اظهارات دوپهلوی نخست‌وزیر عراق درباره تحریم ایران، موجی از اعتراض در بین عراقی‌ها به وجود آورد

عراق علیه عبادی

مواضع اخیر نخست‌وزیر عراق مبنی بر همراهی این کشور با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران با واکنش‌های فراوانی در داخل این کشور روبه‌رو شده است. برخی از این واکنش‌ها مربوط به چهره‌ها و رهبران گروه‌های پرطرفدار سیاسی در عراق است و برخی نیز موضعگیری‌های انتقادی است که کاربران عراقی در فضای مجازی داشته‌اند. بخشی از این مواضع مخالفت با اصل این اقدامات خصمانه آمریکا و انتقاد از سیاست‌های آمریکا نسبت به کشورهای منطقه خصوصا ایران و بخشی نیز انتقاد از موضع اخیر نخست‌وزیر عراق در این زمینه است.
کد خبر: ۱۱۵۸۴۶۲

حیدرالعبادی، نخستوزیر عراق، چند روز قبل در موضعگیری نسبت به تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه تبعیت از این تحریمها برای کشورش دشوار است اما اعلام کرد که به خاطر آنچه مصلحت و منافع کشورش میخواند به این تحریمها پایبند خواهد بود.

همچنین در تازهترین موضعگیری دولتی، سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق هم ضمن اعلام پایبندی به تحریمهای آمریکا علیه ایران گفت این کشور به معاملات دلاری خود با ایران پایان میدهد.

البته یحیی آلاسحق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتوگو با ایسنا، اعلام کرد: ایران و عراق رابطه دلاری با یکدیگر ندارند و مبادلات تجاری براساس ریال یا دینار است و مبادلات بانکی از سوی بانک مرکزی به گونهای نیست که بخواهد روابط دلاری آن را تحتتاثیر قرار دهد.

با این وجود، در شرایطی که کشورهای مختلف حداقل در ظاهر و موضعگیری لفظی و سیاسی با تحریمهای آمریکا مخالفت میکنند اعلام پایبندی دولت عراق با این تحریمها انتقادات فراوانی را به همراه داشته است چرا که هنوز مدت زیادی از سیطره داعش در بخش زیادی از عراق نمیگذرد و اگرچه ممکن است حافظه العبادی یاری نکند اما مردم عراق و گروههای سیاسی این کشور فراموش نکردهاند که ایران اولین کشوری بود که به درخواست کمک عراقیها پاسخ مثبت داد و آنها را کمک کرد تا از شر تروریستهایی که با حمایت آمریکا و عربستان در کشورشان لانه کرده بودند رها شوند.

این تنها کمک ایران به عراق در سالهای اخیر نبوده و جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت عراق بوده و از زمان سرنگونی رژیم بعث عراق، از هیچ کمکی برای یاری رساندن به مردم این کشور دریغ نکرده است؛ حتی با وجود اینکه طبق اظهارات یک نماینده مجلس، «دولت عراق مطابق ماده ۶
قطعنامه ۵۹۸، ۱۱۰۰ میلیارد دلار بابت غرامت خسارات مستقیم جنگ تحمیلی به ایران بدهکار است» تهران به خاطر مشکلاتی که مردم عراق دارند، برای دریافت این غرامت، بغداد را تحت فشار نگذاشته است.

ایران به خاطر دفاع از منطقه جریمه میشود

با وجود این مواضع گروههای عراقی حاکی از آن است که آنها قدردان اقدامات ایران در حمایت از مردم عراق هستند.

در همین زمینه کتائب حزبا... عراق، از گروههای مقاومت اسلامی در این کشور در بیانیهای که صادر کرده با محکوم کردن اقدامات ضدایرانی اخیر ترامپ تاکید کرده است جمهوری اسلامی ایران به خاطر مواضع شرافتمندانه و دفاع از کشورهای منطقه، اینچنین جریمه و مجازات میشود.

گروه مقاومت اسلامی عصائب اهلالحق به رهبری شیخ قیس الخزعلی هم با ابراز تاسف از مواضع نخستوزیر عراق تاکید کرده العبادی نیازی نداشت خود و دولت عراق را به چنین تعهدی پایبند کند.

عصائب اهلالحق در بیانیه خود با اشاره به نبود پارلمان در حال حاضر در عراق و رو به پایان بودن عمر دولت حیدر العبادی تاکید کرده است موضع اخیر نخستوزیر عراق، هیچ الزامی برای دولت آینده ایجاد نمیکند.

گروه مقاومت اسلامی سیدالشهدا به رهبری ابوآلاء الولائی نیز در بیانیهای جداگانه با ابراز تعجب از موضعگیری العبادی در حمایت غیرمستقیم از تحریمها علیه ایران، آن را مایه تعجب و سرافکندگی برای ملت عراق دانسته است.

در این بیانیه آمده است: ملت عراق هزاران شهید نداد تا نخستوزیر در مسئولیتش بماند و در قبال تحریمها علیه ایران با عربستان و امارات و آمریکا همراهی کند.

عراق با آمریکا همراهی نکند

حنان الفتلاوی، رئیس جنبش اراده نیز در یادداشتی در صفحه شخصیاش در توییتر نوشته است از حیث اصول حسن همجواری دولت عراق نباید با تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران همراهی کند.

فتلاوی گفته است دولت عراق باید به یاد داشته باشد اولین کشوری که در کنار عراق در جنگ با تروریسم ایستاد جمهوری اسلامی ایران بوده است.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز ضمن محکوم کردن تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران، دولت مرکزی عراق را به همراهی نکردن با واشنگتن فراخواند.

شیخ همام حمودی در بیانیهای تاکید کرد: همراهی کردن دولت عراق با این تحریمها فقط به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود.

ایران در همه سختیها کنار عراق بود

سازمان بدر عراق هم ضمن محکومیت شدید اقدامات ضدایرانی ترامپ تاکید کرد ملت ایران در همه سختیها کنار ما بود و ما هم امروز به عنوان بخشی از ملت عراق در کنار ملت ایران هستیم.

سازمان بدر عراق که دبیرکل آن هادی العامری است و در پارلمان جدید این کشور با 47 کرسی (از 327 کرسی) دومین فهرست انتخاباتی پیروز در انتخابات اخیر شد، اعلام کرد در برابر تحریمها از ملت ایران و جمهوری اسلامی که در تمامی مصیبتها و سختیها و بویژه زمان حمله گروههای تروریستی داعش در کنار ملت عراق ایستاده، حمایت میکند.

هشدار به نخستوزیر عراق

بعضی از گروههای عراقی نیز کمی تندتر و با زبانی هشدارآمیز از مواضع نخستوزیر کشورشان انتقاد کردند. به عنوان مثال گروه مقاومت اسلامی نُجَباء عراق، درباره هرگونه همراهی نخستوزیر عراق با تحریم آمریکا علیه ایران بشدت هشدار داد. به گزارش فارس، «سید هاشم الموسوی» سخنگوی این گروه مقاومت عراقی، در واکنش به اظهارات حیدر العبادی نخستوزیر عراق درباره تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «آقای نخستوزیر، ما نه اکنون، نه هیچ زمان دیگر اجازه نخواهیم داد که عراق به ایالتی از ایالات آمریکا تبدیل شود». وی ضمن درخواست از العبادی برای عدم همراهی با آمریکا در برابر ایران با لحنی هشدار آمیز گفت:«به شما میگوییم که با دشمن ایران همراهی نکن».

المالکی: با فشار اقتصادی به ایران مخالفیم

برخی مسئولان سیاسی عراقی نیز موضعگیری العبادی را رد کردند. نوری المالکی، معاون رئیسجمهور عراق در دیدار ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با وی گفت که با فشار و تحریم اقتصادی تحمیلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مخالف است.

دبیرکل حزبالدعوه و رهبر ائتلاف دولت قانون عراق همچنین با صدور بیانیهای با رد اقدامات ضد ایرانی ترامپ، آن را نقض آشکار قوانین بینالملل خواند و تاکید کرد عراق نباید با این اقدامات همراهی کند.

مالکی افزود: ما اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و تمامی تحریمهای یکجانبه علیه ملتها را محکوم میکنیم و دولتهای منطقه و جهان را نیز به محکوم کردن آن فرامیخوانیم.

وی از دولت عراق خواست تا در کنار عاملان این اقدامات ضد ایرانی قرار نگیرد.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق هم ضمن مخالفت با تحریمهای آمریکا علیه ایران و کشورهای منطقه تاکید کرد که در برابر اقدامات آمریکا دست بسته نخواهد ماند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه العراق، رهبر ائتلاف سائرون و جریان صدر در بیانیهای اعلام کرد که عراق به طور خاص و منطقه به طور عام شرایط سخت و ناگواری را به دلیل سیاستهای تحریمی آمریکا علیه ملتهای مظلوم میگذرانند، اگر آمریکا این تصمیمات خود را کنار نگذارد ما در برابر خسارتهایی که به ملتهای منطقه وارد میشود دست بسته و ساکت نخواهیم ماند.

عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی در عراق هم تاکید کرد که اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به ملتهای منطقه آسیب میزند.

وی خواستار دست کشیدن از سیاستهای تنشآفرین و به گرسنگی کشیدن ملتها شده و بر ضرورت آنچه گفتوگوی جدی و مثمرثمر بین آمریکا و ایران خوانده، تاکید کرده است.

در داخل کشورمان هم با توجه به همراهیهایی که جمهوری اسلامی ایران با عراق در سالهای گذشته داشته، اظهارات اخیر العبادی واکنشهایی را به همراه داشته است.

در همین زمینه منصور حقیقتپور، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمکهای ایران به عراق در سالهای گذشته به جامجم گفت: اگر نیروی قدس سپاه و شهدایی که جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرد نبود، عراق از دست میرفت و داعش و داعشیان این مملکت را از بین برده بودند.

وی اینگونه موضعگیریها از سوی حیدرالعبادی را ناشی از دورانی میداند که او در انگلیس زندگی کرده و معتقد است عبادی با اتخاذ این مواضع، رویای نخستوزیری دوباره را در سر میپروراند.

حقیقتپور البته تاکید میکند که حساب مردم پاک، روحانیت، عشایر و جریانات مقاومت عراقی از عبادی جداست و آنها پاسخ این موضعگیریها را خواهند داد.

نخستوزیر عراق، بازنگری کند

هشدارها و انتقادهای صورت گرفته نسبت به موضع اخیر نخستوزیر عراق حاکی از آن است که العبادی در موضعگیری اخیرش، دیدگاههای مردم عراق را نمایندگی نمیکند و خوب است در تشخیص آنچه مصلحت و منافع کشورش میخواند بیشتر دقت کند.

آمریکاییها در گذشته نشان دادهاند هیچگاه به دولتمردانی که به آنها خوشخدمتی کردهاند وفا نمیکنند و در این مقطع نیز قطعا تغییری در رفتار آنها ایجاد نشده است.

نخستوزیر عراق فقط کافی است به نقشی که آمریکا در ایجاد داعش داشت نگاهی بیندازد و گزارشهایی را که حکایت از ارسال محمولههای نظامی آمریکا برای این گروه تروریستی دارد مطالعه کند تا دوست و دشمن را بهتر بشناسد.

واکنش کاربران عراقی توییتر:

العبادی، نماینده ما نیست

کاربران فعال عراقی در شبکه اجتماعی توییتر با هشتگ «العبادی نماینده ما نیست» (العبادی لا یمثلنا) اعتراض خود را به اظهارات نخستوزیر عراق نشان دادند.

به گزارش ایرنا، زهرا الفیاض الحسینی یکی از فعالان شبکههای اجتماعی عراق توئیت کرد: تصمیمات العبادی و اقدامات آمریکا علیه ایران با اصول اسلامی، انسانی، حسن همجواری و تمامی پیماننامهها و قوانین بینالمللی در تضاد
است.

برخی از کاربران این شبکه اجتماعی با هشتگ متضامن مع الشعب الایرانی (اعلام همبستگی با مردم ایران) نوشتند ما در ازای ایستادگی ایران هنگام سختیها در کنار عراق احساس مسئولیت کرده و تحریمهای آمریکا را محکوم میکنیم.

حیدر اللامی در توییت خود آورده است: نمکنشناسی، خصلت جوانمردان نیست.

اللامی در ادامه توئیت خود نوشته است که موضعگیری العبادی، موضعی است که نه الحشدالشعبی، نه غیرتمندان، نه آزادمردان و نه اکثر ملت عراقی از آن راضی نیستند.

وی در ادامه علاوه بر استفاده از هشتگ العبادی لا یمثلنا نوشته است که اظهارات العبادی نظر شخصی خود العبادی و بردگان آمریکا و اسرائیل نه ملت عراق است.

دکتر آیده السعدی دیگر کاربر عراقی با ذکر نام شهید حمید تقوی (سردار و مستشار نظامی جمهوری اسلامی ایران که در جنگ با داعش در عراق به شهادت رسید) از اظهارات العبادی در پایبندی بر اقدامات ضد ایرانی ترامپ انتقاد کرد.

کاربر دیگری به نام سجا السعدی آورده است: از شهدای ایرانی، جانبازان ایرانی، سردار قاسم سلیمانی و از خانوادههای شهدا و جانبازان ایرانی معذرت میخواهم و میگویم #العبادی_لا_یمثلنا (العبادی نماینده ما
نیست).

همچنین کاربری با نام استثنائیه آورده است که موضع العبادی ناشی از ترس و ذلیلانه است.

این کاربر عراقی همچنین نوشت که ما ملت عراق نسبت به هر قطره خون ایرانیان که در مبارزه با داعش ریخته و با خون عراقیها عجین شده است، احترام قائلیم و از ایران متشکریم.

حروف سومریه دیگر کاربر شبکه اجتماعی توییتر نوشت: ما عراقیها هرگز ایستادگی ایران در برابر بزرگترین نقشههای نابودی عراق را فراموش نخواهیم کرد.

کاربری با عنوان دشوار نیز با انتشار عکس چند نفر از شهدای مستشار ایرانی در عراق نوشت: شهدای ایرانی (در جنگ با داعش) به خاطر عراق شهید شدند.

حسین نیکپور

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها