در حاشیه حضور وزیر آموزش و پرورش در برنامه «حالا خورشید» و پاسخگویی به پرسش‌های دانش‌آموزان

پاسخگویی ترس ندارد

برنامه‌ای که بعد از ظهر روز شنبه به طور زنده و مستقیم از شبکه سه سیما روی آنتن رفت، برنامه‌ای دقیق و قابل توجه بود. حالا خورشید به تهیه‌کنندگی و اجرای رضا رشیدپور که حالا مدتی است سری دومش روی آنتن می‌رود، در سری جدید رویکرد شفاف‌اندیشی و پاسخ‌طلبی از مسئولان را جدی‌تر از قبل گرفته است و حالا علاوه بر صبح‌ها، در تایم عصرگاهی هم روی آنتن می‌رود. در تایم صبح‌گاهی مشکلات و دغدغه‌ها را به شکلی بی‌واسطه و مستقیم مطرح می‌کند و عصرها از مسئولین دعوت می‌کند تا پیرامون مباحث صحبت شده در صبح پاسخ بدهند.
کد خبر: ۱۱۶۰۲۸۷

این برنامه در ادامه همین رویکرد شفاف و صادق و مطالبه‌گرانه، بعدازظهر روز شنبه میزبان سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم بود و این وزیر با پاسخ گفتن به دعوت عوامل برنامه حالا خورشید و شبکه سه سیما در این برنامه مقابل تعدادی از دانش‌آموزان نشست. در این برنامه وزیر آموزش و پرورش به صورت شفاف و مستقیم به سوالات صریح دانش‌آموزان در رابطه با آزمون‌های ورودی مدارس، فرآیند تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی، علاقه والدین به حضور فرزندان در کلاس‌های فوق‌العاده، فاصله زمانی کوتاه از زمان برگزاری امتحانات نهایی تا کنکور سراسری، برنامه‌های کنکوری و دیگر موارد آموزشی پاسخ داد.

زبان بیواسطه دانشآموزان

برنامه حالا خورشید شنبه بعدازظهر از چند حیث قابل توجه بود. شاید مدتها بود که در هیچکدام از برنامههای جدی و گفتوگومحور تلویزیون (اصطلاحا هاردتاکها) شاهد این صراحت در صحبت با یک مقام کشوری نبودیم و صبر و خونسردی و متانت بطحایی نمونهای خوب برای همه مسئولان بود تا از این رویکرد او الگو بگیرند.

جدای از موضوع حضور خوب وزیر در حالاخورشید و پاسخگویی او به سوالات مطرح شده در برنامه، اجرای رشیدپور هم نکته قابل تاملی بود. رشیدپور که یکی از مجریان تیزهوش و چالشی این روزهای سازمان صداوسیماست، در این برنامه نه مقام مجریگری، که تنها مقام اداره کردن و پیش بردن بحث را بر عهده گرفت و طرح سوالات، انتقادات و چالشها را به خود دانشآموزان سپرد. شبکه سه سیما از ابتدای تاسیسش شبکه جوان لقب گرفته است و اتفاقی که در این برنامه رخ داد، از اعتماد عوامل برنامه و مسئولان شبکه به دانشآموزان جوان و آیندهساز کشور حکایت دارد. عوامل برنامه نمیترسیدند که نکند آنها خوب از پس پیش بردن بحث برنیایند یا از خط قرمزها عبور کنند؛ آنها اعتماد کردند و نوجوانان دانشآموز حاضر در برنامه هم جواب اعتمادشان را با سوالات درست و چالشی که از وزیر پرسیدند، پاسخ دادند.

مسئولان درس بگیرند

شاید مدتها بود کمتر مسئولی - آن هم از مسئولان رده بالا - را در ذهن داشتیم که حاضر باشد در مقابل دوربین زنده یک برنامه بنشیند و بیهیچ پیش شرطی، سختترین سوالات، انتقادات و چالشها را نسبت به حوزه وظیفه و عملکرد خودش و همکارانش بشنود. «شنیدن» اصلیترین ویژگی حضور بطحایی در این برنامه بود. او خونسرد و آرام در برنامه نشست و حرفها را به درستی شنید و گوش کرد و بعد با متانت، آرامش و به شکلی کاملا منطقی، درصدد پاسخگویی برآمد. بطحایی نه دنبال شانه خالی کردن بود، نه مشکلات را کوچک جلوه دادن و نه طفره رفتن از سوالات طرف مقابل؛ زبانی که او در مقابل این دانشآموزان که نمونههایی از دانشآموزان سراسر کشور داشت، زبانی نرم، آرام و حتی پدرانه بود.

این حضور جالب توجه و پسندیده وزیر آموزش و پرورش کشور در برنامه میتواند به منزله دعوت و آموزشی برای دیگر مسئولان و بویژه مسئولان اقتصادی کشور باشد تا در شرایطی که اوضاع نابسامان میشود و مردم بیش از همیشه با سوالات مختلف مواجه هستند، در عوض فرار از پاسخگویی خود در صدد توضیح و شفافسازی بربیایند و با مسیر افکار عمومی همراه شوند.

آفرین به تلویزیون

بعد از تماشای برنامه شنبه حالا خورشید، دیگر نکته برجستهای که به ذهن میرسد، آفرین گفتن به مسئولان رسانه ملی و بویژه شبکه سه است. افرادی که با برنامههای اخیر حالا خورشید و در کل رویکرد تازه سازمان صداوسیما در طرح موضوعات و مشکلات، ثابت کردهاند از ریسک ترسی ندارند و از فضای باز و شفاف رسانهای استقبال میکنند. علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما بعد از حضور بطحایی در این برنامه، طی نامهای از حضور او تقدیر و تشکر کرد.

در بخشی از نامه علی فروغی خطاب به وزیر آموزش و پرورش آمده است: «حضور جنابعالی در برنامه حالا خورشید قابل تقدیر است. اینکه عالیترین مقام آموزش و پرورش کشور حاضر به پاسخگویی به سوالات دانشآموزان به عنوان ولینعمتان و مخاطبان اصلی شود، حاکی از مناعت طبع و عملکرد شفاف و موفق اوست. امیدوارم همه مسئولان کشور این تجربه موفق را در حوزههای مدیریتی خود تکرار نمایند.»

زهرا غفاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها