با «آفریقای امروز» برنامه‌ای درباره مردمان قاره سیاه

مستقیم آفریقا!

شبکه پرس‌تی‌وی در مقام یکی از شاخص‌ترین و پرمخاطب‌ترین رسانه‌های برون‌مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی همسو با رسالت‌ها و ماموریت‌های خود همواره توجه ویژه‌ای به مردمان قاره آفریقا داشته و مباحث سیاسی و اجتماعی قاره سیاه از جایگاه خوبی هم در تهیه و پخش اخبار و هم در برنامه‌های تحلیلی این شبکه برخوردار است. کنکاش و پرداخت به مسائل آفریقا برای این شبکه انگلیسی زبان بسیار حائزاهمیت است و همواره به‌منظور معرفی و شناساندن جریان‌های سیاسی و مسائل و موضوعات آن تلاش می‌کند.
کد خبر: ۱۱۶۰۰۸۲

«آفریقای امروز» یکی از برنامههای شاخص شبکه پرستیوی است که بهطور اختصاصی برای آفریقا و وقایع و رویدادهای سیاسی و اجتماعی این قاره روی آنتن میرود. این برنامه گفتوگو محور مسائل روز کشورهای این پهنه مهم و وسیع دنیا را از دریچهای متفاوت تحلیل و بررسی میکند.

اجرای آفریقای امروز را امینا تایلور، مجری رنگینپوست و از خبرنگاران حرفهای و پر کار پرستیوی به عهده دارد. در هر قسمت از برنامه مهمانانی حضور دارند و تایلور با آنها طرح مساله کرده و بحث آغاز میشود. مشارکت در مباحث برنامه از سوی مجری به ایجاد ضرباهنگ و ریتم مناسب در آفریقای امروز کمک میکند.

یک تیتراژ جذاب

آفریقای امروز با تیتراژی جذاب آغاز میشود. تیتراژ برنامه مجموعهای است از تصاویر و عکسهایی از مردمان آفریقا، زنان اصیل با لباس سنتی آفریقا، اهرام ثلاثه و طبیعت این قاره که در کنار یکدیگر چیده شده است. این ترکیب بسیار زیباست و جذابیت بصری خوب و قابل قبولی را برای یک تیتراژ به وجود آوردهاست. تیتراژ حرف برای گفتن زیاد دارد و تصاویر از شادی، اصالت و کیمیا بودن این سرزمین میگویند؛ تصاویری که با دقت و ظرافت گزینش شدهاند.

قرار دادن یک موسیقی فولکلور آفریقایی روی این تصاویر موجب شده برای مخاطب یک پیش زمینه فکری ایجاد شود که با چگونه برنامهای مواجه است. این موسیقی آرام علاوه بر حس آرامشی که برای دقایقی کوتاه به مخاطب القا میکند، بخشی از فرهنگ و هنر آفریقایی را نیز به نمایش میگذارد.

در برنامه گفتوگو محور آفریقای امروز علاوه بر اظهارنظر مجری و مهمانان که غالبا از میان کارشناسان و صاحبنظران آفریقایی انتخاب میشوند، ویدئوهایی کوتاه همراه با نریشن پخش میشود. آفریقای امروز به تهیهکنندگی متیو ریچاردسون در لندن تولید میشود.

نگاه متفاوت پرستیوی

امینا تایلور مجری جامائیکایی آفریقای امروز از خبرنگاران حرفهای و پر کار پرستیوی است که بهعنوان خبرنگار برتر مورد تقدیر قرار گرفته است. او مدرک کاشناسی خود را در رشته روابط بینالملل و کارشناسی ارشد خود را در رشته روزنامه نگاری از دانشگاه ساسکس انگلیس اخذ کرده است.

این مجری جوان درباره چگونگی آغاز همکاری با شبکه پرستیوی میگوید: من سال 2007 به عنوان مهمان و بهصورت تلفنی در یکی از برنامههای زنده پرس تی وی حضور یافتم که سرآغازی شد برای همکاری با این شبکه خبری. آنچه در آن زمان توجه من را به خود جلب کرد، موضوعاتی بود که پرس تی وی به آنها میپرداخت؛ موضوعاتی که نمونه آنها در هیچ یک از شبکههای خبری ندیده بودم.

تایلور در این خصوص توضیح میدهد: سایر شبکههای خبری، تنها از یک جنبه به رویدادها میپردازند و بالطبع اطلاعات مخاطبان نیز در همین حد محدود میشود، اما پرستیوی شبکهای است که از جنبههای دیگری به حقایق میپردازد و این مهم، سختی کار را دوچندان میکند چرا که میبایست صدای کسانی را به گوش جهانیان رساند که سالها به حاشیه رانده شدهاند و مجال و فرصتی برای سخن گفتن به آنها داده نشده است.

نقطه قوت پرستیوی

وی میافزاید: به عقیده من، این مساله نقطه قوت پرستیوی و برنامههایی همچون آفریقای امروز محسوب میشود.

آفریقای امروز تنها برنامه شبکه پرستیوی است که بهطور اختصاصی به تحولات قاره آفریقا میپردازد؛ قارهای که با مشکلات عدیدهای دست و پنجه نرم میکند که اغلب این مشکلات میراث استعمار است و هدف ما در این برنامه، تمرکز بر این مشکلات و بررسی آنها از طریق گفتوگو با کارشناسان و صاحبنظران است.

مجری آفریقای امروز درخصوص انتخاب موضوعات برنامه توضیح میدهد: ما در این برنامه فقط روی موضوعاتی خاص در کشورهایی مشخص تمرکز نمیکنیم، بلکه علاوه بر تنوع بخشی به موضوعات، تمامی کشورهای قاره آفریقا را رصد و متناسب با اهمیت موضوعات، بهترین مورد را انتخاب میکنیم.

تایلور تصریح میکند: در انتخاب موضوع برای برنامه روی ملاکهای متعددی تمرکز میکنیم که از جمله آنها میتوان به تازگی موضوع، اهمیت بالای آن برای مردم آفریقا و ارتباطش با مسائل بینالمللی اشاره کرد.

وی محدویتهای مالی را بهعنوان یکی از چالشهای بزرگ برنامهسازان آفریقای امروز عنوان میکند و میافزاید: بیتردید مسائل مالی نقش تعیینکنندهای در تولید و کیفیت یک برنامه ایفا میکنند. درخصوص مسائل مربوط به آفریقا که کمتر به آنها پرداخته میشود، نهتنها کارشناسان کمی وجود دارند، بلکه خبرنگاران بومی نیز محدود هستند. از اینرو، برای این که بتوانیم از مهمانها و کارشناسان خبره در برنامه استفاده کنیم، باید بودجه مناسبی به آنها و مجموعه پرستیوی اختصاص داده شود.

توجه ویژه به رسانههای نوین

مجری آفریقای امروز درخصوص دریافت بازخورد مخاطبان از برنامه نیز میگوید: ما بهصورت فعال در شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک حضور داریم و پیامهای مخاطبان را دریافت و به آنها پاسخ میدهیم. مخاطبان ما در شبکههای اجتماعی، علاوه بر طرح نقاط ضعف و قوت برنامه، سوژهها و پیشنهادهایی را نیز برای پرداختن به آنها ارائه میدهند و ازاینرو، گزینههای متعددی پیشروی ما وجود دارد که میتوانیم روی آنها کار کنیم. بهجرات میتوانم بگویم آفریقای امروز، مخاطبان وفاداری دارد که پس از هر برنامه، با اشتراک نظرات و پیشنهاداتشان، به ما در تولید بهتر برنامه بعدی کمک میکنند.

تایلور بر لزوم استفاده از ظرفیتهای شبکههای اجتماعی تاکید و خاطرنشان میکند: برخلاف باور عموم، مردم کشورهای آفریقایی بشدت به تلفن همراه وابسته هستند و حتی در خانههای برخی از این افراد، تلویزیون وجود ندارد و تنها راه کسب اخبار، تلفن همراه است.

او تاکید میکند: باید در کنار توجه به رسانههای سنتی، به رسانههای نوین نیز توجه ویژهای داشته باشیم و بر روشهای جدید تعامل با مخاطبان تمرکز کنیم.

گفتنی است این برنامه با اجرای امینا تایلور، سهشنبهها ساعت 5 به وقت تهران از شبکه پرستیوی پخش میشود.

زهرا صلواتی

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها