گزارشی از محدودیت‌های جدید یک پیام‌رسان برای کاربران

فوروارد ممنوع!

احتمالا برای شما هم پیش آمده که پیامی در یکی از پیام‌رسان‌ها منتشر کرده ولی بسرعت از انتشار آن پشیمان شده‌اید چرا که تجربه فوروارد شدن آنها را داشته‌اید. مثلا پیش آمده کسی از شما دلخور شده بدون این‌که بدانید علت دلخوری او چه بوده و زمانی که گفت‌وگو کرده‌اید متوجه شدید پیامی نصفه و احتمالا تقطیع شده از یک گروه برای شخص سوم ارسال شده برای او فوروارد شده و این سبب شده که او دلخور باشد. حالا این یک گوشه از اتفاقی است که فوروارد کردن پیغام‌ها در پیام‌رسان‌ها ممکن است روی بدهد ولی ابعاد بیشتری بر این رفتار مجازی مترتب است که در اینجا به دنبال باز کردن اتفاقاتی که ممکن است روی دهد نیستیم؛ ولی غول پیام‌رسان‌ها (واتس‌اپ) به دلیل نقش پررنگی که در تقویت تنش‌ها و افزایش خشونت در میانمار و هندوستان ایفا کرد که با انتقاد بسیاری هم مواجه بوده در نظر دارد امکان فوروارد کردن پیام‌ها را برای کاربران خود محدود کند.
کد خبر: ۱۱۵۸۳۴۲

این حرکت به منظور جلوگیری از اشاعه انتشار اخبار دروغ در محیط این پیامرسان است تا بتواند مدیریت مدیریت محتوا را در اختیار بگیرد. این اتفاقی است که میتواند زمینه مدیریت و تسلط پیامرسان بر محتوای منتشر شده را در اختیار بگیرد. توسعهدهندگان این پیامرسان پرطرفدار تصمیم گرفتهاند در همین راستا محدودیتهای شدیدی برای فوروارد کردن پیام در گروههای بزرگ اعمال کنند.

جنگ فورواردی

تنشها و خشونتی که به خاطر حضور پررنگ واتساپ در هندوستان و میانمار دامن زده شد سبب شده این پیامرسان که 46 زبان (از جمله زبان فارسی) در دنیا را پشتیبانی میکند و روزانه 800 میلیون کاربر فعال در آن فعالیت میکنند، محدودیتهایی برای فوروارد پیام درنظر بگیرید. این اتفاق را در مورد تلگرام هم شاهد بودیم که البته راههایی برای فرار از آن در نظر گرفته شده بود اما به نظر میرسد واتساپ در این موضوع جدی است و برای آن برنامههایی هم در نظر گرفته است. همچنین در آمارها که مربوط به پنج سال قبل است و آن زمان دوران ظهور پیامرسانها محسوب میشده اعلام شد این برنامه ماهانه ۴۳۰ میلیون کاربری که حداقل در ماه یک بار استفاده میکند دارد و روزانه بیش از ۵۴ میلیارد پیام کوتاه جابهجا میکند که با توجه به این آمار رکورد ارسال پیام کوتاه در روز در جهان شکسته شد.

واتساپ که یکی از شرکتهای اقماری کمپانی بزرگ فیسبوک است و در نبرد رسانهای به عنوان یکی از بازوهای رسانهای فیسبوک محسوب میشود همواره از سوی مخالفان مورد نقد و کنایه قرار میگیرد و این اقدام هم حاشیههایی برای آنها داشته هرچند این اقدام (محدود کردن کاربران در فوروارد کردن پیامها) توانسته تا حدودی نگاهها را به این دو غول مجازی تلطیف کرده و لبه تیز انتقادها را نرم کند. بر اساس گزارشها در تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۱۴ شرکت فیسبوک اعلام کرد که واتساپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کردهاست که از این مبلغ چهار میلیارد دلار به صورت نقدی و ۱۵ میلیارد دلار به شکل سهام فیسبوک به مالکان آن پرداخت شد.

یک گام به نفع اخبار راست

واتساپ در خبری اعلام کرد که طراحی آنها برای محدود کردن تعداد نفراتی است که در محیط این پیامرسان دست به فوروارد پیام میزنند. شاید این اتفاق زمینه انتشار محتوای غیرموثق و ناصحیح را کاهش دهد و زمینه را برای کسانی که میخواهند از آب گلآلود شبکههای اجتماعی ماهی تصاحب افکار عمومی صید کنند، نامساعد کند. نرمافزار پیامرسان واتساپ در سال ۲۰۱۶ میلادی، محبوبترین و پرکاربردترین پیامرسان توسط کاربران در سراسر جهان شناخته شد. این پیامرسان همچنین با توجه به اینکه از سیستم رمزنگاری پیشرفته بهره میبرد، از ضریب امنیتی بالایی برخوردار است بدین گونه که مکالمات و اطلاعات مبادله شده میان کاربران و مخاطبان به صورت کامل محافظت شده بوده و این طور که گزارشهای منتشر شده عنوان میکنند، مکالمات و اطلاعات شخصی و خصوصی آنها از سوی نهادهای دیگر قابل رصد و ردگیری نخواهد بود. از این رو این اقدام واتساپ میتواند در راستای افزایش ضریب اعتماد کاربران به این پیامرسان باشد و گامی برای جلوگیری از انتشار اخبار غیررسمی و حتی کذب!

هر پیام 20 فوروارد

ارسال (فوروارد) هر پیام برای 20 نفر، محدودیتی است که از سوی این غول پیامرسانی در دنیا برای کلیه کاربران واتساپ در تمام دنیا لحاظ شده و از این پس این محدودیت اعمال خواهد شد. البته این محدودیتها در هندوستان شدیدتر بوده و آنها تنها میتوانند برای پنج نفر پیامهای خود را فوروارد کنند.

یک میلیارد و سیصد میلیون کاربر در جهان تعداد کاربرانی است که از این نرمافزار پیامرسان استفاده میکنند و شاید باید واتساپ را یکی از بزرگترین کشورهای مجازی در دنیا دانست که افراد با 46زبان دنیا و از کشورهای مختلف در آن گرد آمده و قوانین آن را رعایت میکنند. این در حالی است که بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی قوانین کشورهای خود را اجرا نمیکنند و به آنها پایبند نیستند اما در کشوری به نام واتساپ همه تابع قوانینی هستند که این شرکت ارتباطاتی وضع کرده است. سال گذشته از سوی این پیامرسان اعلام شده بود که یک میلیارد کاربر در سراسر جهان از واتساپ بهصورت ماهانه استفاده میکنند. اما بتازگی اعلام شده که یک میلیارد نفر در سراسر جهان، هرروز از واتساپ استفاده میکنند تا با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشند. همراه با ارائه این آمار، واتساپ اعلام کرده است که ۵۵ میلیارد پیام بهصورت روزانه در بستر واتساپ ارسال میشود؛ همچنین کاربران، 5/4 میلیارد عکس و یک میلیارد فیلم را بهصورت روزانه با یکدیگر به اشتراک میگذارند. آمار کاربران فعال ماهانه واتساپ نیز اکنون به 3/1 میلیارد نفر رسیده است.

طرفداران پیامرسان سبزرنگ کجاییاند؟

در آماری که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر شده، فهرستی از ۱۲ کشور جهان که دارای بیشترین تعداد کاربران پیامرسان واتساپ هستند، آمده که در آن، کاربران عربستانی رتبه نخست را در استفاده از این پیامرسان سبزرنگ کسب کردهاند. ۱. عربستان سعودی، ۲. مالزی، ۳. آلمان، ۴. برزیل، ۵. مکزیک، ۶. ترکیه، ۷. آفریقای جنوبی، ۸. اندونزی، ۹. هند، ۱۰. فرانسه، ۱۱. استرالیا و ۱۲. کانادا به ترتیب رتبه اول تا دوازدهم را در استفاده از این پیامرسان در جهان به خود اختصاص دادهاند.

یونس فردوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها