دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مقام معظم رهبری سیاستهای کلان مبارزه با مواد مخدر را براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید کردند.
کد خبر: ۱۱۵۵۷۴

به گزارش فارس ، فداحسین مالکی عصر چهارشنبه در زاهدان در جمع خبرنگاران، افزود: سیاستهای کلان مبارزه با مواد مخدر که اخیرا9 توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده بود به تأیید مقام معظم رهبریرسید و از این پس استراتژی، راهبردهای ملی و قانون مبارزه با مواد مخدر براساس این سیاستها تدوین و تصویب میشود.
مالکی با اشاره به کمک 23 میلیون دلاری سازمان ملل برای اجرای برنامههای مبارزه با مواد مخدر در ایران گفت: این مبلغ به هیچ وجه پاسخگوی نیاز ما نیست و درخواست ما از سازمان ملل اختصاص 500 میلیون دلار برای اجرای برنامه همهجانبه مبارزه با مواد مخدر در ایران است.
وی همچنین در نشست مشترک با کاستا معاون دبیرکل سازمان ملل و در جمع فرماندهان قرارگاه رسول اکرم (ص)گفت: طی 15 سال گذشته پاکستان و افغانستان هیچ اقدام ویژهای برای کنترل مرزهای خود انجام ندادهاند اما فعالیتهای ایران در این زمینه واقعا9 چشمگیر بوده است طوری که اکنون میزان ترانزیت مواد مخدر از ایران به مراتب کمتر از پاکستان است.
ماریا آنتونیو کاستا، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این جلسه پس از ادای احترام به 3500 شهید مبارزه با مواد مخدر ایران گفت: ارزیابی من این است که پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران یکی از بهترینهای دنیاست و حتی از پلیس کلمبیا نیز قویتر است.
رئیس دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل افزود: من اکنون حامل این پیام هستم که ایران در مبارزه با مواد مخدر تنها نیست، سازمان ملل و جوامع جهانی ایران را در این زمینه از نظر مالی، معنوی و سیاسی حمایت میکنند.
کاستا گفت: ایران اکنون در خط مقدم مبارزه با موادمخدر دنیا است و حتی به علت ضعف پلیس افغانستان پلیس ایران در واقع نقش پلیس افغانستان را هم در مرزهای مشترک ایفا میکند.
در ابتدای این جلسه نیز قاسم رضایی جانشین فرمانده قرار رسول اکرم (ص) گفت: 170 باند مختلف حمل و توزیع مواد مخدر 317 لابراتوار تولید مواد در این منطقه مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: یکی از مأموریتهای مهم قرارگاه رسول اکرم (ص) مبارزه با قاچاق و حمل مواد مخدر است و در این راه بیش از 60 هزار نفر در قالب 28 گردان پیاده کوهستان، هنگ پیاده و گروهان عملیات ویژه فعالیت میکنند که در قرارگاههای فتح در سیستان و بلوچستان، نصر در کرمان و یزد نیز، قرارگاه میرحسینی نیروی انتظامی و قرارگاه بعثت نیروی مقاومت بسیج مستقر هستند.
رضایی افزود: علاوه بر آن نیروی عملیات هوانیروز با 17 بالگرد و پشتیبانی هوایی نیروی انتظامی با 15 بالگرد در 1600 کیلومتر مرز تحت پوشش قرارگاه رسول اکرم (ص) در حال فعالیت هستند.
وی گفت: متأسفانه همسایههای شرقی ایران شامل پاکستان و افغانستان هیچ اشرافی به مناطق مرزی خود ندارند و تمایلی هم برای سرمایهگذاری در این زمینه نشان نمیدهند.
بنابراین به نظر ما حضور نیروهای سازمان ملل برای پر کردن خلعهای موجود اجتنابناپذیر است.
رضایی گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدامات زیادی برای انسداد مرزهای شرقی انجام داده است و 3 استراتژی حفر کانال، احداث خاکریز و دیوار در این زمینه طراحی شده است.
جانشین قرارگاه رسول اکرم (ص) ادامه داد: براساس این استراتژیها احداث 430 کیلومتر کانال پیشبینی شده است که تاکنون 225 کیلومتر آن حفر شده است. علاوه برآن احداث 500 کیلومتر خاکریز پیشبینی شده که تاکنون 280 کیلومتر آن انجام شده است.
وی افزود:در مناطق مسکونی در روستاهای مجاور مناطق مرزی نیز کشیدن دیوار به عنوان استراتژی تعیین شده است که برای هر کیلومتر آن 300 میلیون تومان هزینه میشود.
رضایی اضافه کرد:این دیوارها به ارتفاع 2.5 متر ، ضخامت 40 سانتیمتر است که تاکنون 6هزار 500 متر آن احداث شده است.
وی افزود:برآورد هزینه برنامههای این قرارگاه 500 میلیارد تومان است و امسال تاکنون 100 میلیارد تومان برای اجرای این برنامهها هزینه شده است که تا آخر امسال به 250 میلیارد تومان برای اجرای برنامههای پیشبینی شده نیازمندیم.
وی همچنین به هزینهکرد 300 میلیارد تومان در سالهای گذشته برای انسداد مرزها اشاره کرد.
رضایی همچنین از دستگیری 432 قاچاقچی عمده و کشته شدن 113 قاچاقچی دیگر طی سال جاری خبر داد و افزود: در عملیاتهای امسال 1765 فقره سلاح سبک و نیمهسنگین و 123 تن مواد مخدر از قاچاقچیان کشف شده است.
وی ادامه داد: در این عملیاتها 67 نفر شهید و 124 نفر مجروح عمیق شدند.
رضایی از سازمان ملل خواست، این قرارگاه را جزئی از سازمان ملل محسوب کند و آن را از تنهایی خارج کند و برای خرید تجهیزات مدرن کنترل مرز ، سگ موادیاب، دوربینهای دید در شب، جلیقه ضد گلوله و دستگاههای شنود ماهوارهای به قرارگاه رسول اکرم (ص) کمک مالی و تجهیزاتی کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها