جام‌جم کارنامه بازیگرانی را که از تلویزیون مشهور شدند را بررسی می‌کند

نام: ستاره، محل تولد: تلویزیون

شما در روز چقدر تلویزیون تماشا می‌کنید و بیننده مجموعه‌های نمایشی مختلف هستید؟ چند نفر از ستاره‌هایی را که امروز روی پرده سینما می‌بینید نخستین بار از قاب تلویزیون دیده و شناخته‌اید؟ تلویزیون فراگیرترین رسانه عمومی کشور است که با قشرهای وسیع و طیف‌های گوناگونی از مخاطبان سروکار دارد. رسانه‌ای که از این حیث با هیچ رسانه رسمی دیگری قابل مقایسه نیست و وسعت نفوذ و تاثیرگذاری‌اش بی‌تردید است. سینما هرچقدر هم که میلیاردی بفروشد و تئاتر هرچقدر هم که صندلی‌هایش را پر کند، باز به دامنه مخاطبانی که تلویزیون دارد، دست نخواهد یافت و در چنین شرایطی، این رسانه همگانی به منزله فرصت ویژه و سکوی پرتاب برای بسیاری است تا کارشان را از آن آغاز کنند، صاحب کارنامه شوند و بعد به مدد همان کارنامه در عرصه‌های دیگر هم بدرخشند و پیشرفت کنند. جام‌جم در این گزارش نقطه شروع فعالیت برخی بازیگران مطرح که کارشان را از تلویزیون آغاز کردند، بررسی می‌کند.
کد خبر: ۱۱۵۵۵۰۵

نوید محمدزاده

شمایل آرام یک ستاره عصبانی

برای خیلیها که نوید محمدزاده را با بازیهایش در عالم سینما میشناسند و برای نخستین بار در آن عرصه با چهرهاش آشنا شدهاند، باورش دشوار به نظر میرسد؛ اما بازیگر ستاره و چهره این روزهای سینمای ایران پیش از اینکه با بازیگری شناخته شود، تصویرش با مجریگری در قالب برنامه «دوستان» به مخاطبان معرفی شد. برنامهای جوانانه و با رویکردی شاد و نشاطآفرین که از شبکه جامجم روی آنتن میرفت و نکته جالب توجه در آن، اجرای محمدزاده در کنار دیگر مجریان جوانی چون کیوان ساکتاف بود. بازیگر «عصبانی نیستم» که آن روزها هنوز چندان عصبانی نبود(!) در دوستان اجرایی آرام داشت و به طور همزمان فعالیتش را در تئاتر هم دنبال میکرد. محمدزاده حتی بازی در یک سریال تلویزیونی (سهمی برای دوست) را هم تجربه کرد، اما با رونقگرفتن کارش در عالم تئاتر و سینما، به نظر میرسد برای همیشه دور تلویزیون را خط کشید و این روزها چهرهاش را در این رسانه، فقط در قالب تیزرهای تبلیغاتی فیلمهایش میبینیم.

شهاب حسینی

میانه خوب قباد با تلویزیون

شهاب حسینی این روزها شمایلی تمام قد از یک ستاره دارد. بازیگری که اخیرا در شبکه نمایش خانگی خوش درخشیده، در سینما با دریافت جایزه معتبر خرس نقرهای از جشنواره فیلم برلین تصویری جهانی پیدا کرده و حالا فعالیتهای از این به بعدش بیشتر هم دیده خواهد شد. حسینی هم از آن دسته بازیگرانی است که کارش را از تلویزیون آغاز کرده و با این حال در سالهای بعد هم میان خود و این رسانه فاصلهای نینداخته است. شروع فعالیت حرفه‌ای حسینی در تلویزیون، به دهه 70 و سابقه اجرایش در عالم رادیو برمی‌گردد. او در سال 1377 به تلویزیون آمد و برخی از برنامه‌های جوان‌پسندانه آن روزگار چون «اکسیژن» را اجرا کرد؛ در ادامه هم که تجربه بازی در «پس از باران» مسیر کار و فعالیتش را حرفه‌ای‌تر کرد و قدم‌هایش در این راه به اصطلاح محکم شد. «پلیس جوان» و «تب سرد» از جمله فعالیت‌های بعدی این ستاره بود. آخرین نقش‌آفرینی حسینی در عالم تلویزیون، مجموعه «سرزمین کهن» است که البته پخش آن فعلا نیمه‌کاره مانده است.

رضا عطاران

دور شدن آقای کمدین

احتمالا اگر از عطاران بپرسیم، خودش هم به این نکته اذعان دارد که موفقیتش را اول و آخر به تلویزیون مدیون است و بس! بازیگر پرفروش و میلیاردی سینمای ایران قبل از اینکه پایش به پرده جادو باز شود و یکتنه موفقیت فیلمهای مختلف را تضمن کند، با آثاری که در تلویزیون نوشت، بازی کرد و کارگردانشان بود، معروف شد و به طور خاص، بخش عمدهای از این محبوبیت را به مجموعههای مناسبتی رمضانیاش مدیون است. «خانه به دوش»، «متهم گریخت» و «بزنگاه» نام این سه مجموعه مناسبتی تلویزیونی بودند که از جمله پرمخاطبترین مجموعههای مناسبتی تلویزیون لقب گرفتند، هنوز حتی در بازپخششان هم دیده میشوند و شهرتی ویژه دارند. با این حال عطاران به بهانه حواشی مختلفی که گریبان آخرین مجموعهاش یعنی بزنگاه را گرفت، از این رسانه دور شد.

مصطفی زمانی

از سرزمین مصر تا دنیای سینما

گاهی وقتها فقط بازی در یک نقش کافی است تا بازیگری را ستاره کند و برایش شهرت هزاران ساله را یکشبه رقم بزند. این نکته در مورد مصطفی زمانی بدرستی صدق میکند. اولین حضور او در مقابل دوربین، بازی در مجموعه «یوسف پیامبر (ع)» بود؛ از زمانی که مرحوم سلحشور اعلام کرد قصد ساختن مجموعهای با محوریت احسنالقصص را دارد، گمانهزنی زیادی برای بازیگر نقش یوسف (ع) وجود داشت و شاید همین حواشی سلحشور را واداشت تا سراغ انتخاب بازیگری ناشناخته برود. در نهایت نقش قسمت کسی نشد جز زمانی که اتفاقی با حضور در دفتر کارگردان برای بازیگری تست داده بود. بلافاصله بعد از پخش مجموعه، مسیر فعالیت حرفهای برای این بازیگر هموار شد و با حضور در فیلمهای گوناگون، خیلی زود به ستارهای سینمایی تبدیل شد.

بهنوش طباطبایی

سیمای آرام بازیگر احساسی

بهنـــــــــــوش طباطبایـــــــــی ترجیح میدهد خودش را بــــه‌عنوان بازیگری سینمایی بشناســــاند و عمــــــــوم نقش‌هایی هم که در این سال‌ها ایفا کرده، از میان پیشنهادات سینمایی بوده‌اند. با این حال این بازیگر در تلویزیون هم تجربه‌های قابل اعتنایی دارد، گرچه هر حضور تازه‌اش در این رسانه با یکی دو سال وقفه مواجه می‌شود، اما از نقش‌های مختلفی که ایفا کرده، نمی‌توان گذشت.

کوی دامون، اولین تجربه کوتاه او در قالب بازیگری بود و بعد با ایفای نقش خواهرشوهر عصبی‌مزاج سیتا در «مسافری از هند» برای خود شهرت دست‌وپا کرد؛ سپس در «پیله‌های پرواز» و «عشق گمشده» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده، نقش اصلی این دو مجموعه را ایفا کرد و «چاردیواری»، «در مسیر زاینده‌رود» و «میکائیل» از تجربیات بعدی‌اش بودند.

سحر قریشی

یک شانسِ اتفاقی

حسین سهیلیزاده حالا دیگر از جمله کارگردانان ستارهساز در عالم تلویزیون است. کارگردانی که رگ سلیقه مخاطبانش را خوب پیدا کرده و میداند چطور با ساخت ملودرامهایی احساسی و همراه با رگههایی اجتماعی، مردم را به تماشای آثارش جذب کند. از جمله مجموعههای شاخص این کارگردان که چند سال پیش از شبکه سه سیما روانه آنتن شد و بسیار پرمخاطب هم بود، «دلنوازان» نام داشت که یک بازیگر جدید را هم به عالم تلویزیون و سینما معرفی کرد؛ سحر قریشی. بازیگری که خیلی زود مسیر ستاره شدنش را در حاشیهسازی پیدا کرد و تبدیل به بازیگری شد که خودخواسته، حضور در پروژههای عامپسندتر سینما را دنبال میکند. قریشی البته گرچه از تلویزیون مطرح شد، اما خیلی زود دور این رسانه را خط کشید و فعالیتش به سینما معطوف ماند.

صابر ابر

وقتی عمو نیما بغض نمیکرد!

باورتان میشود صابر ابر روزی در برنامههای کودکانه تلویزیون نقشآفرینی میکرد؟ تعجب نکنید؛ همینطور است. ابر قبل از اینکه در سینما ستاره باشد و با نقشهای مختلفش زبانزد شود، در شبکه پنج سیما که در آن زمان شبکه استانی مردم تهران بود، در قالب شخصیتی به نام نیما مقابل دوربین برنامه رنگینکمان ایفای نقش میکرد. رنگینکمان که نخستین سری آن در تابستان 80 مقابل دوربین رفت، یکی از اولین برنامههای ویژه گروه سنی کودک و نوجوان در آن شبکه بود که با عروسکهای عجیب و محبوبش یعنی «چرا»، «چیه» و «چطور» معروف شد. عمو نیما یا همان صابر ابر در رنگینکمان در قالب بخشهایی نمایشی جلوی دوربین میآمد و با عروسکها و بچهها حرف میزد. ابر بعد از شناخته شدن در این برنامه به شبکه سه رفت و یکی از سه مجری برنامهای نوجوانانه با نام «پلک» شد، بعد هم که با بازی در «مینای شهر خاموش» پایش به سینما باز شد و دیگر به این رسانه برنگشت.

مهتاب کرامتی

روزگار تاریخی خانم سفیر

مهتاب کرامتی، سفیر صلح یونیسف تجربیات بازیگری تلویزیونی محدودی در کارنامه دارد. خانم بازیگر، اولین‌بار با ایفای یک نقش تلویزیونی شناخته شد و بعد مسیر بازیگری حرفه‌ای برایش فراهم شد. این تجربه حضور نخستین، بازی در نقش هلن در مجموعه «مردان آنجلس» بود. نقشی تاریخی و قابل توجه که در آن زمان، کرامتی را به مخاطبان شناساند و فعالیت‌های بعدی‌اش را در عالم بازیگری تضمین کرد. «خاک سرخ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا هم دیگر تجربه موفقی بود که کرامتی در آن ایفای نقش کرد. او در این مجموعه با گریمی خاص، نقش مادری میانسال و جنوبی را ایفا می‌کرد.

و دیگران

کارخانه ستارهسازی سیما

ویشکا آسایش، سارا بهرامی، مریلا زارعی، حامد کمیلی و شمار دیگری از بازیگرانی را که این روزها بهعنوان ستارههای سینمایی میشناسیم، هرکدام به نوعی شروع کارشان با تلویزیون بوده است. آسایش با ایفای نقش ماندگار قطام در مجموعه «امام علی(ع)» شمایل جدیدی از یک زن اغواگر را در تلویزیون به نمایش گذاشت و بعد از درخشش در این نقش، برای مدتی قید فعالیت در عرصه بازیگری را زد. سارا بهرامی با «فرات»، «مثل یک کابوس» و «پروانه» دیده شد و بعد با راه پیدا کردن به عالم سینما، سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «دارکوب» را بهدست آورد. مریلا زارعی فعالیتش را با «کارآگاه»، «مهر خوبان»، «دبیرستان خضراء» و «پلیس جوان» آغاز کرد و کمکم به صورت همزمان با آن، در سینما هم اسم و رسم پیدا کرد.

زهرا غفاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها