مروری بر جزئیات همه اتفاقاتی که حاج قاسم به ترامپ یادآوری کرد

یادتان هست...

سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در یادواره شهدای همدان در موضع‌گیری‌های قاطع و محکم پاسخ تهدیدات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را داد و با برشمردن دلایل ناتوانی آمریکا در مقابله نظامی با ایران گفت: بیایید، ما منتظرتان و مرد این میدان هستیم؛ شما می‌دانید این جنگ به منزله نابودی تمام امکاناتتان است.
کد خبر: ۱۱۵۵۹۳۶

رئیسجمهور آمریکا چند روز قبل در مطلبی در توییتر ،جمهوری اسلامی ایران و رئیسجمهور را با زبانی تهدیدآمیز خطاب قرار داد . چند روز بیشتر از این ماجرا نگذشته بود که اینبار سردار سلیمانی ضمن حمایت از مواضع رئیسجمهور کشورمان، از رئیسجمهور آمریکا پرسید که بهواسطه چه پشتوانه و سابقهای جمهوری اسلامی ایران را تهدید میکند.

حاجقاسم سلیمانی که سالهاست بهصورت مستقیم با اقدامات آمریکاییها در منطقه درگیر است با برشمردن واقعیاتی از عملکرد ناموفق آمریکا در منطقه در سالهای اخیر که با ارائه برخی اطلاعات ناگفته همراه بود، از دونالد ترامپ پرسید در این سالها چه غلطی توانستهاید بکنید
که اکنون ملت ایران را تهدید میکنید.

التماس برای گفتوگو با طالبان

فرمانده نیروی قدس سپاه در بخشی از سخنان خود با اشاره به ناکامی تلاشهای 17 ساله نیروهای آمریکایی در افغانستان که با هدف سرنگونی طالبان صورت گرفت گفت: یادتان هست آمدید به افغانستان و جنایتهایی را انجام دادید. شما از سال 2001 با 110هزار سرباز و امکانات فراوان نظامی چه غلطی کردید؟ امروز دارید به طالبان برای گفتوگو التماس میکنید.

گرچه حضور آمریکا باعث تزلزل نسبی اقتدار طالبان در افغانستان شد اما با وجود گذشت این سالها همچنان حل مساله این گروه شورشی یکی از گرههای ناگشودنی برای آمریکاییان باقی مانده است و در شرایط کنونی سیاستمداران کاخ سفید به این فکر افتادند که باب گفتوگو را با طالبان باز کنند شاید که از این مسیر بتوانند از باتلاقی که برای خود در افغانستان درست کردند رهایی یابند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در سفرش به کابل گفته بود کشورش حاضر است در گفتوگوهای مستقیم صلح با طالبان شرکت کند.

نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از «چندین مقام ارشد افغان و آمریکایی» نوشته است هدف از این تغییر رویکرد آمریکا نزدیک ساختن مواضع آمریکا و گروه طالبان خوانده شده که بالاخره باید منتج به مذاکرات گستردهتر و رسمی برای پایان چندین دهه جنگ افغانستان شود.

روزنامه نیویورکتایمز در ادامه این گزارش نوشته است تصمیم اختیار دادن بیشتر به دیپلماتهای آمریکایی برای گفتوگوی مستقیم با طالبان ماه گذشته از سوی دستیاران امنیتی ترامپ گرفته شده و در ادامه مجموعه تلاشهایی است برای رمق تازه بخشیدن به مذاکرات در افغانستان.

با اینحال «جیپیلارنس» کارشناس و کهنهسرباز آمریکایی در نشریه «استارزاندسترایپس» مینویسد: تلاش برای مذاکره با طالبان نشاندهنده تغییر بزرگی در سیاستهای واشنگتن است. طالبان جنگ در افغانستان را برنده شده است به همین دلیل حتی اگر آمریکا با این گروه مذاکره کند، آنها امتیازی به واشنگتن نخواهند داد.

«مایکل کوگلمن» مسئول بخش جنوب آسیا در اندیشکده «ویلسون» هم میگوید: در روند صلح افغانستان، گروه طالبان ابتکار عمل را در دست دارد و از موضع برتری برخوردار است. در بهترین حالت آمریکا و ناتو باید طالبان را به مذاکره مجبور میکرد اما حالا قضیه برعکس شده است و گروه طالبان، آمریکا و ناتو را به مذاکره با این گروه مجبور کرده است.

استمداد از ضدانقلاب و منافقین

سردار سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش به پشتیبانی کارگزاران کاخ سفید از منافقین اشاره و تصریح کرد: یادتان هست در گذشته آمریکا ابهتی داشت، اما امروز زبالههای ایران یعنی منافقین را دور خود جمع کردهاید تا چهچیزی را ثابت کنید؟ آیا آمریکا این است؟ و این همه توان شماست؟

سازمان تروریستی منافقین که بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران از هیچ اقدامی برای تزلزل انقلاب و نظام حتی به خاک و خون کشیدن مردان و زنان بیدفاع کوتاهی نکرده تا مدتها در لیست گروههای تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار داشت اما «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه اسبق آمریکا در ۲۸سپتامبر سال ۲۰۱۲، برای بهرهبرداری سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران رسما گروهک منافقین را از فهرست سازمانهای تروریستی این وزارتخانه خارج کرد. این در حالی است که ماهیت تروریستی این گروه تغییر نکرده اما رویکرد ابزاری آمریکا نسبت به چنین گروههایی باعث شده که ایالات متحده همچنان به سیاستهای دوگانه خود درباره ترویستها ادامه دهد. مقامات سابق و فعلی آمریکا مثل «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی فعلی آمریکا، «رودی جولیانی»، مشاور فعلی دولت ترامپ و «نیت گینگریچ»، رئیس اسبق مجلس نمایندگان آمریکا، ژنرال «هاگ شلتون»، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش آمریکا، «لوئیز فریه»، رئیس سابق افبیآی، «مایکل ماکسی»، دادستان سابق کل آمریکا و «اد رندل»، فرماندار اسبق ایالت «پنسیلوانیا» بارها حمایت خود را از منافقین اعلام کردند و البته به خاطر حضور در گردهمایی آنها در پاریس و بیان سخنان حمایت آمیز صدها هزار دلار نیز از این راه کاسب شدهاند.

با کدام نیروهای نظامی به جنگ میآیید

سردار سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود ابهت سربازان آمریکایی را مورد هدف قرار دارد و گفت: یادتان هست برای سربازانتان پوشک بزرگسال تهیه میکردید. حالا امروز آمدید ما را تهدید میکنید؟

اساسا آمریکاییها همواره در بوق و کرنا میکنند که نظامیان ایالات متحده از کاراترین نیروهای زبده جنگی هستند و برای مقابله با هر بحرانی در شرایط سخت آموزش دیدند اما واقعیت آن است که حضور نظامی آمریکا در منطقه بویژه در افغانستان،عراق، سوریه و خلیج فارس و... بهرغم این هیاهوها نشان از ضعف این نیرو و سرآسیمگی آنها در مواجهه با شرایط سخت دارد. نمونههای فراوانی را در این باره میتوان مثال زد.

در همین زمینه رسانههای پاکستانی در سال 2013 گزارشی منتشر کردند مبنی بر اینکه دولت پاکستان در بازرسی از کامیونهای تدارکاتی ناتو که از خاک این کشور به افغانستان میرفتند، از آنها مقادیر انبوهی پوشک بزرگسال کشف کرده است. پس از افشای این قضیه، سفارت آمریکا در افغانستان مجبور به صدور بیانیه و تکذیب این موضوع میشود.

همچنین میتوان به اتفاقی که در سال 2014 برای سربازان آمریکایی در دریای سیاه افتاد اشاره کرد. استیو وارن سخنگوی وقت پنتاگون با اشاره به اینکه پرواز جنگنده سوخو 24 روسیه بر فراز ناو «دونالد کوک» آمریکا باعث شد 27 تفنگدار این ناوشکن از ترس از حال بروند، عنوان کرد: هر 27 تفنگدار استعفا کردهاند و روانشناسان این سربازان را تحت معاینه قرار دادهاند.

همچنین ساعت 16 و 30 دقیقه روز سهشنبه مورخ 22 دی ماه 1394 دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به این جزیره منتقل شدند. جالب است زمانی که این تفنگداران دستگیر شدند؛ ابتدا زانو زدند و پس از آن گریه کردند. دریادار پاسدار «علی فدوی» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این زمینه عنوان کرد: با اینکه سربازان آمریکایی نیروهای آموزش دیدهای بودند؛ اما در زمان دستگیری جرات نکردند حتی به سلاحشان نگاه کنند.

درخواست از ایران برای استفاده از نفوذ خود در عراق

فرمانده نیروی قدس در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع درخواست نیروهای آمریکایی برای پادرمیانی ایران با مجاهدان عراق اشاره کرد و گفت: یادتان هست... آمریکا فرمانده وقت خودش را به ایران فرستاد پیش من ـ بهعنوان سرباز کشور و نه رئیسجمهور ایران ـ که «آیا میشود به ما مهلت بدهید و از نفوذتان استفاده کنید سربازان ما این چند ماه مورد حمله مجاهدین عراق قرار نگیرند تا ما از عراق خارج شویم؟!»

نیویورک تایمز در گزارشی که سال 2012 منتشر شده است،مینویسد ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در عراق از طریق واسطهها تلاشهای متعددی برای برقراری ارتباط با ژنرال سلیمانی داشته است. روزنامه گاردین هم در سال 2008 از درخواستهای مکرر آمریکاییها از طریق احمد چلبی، سیاستمدار فقید عراقی برای تماس با سردار سلیمانی خبر داده بود.

آمریکا سال 2005 با بهانههای ساختگی به عراق حمله کرد تا با حضور در این منطقه، حلقه محاصره ایران را تنگتر کند اما به هیچیک از اهدافش در این منطقه دست نیافت. در حال حاضر و پس از هزینههای هنگفت آمریکا در عراق، حتی مقامات آمریکایی اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران، برنده اصلی تحولات منطقه بوده است. البته این مساله به نفوذ معنوی ایران در میان ملت و گروههای عراقی بر میگردد و همین مساله است که به گفته فرمانده نیروی قدس سپاه، مقامات آمریکایی از ایران برای خروج از عراق کمک بخواهند.

پذیرش شروط حزبا... در جنگ 33 روزه

سردار سلیمانی به جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه حزبا... لبنان اشاره و خاطرنشان کرد: یادتان هست... در جنگ 33روزه پشت رژیم صهیونیستی ایستادید، اما چه غلطی توانستید بکنید؟ غیر از این است که همه شروط حزبا... در جنگ 33روزه و همه شروط حماس، جهاد و گروههای دیگر فلسطینی را پذیرفتید؟

جنگ 33 روزه در سال 2006 میلادی با هدف متوقف کردن حزبا... صورت گرفت. در همان هفته اول ارتش اسرائیل فهمید که توانایی جنگیدن با حزبا... را ندارد و از این رو تمایل خود را برای پایان جنگ اعلام کرد ولی آمریکا اصرار داشت که اسرائیل چیزی بهدست آورد و سپس آتش بس را اعلام کند. از این رو سه هفته دیگر با اصرار آمریکاییها جنگ ادامه پیدا کرد ولی در نهایت آمریکا نیز تسلیم شد و با تصویب قطعنامه 1701 شورای امنیت بر پایان آن مهر تأیید کوبید. در این نبرد رژیم صهیونیستی به هیچ یک از خواستههای خود نرسید اما در نقطه مقابل حزبا... توانست برنامهها و طرحهای خود را اجرایی کند.

ناکامی در جنگ 2هزار میلیاردی در یمن

اشاره به تحولات یمن از دیگر محورهایی بود که سردار سلیمانی در سخنان قاطع خود به آن تاکید کرد و گفت: یادتان هست... که یک جنگ با پشتوانه 2هزار میلیارد دلاری را در یمن به نتیجه نرساندید؟ یک سازمان در یمن مقابل شماست ولی در مقابل پیشرفتهترین امکانات جنگی شما پیروز شده است، در این چهار سال چهچیزی را بهدست آوردید؟

این جنگ خانمانسوز که یمن را در آستانه یک فاجعه انسانی قرار داده با هدف براندازی حوثیها صورت گرفت. حاکمان سعودی از چهار سال پیش ائتلافی را با حضور چند کشور همسو راه انداختند که از حمایت تام و تمام آمریکا و غرب برخوردار بود. آنها در تبلیغات رسمی خود قبل از شروع جنگ بارها اعلام کردند که ظرف چند هفته تمام خاک یمن را به اشغال خود در میآورند اما در آوردگاهی که به باتلاق میمانست گرفتار آمدند و بهرغم صرف هزینههای زیاد و تلفات بسیار اکنون در شرایطی گیر کردهاند که نه راه پس دارند و نه راه پیش. آنها حتی چندی پیش دوباره هیاهو کردند که اینبار میخواهند مواضع حوثیها در بابالمندب را در هم بکوبند و این منطقه را به اشغال خود درآورند. اما بهرغم حضور اتئلاف در این نبرد سرنوشتساز و حمایت آمریکا و غرب از اتئلاف بر ضد مردم یمن به هیچ یک از اهداف خود دست نیافتند. کشورهای عرب متحد آمریکا در منطقه البته در حال حاضر در شرایط دشواری به سر میبرند چون نهتنها در نبرد با مردم یمن ناکام ماندهاند بلکه روز و شب نگران موشک باران مراکز حیاتی خود از سوی نیروی مقاومت حوثیها هستند. برد موشکهای نیروهای یمنی این بار تا ریاض پایتخت عربستان گسترش پیدا کرده و این مساله نگرانیهای جدی را برای مقامات سعودی در پی داشته است. اشاره روشن سردار سلیمانی به این موضوع در سخنانش حاوی نکات تاملبرانگیز است. آنجا که گفت: یادتان هست... دریای سرخ را که یک دریای امن بود ناامن کردید، ریاض و عربستان که صد سال بود یک خمپاره در آن شلیک نشده بود امروز زیر آتش قرار دادید؟

حمایت دوباره سرباز ملت از مواضع انقلابی رئیسجمهور

فرمانده نیروی قدس سپاه در بخشی از سخنان خود با حمایت از مواضع رئیسجمهور کشورمان خطاب به ترامپ گفت: شأن رئیسجمهور کشور بزرگ اسلامی ایران نیست که جواب ترامپ را که ادبیات قمارخانهای و کابارهای دارد بدهد. از اینرو بنده بهعنوان سرباز این ملت به او جواب میدهم و میگویم که حریف شما من هستم و نیروی قدس سپاه.

وی خطاب به رئیسجمهور آمریکا گفت: بدانید هیچ شبی نیست ما به شما فکر نکنیم؛ من به شما میگویم، بدان در آنجایی که فکرش را نمیکنی ما در نزدیکی شما هستیم؛ در هر کجا که تصور نمیکنی ما در کنار شما هستیم؛ چرا که ایرانیها ملت شهادت و امام حسین(ع) هستند و حوادث سختی را پشت سر گذاشتهایم.

فرمانده نیروی قدس سپاه که چندی قبل با صدور بیانیهای از مواضع رئیسجمهور در اروپا مبنی بر اعمال قدرت جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس قدردانی کرده بود بار دیگر به این مواضع اشاره کرد و گفت: رئیسجمهور ارزشمند و عزیز ایران کلمات ذیقیمت که برخاسته از قلب، وجدان و وجود ملت ایران بود بر زبان جاری کردند و این سخنان بسیار مهم بود و هست. سردار سلیمانی اضافه کرد: بنده میدانم برخی در کشور تحرک میکنند تا این بیانات را ضعیف کنند و علیه این نوع بیانات، گفتار داشته باشند که این کار غلط است.

فرمانده نیروی قدس سپاه اضافه کرد: این نوع گفتار به جامعه ما در برابر عملیات روانی دشمن وحدت و شجاعت میدهد.

وی گفت: این نوع بیانات شجاعانه و قابل افتخار رئیسجمهور بر همه جامعه تاثیر گذاشت بنابراین هرکس بخواهد این روش و بیان را تضعیف کند، خیانت میکند.

فتاح غلامی

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها