اگر مدت‌ها از نفخ و ورم معده و بیرون‌روی رنج می‌برید، مدام احساس خستگی و ضعف می‌کنید، مدفوع رنگ‌پریده تا سفیدرنگ یا با بافت چرب دارید و دچار انقباضات معده می‌شوید، ممکن است مبتلا به اختلال سوءجذب شده باشید. سوءجذب یک اختلال است و زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر به جذب موادمغذی از رژیم‌غذایی مانند کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، موادمعدنی، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها نباشد. یکی از شایع‌ترین حالات سوءجذب، عدم تحمل به لاکتوز و بیماری سلیاک است. افرادی که سابقه جراحی روده یا معده دارند نیز ممکن است دچار اختلال سوءجذب شوند.
کد خبر: ۱۱۵۶۲۷۹

هضم غذا زمانی آغاز میشود که آنزیمهای موجود در بزاق، غذا را به بخشهای کوچکتر و قابل جذب تجزیه میکنند. آنزیمها تا جایی به تجزیه غذا کمک میکنند که بتوانند پیش از دفع از بدن، از مری، معده و رودههای کوچک و بزرگ عبور کند. سوءجذب وقتی بروز میکند که فاقد آنزیمهای گوارشی و باکتریهای کافی باشند یا مهاجمان خارجی حضور داشته باشند یا این که حرکت در روده کوچک یا بزرگ سریعتر از حد معمول باشد. سوءجذب موادمغذی در بدن معمولا دلایل مختلفی دارد.

اختلالات قلبی - عروقی بخشی از این عوامل به شمار میرود. علاوه بر این، اختلالات دارویی و مصرف برخی داروها ممکن است این حالت را ایجاد کند که باید در این رابطه با پزشک مشورت کنید. از سوی دیگر، سوءجذب ممکن است زمانی بروز کند که سیستم هاضمه دچار مشکل میشود. جراحی معده مانند عمل بایپس معده یا عملهای جراحی که به منظور کاهش وزن انجام میشوند، از علل سوءجذب بدن هستند. بروز عفونتهایی چون عفونتهای انگلی نیز میتواند تأثیرگذار باشد. برخی انسدادهای لنفاوی که در ناحیه روده ایجاد میشوند نیز ممکن است موجب سوءجذب شوند.

بدن کم میآورد

علائم سوءجذب با توجه به علت ایجادکننده آن، شدت و مدت زمان ابتلا به آن متفاوت است. افراد به موادمغذی موجود در موادغذایی برای سالم ماندن نیاز دارند. زمانی که بدن نتواند این موادمغذی را جذب کند، ممکن است با مشکلات درازمدتی مواجه شود که از آن میان میتوان به دردهای استخوانی، کاهش تراکم استخوان که شکستگی را تسریع میکند، کمخونی فقرآهن که موجب کوتاهی تنفسها میشود، تحلیل عضلانی و کاهش وزن اشاره کرد.

منبع: medicalnews today

ندا اظهری

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها