jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۱۱۶۰۲۳۷   ۲۹ مرداد ۱۳۹۷  |  ۰۰:۰۱

این روزها که قیمت خودرو به طور مداوم افزایش می‌یابد بد نیست نگاهی به عمق این معضل بیندازیم که به سه سال پیش بازمی‌گردد. در سال 94 زمزمه همکاری دوباره خودروسازان بزرگ ایرانی با شرکت‌های پژو و رنو فرانسه پس از رفع تحریم‌ها مطرح شد و درنهایت قراردادهایی بین شرکت‌های خودروساز ایرانی و فرانسوی به امضا رسید.

با این‌که مسئولان وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان می‌کردند این قراردادها با قراردادهای گذشته متفاوت است اما در عمل تفاوتی نداشتند و دوباره ایران مونتاژکار خودروهای فرانسوی شد؛ ضعفی که 40 سال است آن را به دوش می‌کشیم و هیچ وزیر و مسئولی هم در قبال آن پاسخ نمی‌دهد. خودروسازان ایران به جای این‌که خودروی باکیفیت و رقابتی تولید کنند فقط به فکر محصولات تاریخ گذشته فرانسه هستند و همچنان به تولید مدل‌های منقضی شده مشغولند. برخی مسئولان اظهار می‌کنند دانش فنی خودرو در اختیار کشورهای غربی است که در پاسخ باید گفت زمانی که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد هیچ دانش فنی نظامی در کشور وجود نداشت اما تجهیزات زیادی در کشور باقی مانده بود. از همان سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی کشور ایران به فکر دانش فنی در حوزه دفاعی نظامی افتاد و به پیشرفت بی‌نظیری رسید و اکنون برای همین توان نظامی است که کشورهای غربی مانند آمریکا هر روز ما را تحریم می‌کنند. اگر این توان در صنعت خودروسازی هم به کار گرفته شود قطعاً پلتفرم‌هایی تولید می‌شود که متقاضی جهانی خواهد داشت. زمانی که قرار بود قرارداد بین شرکت ایران‌خودرو و پژو منعقد شود آقای نعمت زاده وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت و همچنین مسئولان خودروسازی را به کمیسیون صنایع و معادن دعوت کردیم تا از جزئیات قرارداد اطلاع دهند اما مدام صحبت از محرمانگی می‌کردند و هیچ اطلاعی ندادند. اکنون که مفاد قرارداد به انتشار رسید مشخص شد که هیچ تضمینی برای ادامه همکاری آنها در صورت بازگشت تحریم‌ها وجود ندارد و خودروسازان خارجی به راحتی همکاری با ایران را به حالت تعلیق درآورده و کشور ما را ترک کردند. متاسفانه از زمانی که دو شرکت بزرگ خودروساز ما فعالیت خود را آغاز کردند نتوانستند حتی یک خودرو با طراحی ملی به ثبت و تولید برسانند و هر روز به دنبال طرح‌های خارجی برای تولید بودند که این بزرگترین ضعف یک تولیدکننده است. اگر خودروسازان قصد پیشرفت ندارند می‌توانند با حمایت‌های تعرفه‌ای دولت نسبت به واردات و تولید روال فعلی خود را ادامه دهند اما اگر خودروسازی ایران می‌خواهد پیشرفت کند باید یک‌بار برای همیشه صنعت مونتاژکاری را کنار بگذارد و به فکر طراحی‌های جدید متناسب با سلیقه مردم باشد. ‌

محمد عزیزی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
نگاه طالبان به ابتکار صلح منطقه‌ای

نگاه طالبان به ابتکار صلح منطقه‌ای

موضوع دیدار هیات طالبان با مقامات جمهوری اسلامی از منظرهای مختلفی قابل بررسی است. شاید ریشه اصلی این مساله به روابط بین طالبان و آمریکا برگردد.

مشتری بانک درگیر شناسه شهاب نیست

مشتری بانک درگیر شناسه شهاب نیست

کد یا شناسه شهاب همان شناسه‌ای است که بانک‌ها مشتری را از طریق آن شناسایی می‌کنند،یعنی برای اشخاص حقیقی کد ملی، اشخاص حقوقی شناسه ملی و برای اتباع خارجی همان شماره فراگیر اتباع خارجی است.

فرانسه بر مدار سیاست اجبار

فرانسه بر مدار سیاست اجبار

سیاست‌های فرانسه طی سال‌های گذشته تابعی از سازوکارهای دیپلماسی اجبار،‌ همکاری‌های حقوقی و فشارهای سیاسی علیه ایران بوده است.

گفتگو

بیشتر
پشت صحنه یک «دعوت نحس»

گزارش جام‌جم از تولید جدیدترین سریال ماورائی تلویزیون که بعد از مدت‌ها قرار است روی آنتن برود

پشت صحنه یک «دعوت نحس»

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
اسرار یک سکه مجازی

اگر از بیت‌کوین، ارزش آن، قوانین خرید و فروش و جزئیات دیگر آن خبر ندارید، این گزارش را بخوانید

اسرار یک سکه مجازی

غائله غربالگری

انتشار اخبار تایید نشده درباره حذف غربالگری اجباری با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد

غائله غربالگری

پیشخوان

بیشتر