رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خواستار وحدت دولت -ملت در برابر مشکلات شد

با‌هم‌باشیم

رئیس‌جمهور، دیشب در برنامه زنده تلویزیونی درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی با مردم گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۱۵۷۸۲۸

به گزارش جامجم، اولین سوالی که مرتضی حیدری، مجری برنامه تلویزیونی دیشب از رئیسجمهور پرسید به اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران اختصاص داشت.

روحانی در پاسخ به این سوال با متناقض خواندن مواضع مقامات آمریکایی گفت: افرادی که در ایران دولت را در اختیار دارند از ابتدا شعارشان مذاکره بوده و بر همین مبنا پیش رفتهاند؛ اما کسی که اکنون در آمریکا میگوید من آماده مذاکره هستم، باید بداند مذاکره مبانی دارد و اولین مبنای آن صداقت است. کسی که امروز ادعای مذاکره میکند بدون هیچگونه مذاکرهای از همه توافقات خارج شده است.

رئیسجمهور افزود: مخاطب این پیشنهادها دولت ایران نیست که ما بخواهیم پاسخ بدهیم. آنها میخواهند در یک جنگ روانی، مردم ایران را دچار تردید و در انتخابات کنگره بهرهبرداری کنند.

روحانی با تاکید بر اینکه همزمان با تحریم، مذاکره معنایی ندارد، گفت: آمریکا از برجام خارج شده و اقداماتی که میکند علیه ملت ایران است. ما پیششرطی برای مذاکره نداریم. اگر آنها آماده هستند بیایند درباره غرامتهایی که باید به دلیل دخالتهایشان در ایران از سال 32 تا کنون به ما بپردازند، مذاکره کنیم.

روحانی تاکید کرد: آنها، هم بدهکار عذرخواهی و هم بدهکار غرامت هستند. ما آماده مذاکره در این موضوعات هستیم.

هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم

روحانی درباره مهلت ارائه شده به اروپا برای تضمین منافع ایران در برجام گفت: همزمان با آغاز تحریمهای آمریکا، اروپاییها قانون مسدودسازی را عملیاتی کرده و مقابل آمریکا ایستادهاند. رئیسجمهور افزود: کشورهای 1+4 از نظر سیاسی سنگ تمام گذاشتهاند و موضعگیری کرده و مقررات وضع کردهاند، اما در مقام عمل باید برنامهریزی کنند که چگونه میخواهند خسارات را جبران کنند.

وی با بیان اینکه ما هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم، گفت: اساس تحریمها به سه ماه آینده بر میگرددو 1+4 قول دادهاند در زمینه خرید نفت ایران و همکاریهای بانکی ایستادگی خواهند کرد.

دلایل التهابات بازار ارز

روحانی در ارتباط با تحولات بازار ارز به برخی مسائل و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: در سالهای قبل، شرایط خوبی داشتیم و حتی تلاش میکردیم جلوی کاهش قیمت ارز را بگیریم و دلیل آن هم امیدواری مردم بود. اما دو عامل در ماههای اخیر باعث مشکل ارزی شد که هر دو در دیماه پارسال و باشروع برخی اعتراضات از یکی از شهرها کلید خورد.

رئیسجمهور افزود: این اغتشاشات هرچه بود، مهار شد اما خارجیها فکر کردند میتوانند با فشار بیشتر به اهدافشان برسند و بعد شاهد تهدیدات ترامپ در بهمن بودیم. پس از آن در فروردین شاهد یک التهاب بودیم که اگر همه با هم کار میکردیم این التهاب قابل کنترل بود،ولی بعد از اینکه قیمت ارز 4200 تومان اعلام شد عدهای سوءاستفاده کردند و رانت و فساد بهوجود آمد و این همزمان شد با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت.

روحانی گفت: در تمام طرحها، دولت و مردم باید کنار هم قرار گیرند. امروز ارز، آبروی ملی ما ست و ما همه باید از این آبرو حفاظت کنیم. اگر همه کنار هم قرار بگیریم هیچکس نمیتواند ما را شکست دهد. تحریم فشار میآورد، اما فوایدی هم دارد و اگر متحد باشیم به سلامت عبور میکنیم و این تحریمها هرچه زودتر شکسته میشود.

نیروهای خارجی ناچارند از سوریه خارج شوند

رئیسجمهور در پاسخ به سوالی درباره احتمال جنگ در منطقه گفت: روند تحولات منطقه به سمت امنتر شدن است و شرایط ماههای آینده سوریه، بهتر از امروز خواهد بود. نیروهای خارجی، چه آمریکاییها و چه بقیه ناچارند از سوریه خارج خواهند شد.

وی تاکید کرد: تا وقتی نیروهای مسلح ما و مردم ما در صحنه هستند، خطر تجاوزی علیه جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد که البته این به انسجام و وحدت ما بستگی دارد.

روحانی با بیان اینکه مردم ایران در سال جاری مشکلات زیادی داشتند، به برخی از آنها از جمله مشکلات آب و برق، محیط زیست و مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: با اینحال مردم ما صبور هستند و با وجود فشار روانی ازسوی خارج برای اینکه مردم را به اغتشاش تشویق کنند نمیکنند مگر یک تعداد بسیار اندک. این نشان از صبر و بیداری مردم دارد و به همین دلیل من به لحاظ امنیت ملی نگرانی ندارم.

رئیسجمهور افزود: مردم نباید هیچ نگرانی از این داشته باشند که نظام ایران تصمیم به تهاجم دارد و من به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی به مردم میگویم برنامههای ما صلحآمیز است، اما در مقابل حرف زور میایستیم و همواره از این ایستادگی، پاسخ مثبت گرفتهایم. ما اجازه نمیدهیم منافعمان مورد حمله قرار گیرد.

روحانی درباره برخی فضاسازیهای دشمنان خارجی مبنی بر آینده مبهم نظام جمهوری اسلامی گفت: نظام ما امروز از همیشه مستحکمتر است و قوای سهگانه کاملا کنار هم هستند .ما دغدغهای درباره آینده نظام نداریم. البته مشکلاتی داریم ولی با تمام توان تلاش میکنیم و اگر به دنبال برجام هم رفتیم به خاطر راحتی مردم بود. روحانی درباره برخی تحلیلها مبنی بر تفاوتهایش با دوران قبل از انتخابات گفت: نظرات من در سیاست خارجی هیچ تفاوتی نکرده است، اما اگر کشوری، تعهد خود را زیر پا گذاشته نمیتوانیم در مقابل او بیتفاوت باشیم. نمیتوانیم در برابر کسی که مقابل مردم ایران یاوهگویی میکند، تواضع کنیم. لحن امروز ما در برابر آمریکا نمیتواند با لحن سال 96 یکی باشد، زیرا او آغازگر است. رئیسجمهور افزود: در سیاست داخلی هم تغییری نکرده و هیچ چرخشی نداشتهام.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از وضعیت زندگی مردم مطلع هستم ، گفت: بازار ارز متعادل خواهد شد و یارانه دهکهای پایین افزایش خواهد یافت. رئیسجمهور همچنین با بیان اینکه در ماجرای تخصیص ارز تخلفاتی صورت گرفته است، گفت: دولت هیچ خط قرمزی در برخورد با متخلفان ندارد و هر مقامی که تخلف کرده حتما باید با او برخورد شود.

وی درباره طرح سوال نمایندگان از رئیسجمهور گفت: نیازی به سوال نبود اما اکنون که آنها گفتهاند طبق قانون خواستار طرح سوال از رئیسجمهور هستند من هم طبق قانون برخورد میکنم. اکنون که سوال کردهاند من به مجلس میروم. فرصتی هم هست که برخی حرفها را بگویم و میتوانم خیلی صریحتر صحبت کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها