«نه جنگ، نه مذاکره» شاه‌بیت بیانات رهبری در سخنرانی دیروز بود که امیدوارم مسئولان آمریکایی معنای آن را متوجه شوند. این جمله مسئولان آمریکایی را دعوت می‌کند تا در قبال ایران عملگرایانه‌ عمل کنند و این رهنمود، مسئولان و ملت ایران را به این نتیجه می‌رساند که کشورمان از موضع اقتدار منافع ملی را پیش می‌برد.
کد خبر: ۱۱۵۹۵۹۹

نکته مهم دیگر این است که ایرانیان میدانند نباید در میدانی بازی کنند که مثلث افراطی آمریکا، رژیم صهیونیستی وعربستان طراحی کرده است. چرا که هدف آمریکا از حفظ تهدید؛ پیشبرد سیاستهای اقتصادی و هژمونی مدنظرش است؛ رژیم صهیونیستی به دنبال امنیتیسازی منطقه برای پیشبرد سیاست عبریسازی است و عربستان به دنبال فرار از دموکراسی است. اما جمهوری اسلامی ایران در این میدان بازی نخواهد کرد لذا راهبردش حرکت به سمت جنگ نیست اما این حرکت را با اقتدار و حفظ توان دفاعی و موشکی انجام میدهد، با این شناخت که طرف مقابل هم میداند که با جنگ نمیتواند وارد مقابله با ایران شود زیرا مدیریت جنگ از دستش خارج میشود.

نه گفتن به مذاکره براساس تجربیات تاریخی دور و نزدیک در مناسبات با آمریکا است، چرا که تلاش آمریکا در جهت امتیازگیری و عمل نکردن به وعدههایشان است. آنها برنامهای برای مذاکره ندارند و صرفا هدفشان گرفتن امتیاز است، بنابراین باید نسبت به این موضوع دقت کرد و مراقب بود.

در همین ارتباط میتوان برجام را به عنوان مصداق معرفی کرد. علیرغم اینکه به واسطه برجام از ذیل بند 7 منشور سازمان ملل خارج شدیم اما در جاهایی خطوط قرمز رعایت نشد و تضمینهای لازم را نگرفتیم. به این ترتیب درسهایی از برجام گرفتیم و باید این درسها در هرگونه راهکار دیپلماتیک مدنظر قرار بگیرد و کشور با کیاست بیشتری دیپلماسی را پیش ببرد.

موضوع دیگر این است که در آمریکا دو دسته مذاکره را دنبال میکنند، افرادی که نگاه عملگرایانه دارند و معتقدند نمیتوان با ایران چالش را پیش برد و باید به سمت مذاکره پیش رفت، اما در مقابل، تلاش گروه دیگر این است که موضوع مذاکره را مطرح کرده و ایران را به لحاظ حقوقی، سیاسی و ... خلع سلاح کنند.

مذاکره دو لبه دارد؛ یک سوی آن فریبآمیز است اما لبه دیگر مذاکره برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک است که البته هنوز در دستور کار آمریکا قرار ندارد، به همین جهت ایران مذاکره را قبول نمیکند.

رهبری در بخشی از بیانات خود فرمودند که «جمهوری اسلامی هر وقت به آن اقتداری برسد که از فشار و هوچیگری آمریکا تأثیر نپذیرد، میتواند با آمریکا مذاکره کند.»

منظور این است که ایران باید مؤلفههای خود را قوی کند تا دشمن نتواند از برخی مسائل به عنوان نقطه ضعف سوءاستفاده کند.

حشمتالله فلاحتپیشه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها