءا... در مسابقات جهانی جبران میکنم.

حواسم روی وزنههای خودم بود و اصلا متوجه نشدم کیانوش چه کار کرد. به هر حال او وزنهبردار بزرگی است و باید به او احترام گذاشت. انشاءا... در مسابقههای بعدی بهتر کار میکند.

رستمی، باز هم اوت!

در دسته 94 کیلوگرم کیانوش رستمی هم بود؛ وزنهبرداری که با تغییر وزن ناگهانی خود و آمدن به دسته بالاتر، رقیب سهراب مرادی شد تا خیلیها مدالهای طلا و نقره یکضرب را در جیب دو وزنهبردار نامدار ایرانی بدانند. با این حال وقتی رقابتهای دسته 94 کیلوگرم به پایان رسید، مغمومترین چهره حاضر در سالن، چهره کیانوش رستمی بود؛ کسی که در دوضرب سه بار متوالی تسلیم وزنه‌‌های 218 و 220کیلوگرمی شد و از گردونه رقابتها کنار رفت.

کیانوش که در یکضرب با مهار وزنه 175 کیلوگرم، جایگاه دومی جدول را به دست آورده بود، با توجه به رکوردهای فارس الباخ قطری که به حدنصاب مجموع 381 کیلوگرم رسیده بود، با وزنهای سبکتر هم میتوانست شروع کند و براحتی صاحب مدال نقره شود، اما او از تجربه رقابتهای جهانی 2017 درس نگرفت و با تکرار همان اشتباهات، این بار در بازیهای آسیایی از صحنه رقابتها خارج شد.

این سومین وزنهبرداری است که طی سه روز گذشته در بازیهای آسیایی اوت میکند و از صحنه رقابتها خارج میشود. پیش از رستمی، مجید عسکری در دسته 69 و علی مکوندی در دسته 85 کیلوگرم در حرکت یکضرب با سه تلاش نافرجام، حذف شده بودند.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها