رژیم صهیونیستی با ورود نیروهای سازمان ملل به فلسطین مخالفت می کند؟

حافظان صلح پشت دیوار صهیونیستی

به دنبال تشدید درگیری‌های اخیر بین گروه‌های مقاومت فلسطینی و نظامیان صهیونیستی در غزه، کرانه باختری و بیت‌المقدس، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد استقرار نیروهای حافظ صلح و ارائه کمک‌های انسان دوستانه به فلسطینی‌ها را داد‌. اعزام نیروهای حافظ صلح نیازمند موافقت اسرائیل و تایید آمریکا در شورای امنیت است که ناظران احتمال آن را بسیار بعید می‌دانند. با این حال پیشنهاد دبیرکل بازتاب‌دهنده نگرانی‌های بین‌المللی از ادامه سرکوب‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی است.
کد خبر: ۱۱۶۰۰۸۶

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز جمعه چهار پیشنهاد را با هدف حمایت از فلسطینیان در اراضی اشغالی ارائه کرد. وی در حاشیه گزارشی ۱۴ صفحهای که به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل پس از موج خشونتهای اخیر علیه فلسطینیان از ماه مارس تهیه شده بود این پیشنهادات را مکتوب کرد. در این طرح گوترش تاکید کرده اجرای هر یک از این پیشنهادات چهارگانه نیازمند همکاری اسرائیل و فلسطین است، اما بسیار بعید میداند اسرائیل با این پیشنهادات موافقت کند.

خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر گفت: دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد داده است نیروهای حافظ صلح وابسته به سازمان ملل یا نیروهای مسلح گروهی از دولتهای همسو با این سازمان برای حمایت از فلسطینیها به منطقه اعزام شوند. به پیشنهاد گوترش همچنین میتوان ناظرانی غیرنظامی از سازمان ملل یا خارج از این سازمان را با اختیارات محدود به منطقه فرستاد تا ضمن ارائه گزارشهایی
بی طرفانه از اوضاع درحد امکان بکوشند بین طرفین میانجیگری کنند. البته این پیشنهاد نیز نیازمند حمایت مجمع عمومی سازمان است. پیشنهاد سوم گوترش این است که سازمان ملل کمکهای انساندوستانه خود را برای کمک به فلسطینیها افزایش دهد به نحوی که نهادهای فلسطینی روز به روز بیشتر تقویت شوند. افزایش کمکهای انسانی و توسعه از طریق تامین رفاه ساکنان بخشی از این پیشنهاد است. اما چهارمین پیشنهاد عبارت است از اعزام مقاماتی از سازمان ملل در حوزه حقوق بشر به منظور بهبود شرایط و ایجاد هماهنگیهای سیاسی که در صورت موفقیت قادر به پیشبرد اهداف سازمان برای تحقق صلح در این منطقه باشند. به اعتقاد گوترش همچنان گفتوگوهای صلح بهترین وسیله برای تضمین صلح و سلامت شهروندان در فلسطین خواهد بود.

در این میان ناظران میگویند سال ۱۹۹۴ هیاتی کوچک شامل ناظران اروپایی در شهر الخلیل در کرانه باختری مستقر شد، اما اسرائیل از آن زمان تاکنون با هر درخواستی مبنی بر حضور نیروهای بینالمللی در مناطق حساس مخالفت کرده است. علاوه بر این رژیم صهیونیستی در طول 70 سال گذشته نشان داده هر بار در شورای امنیت طرحی به نفع فلسطینیها مطرح شده اسرائیل از دولت آمریکا خواسته است آن را بسرعت وتو کند. تنها در زمان دولت باراک اوباما بود که برای اولین و آخرین آمریکا در شورای امنیت از وتوی یک قطعنامه در باره محکومیت شهرکسازیها خودداری و به آن رای ممتنع داد. همین مساله خشم صهیونیستها را به دنبال داشت. تجربه نشان داده است از آنجا که صهیونیستها مایل نیستند اسرار مربوط به سرکوبهای وحشیانه و جنایات روزمرهشان افشا شده یا مانعی برسر راه ماشین سرکوبشان قرار گیرد از پذیرش هر گونه هیات حقوق بشری یا اعزام نیروهای حافظ صلح وحشت داشته و تا آخر با آن مخالفت میکنند. اینجاست که کشورهای عربی و اسلامی با حمایت از طرح دبیرکل میتوانند رژیم صهیونیستی را تحت فشار گذاشته و وادار به عقبنشینی کنند.

ادامه درگیریها

موج جدید درگیریها بین نیروهای مقاومت فلسطینی و نظامیان صهیونیستی که از جمعه به دنبال راهپیمایی بازگشت در غزه شروع و به کرانه باختری نیز کشیده شده بود، همچنان ادامه دارد. درگیریها پس از اینکه شهرک نشینان شمال کرانه باختری با حمله به فلسطینیان اموال و خودروهای آنها را تخریب و صدها درخت زیتون را قطع کردند، تشدید شد. این درگیریها در روستای کفر قدوم در نزدیکی شهر قلقیلیه در شمال کرانه باختری پس از راهپیمایی اهالی روستا و فعالان مقاومت در برابر شهرکسازی صهیونیستی و درخواست بازگشایی خیابان روستا پس از 15 سال، شدت گرفت. نظامیان صهیونیست با شلیک گلوله و گاز اشکآور به سمت تظاهرکنندگان چند نفر از آنها را زخمی کردند.

اهالی روستای نعلین در غرب شهر راما... نیز در راهپیمایی مخالفت با شهرکسازی و دیوار حائل با سردادن شعارهایی به سمت نظامیان صهیونیست سنگ پرتاب کرده و از دیوار حائل بالا رفتند و پرچم فلسطین را در بالای آن نصب کردند. صدها فلسطینی با مشارکت اعضای شورای مرکزی «سازمان آزادیبخش فلسطین» پس از برگزاری نمازجمعه در روستای الخان الاحمر در شرق شهر قدس اشغالی تظاهرات کردند. خیابان اصلی منطقه الخان الاحمر نیز جمعه شب صحنه تظاهرات گسترده فلسطینیان بود. از غزه نیز خبر میرسد که یک شهروند فلسطینی دیگر روز جمعه در نوار غزه به دست نظامیان صهیونیست به شهادت رسید. تا اینجا تعداد شهدای راهپیماییهای بزرگ بازگشت به 170نفر رسیده است. اعتراض اهالی نوار غزه به محاصره این منطقه و نیز تأکید بر حق بازگشت، چهار ماه است که ادامه دارد. به گفته وبگاه فلسطینی «امد» تاکنون در جریان این تظاهرات و اعتراضات بیش از 18300 نفر زخمی شدهاند که در بین آنها 370 امدادگر قرار دارند. مقامات فلسطینی احتمال میدهند با نزدیک شدن به عید قربان بر شدت اعتراضات مردمی فلسطین علیه نظامیان صهیونیستی بخصوص در مسجد الاقصی و بیتالمقدس افزوده شود.

آتشبس حماس

دراین میان برخی منابع از آتشبس در غزه به میانجیگری مصر خبر میدهند. خلیل الحیه یکی از رهبران حماس میگوید تلاشهای مصر، سازمان ملل و قطر برای دستیابی به توافق آتش بس میان حماس و اسرائیل وارد مراحل پایانی خود شده است. وی در ادامه تاکید کرد: همچنین در این گفتوگوها به راههای ایجاد یک محیط مناسب فلسطینی برای دستیابی به اهداف مذکور از جمله تحقق آشتی ملی و اجرایی کردن تصمیمات
اتخاذ شده در توافقنامه بیروت در ژانویه ۲۰۱۷ پرداخته شد. ظاهرا قرار است احزاب ملی فلسطین بلافاصله بعد از عید قربان جلسات خود در قاهره را از سر بگیرند. پیشنهاد این آتشبس در مقابل رفع محاصره غزه بوده است. درهمین حال آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته است موضع نهایی اسرائیل در مورد آتشبس غزه بزودی اعلام خواهد شد. وی اعلام کرد اگر تنش و درگیریها همچنان ادامه داشته باشد، رژیم صهیونیستی گذرگاه کرم ابوسالم را مجددا خواهد بست، اما اگر اوضاع تا هفته آینده آرام باشد، این رژیم اجازه ورود سوخت و گاز به باریکه غزه را خواهد داد.

علی باقری

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها