آیا کی‌روش تمایل دارد با لژیونر شدن ملی‌پوشان از لیگ بی‌نیاز شود

استقلال از لیگ

یک دور دیگر برای اثبات فرضیه‌ای ثابت شده. بلافاصله بعد از آن‌که جام جهانی به پایان رسید، زمزمه‌های جدایی چند بازیکن خوب تیم ملی به گوش رسید. در جام‌جهانی دو بازیکن از پرسپولیس (علیرضا بیرانوند و وحید امیری) و دو بازیکن از استقلال (امید ابراهیمی و سیدمجید حسینی) نمایشی مطلوب داشتند و پیش‌بینی می‌شد در بازگشت با پیشنهادهای رنگارنگ مواجه شوند که همین گونه هم شد. در میان این 4 بازیکن، تنها علیرضا بیرانوند در لیگ برتر باقی ماند که بلافاصله بعد از باز شدن پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس در زمستان امسال، او هم با پرداخت 600 هزار دلار از قرمزها جدا خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۵۵۲۸۶

دلیل کوچ

اما معنای این کوچ دسته جمعی چیست؟ حقیقت این است که کارلوس کی‌روش وقتی دید نمی‌تواند برنامه لیگ برتر را تغییر دهد، صورت مساله را به شکل دلخواه خود تغییر داد. او به بازیکنان تیم ملی یک سفارش دائمی داشت و دارد: برای آنکه بخت خود را برای حضور در تیم ملی افزایش دهید از لیگ ایران خارج شوید. کی‌روش می‌داند که نه از پس برنامه‌های لیگ برمی‌آید نه توان مقابله با مربیان لیگ برتر را دارد که یا مانند قلعه‌نویی رسانه در اختیار دارند یا مانند برانکو وجاهت و قدرت هوادار را پشتوانه خود می‌بیند. به این دلیل ترجیح می‌دهد بازیکنانش در خارج از لیگ ایران شاغل باشند تا طبق قانون فیفا هر زمان که بازیکنانش را بخواهد در اختیار باشند ضمن آنکه او مطمئن است بازیکنانش به طور حرفه‌ای کار می‌کنند و از تغذیه خواب و تمرین آنها زیر نظر مربیان حرفه‌ای است.

آغاز کوچ

آغاز این راه در زمان کارلوس کی‌روش به ترانسفر سردار آزمون و علیرضا جهانبخش برمی‌گردد. آنها به ترتیب به روبین کازان روسیه و ‌NEC هلند رفتند. بلافاصله بعد از این دو نفر، سعید عزت‌اللهی به تیم جوانان اتلتیکومادرید پیوست اما بعد از مدتی او هم راهی روسیه شد. علیرضا حقیقی، مرتضی پورعلی گنجی، رامین رضاییان، میلاد محمدی، احسان حاج صفی، مهدی طارمی و کریم انصاری فرد بازیکنانی بودند که برای باقی ماندن در تیم ملی به لیگ‌های خارجی رفتند. ضمن آنکه بازیکنانی مانند کاوه رضایی و امید نورافکن به امید پوشیدن پیراهن تیم ملی به لیگ‌های خارجی رفتند. این در حالی است که رضا قوچان‌نژاد، سامان قدوس و اشکان دژاگه از همان ابتدا در خارج از ایران به سر می‌بردند.

این روند، قبل از جام جهانی 2014 آغاز شد و بعد از آن شدت گرفت و حالا شرایط به گونه‌ای شده که بازیکنان درس خود را یاد گرفته‌اند و بلافاصله بعد از ورود به ترکیب اصلی راهی لیگ‌های دیگر می‌شوند. کی‌روش به‌دنبال آن است که کمترین اتکا را به لیگ‌های داخلی داشته باشد و بازیکنان هم این را به خوبی می‌دانند. آنها با حضور در لیگ‌های خارجی، با یک تیر دو نشان می‌زنند. هم خواسته کی‌روش را برآورده می‌کنند و در تیم ملی می‌مانند، هم خود به پول خوب می‌رسند. پولی که البته برخلاف قراردادهای داخلی که گاه تا 50 درصد آن پرداخت نمی‌شود، به‌صورت 100درصدی به بازیکنان می‌رسد.

برنامه تیم ملی تا جام ملتهای آسیا؛ ۶۵ روز اردو

با توجه به شروع جام ملت‌ها از ۱۵ دی و با پایان نیم فصل نخست لیگ برتر در تاریخ ۲۲ آذر، اردوی تیم ملی هم شروع می‌شود و ملی‌پوشان بلندترین اردوی خود را پشت سر می‌گذارند. در این پنج اردو، تیم ملی هفت بازی دوستانه و تدارکاتی خواهد داشت که احتمالا چهار بازی در روزهای فیفا دی است که همه ملی‌پوشان حضور دارند. نخستین اردوی تیم ملی در شهریور ماه و خلال بازی‌های آسیایی و مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شود و کی‌روش در روزهای محدودی ملی‌پوشان استقلال و پرسپولیس که عمده بازیکنان لیگ برتری را تشکیل می‌دهند در اختیار خواهد داشت؛ مگر این که او مانند چهار سال قبل روند جوانگرایی و محک زدن بازیکنان جوان را مدنظر قرار دهد.

اردوی نخست: از ۱۰ شهریور ماه شروع می‌شود و تا ۲۰ شهریور با بازیکنان استقلال و پرسپولیس ادامه دارد. با پایان رسمی اردو سرخابی‌های پایتخت باید در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا به میدان بروند. این احتمال وجود دارد که سرمربی تیم ملی بازیکنان سایر باشگاه‌ها را روزهای بیشتری در اختیار داشته باشد، اما هفته هفتم لیگ برتر ۳۰ شهریور انجام می‌شود. (۱۱ روز)

اردوی دوم: این اردو که مصادف با فیفا دی شده، از 8 مهر شروع می‌شود و تا ۲۴ مهر ادامه دارد. تیم ملی هم به خاطر همزمانی با فیفا دی دو بازی دوستانه برگزار می‌کند. احتمالا این اردو خارج از کشور برگزار خواهد شد. (۱۷ روز)

اردوی سوم: اردو از ۱۵ آبان شروع و در تاریخ ۲۸ آبان تمام میشود و تیم ملی همانند اردوی قبل دو بازی دوستانه خواهد داشت. (۱۴ روز)

اردوی چهارم و پنجم: با اتمام نیم‌فصل نخست، اردوی تیم ملی وارد فاز نهایی خود شده و در دو مرحله پیگیری می‌شود که شامل اردوی چهارم و پنجم تیم ملی خواهد بود که مرحله نخست بدون بازیکنان لژیونر و مرحله پایانی با شرکت بازیکنان لژیونر برگزار می‌شود و تیم ملی احتمالا دو تا سه بازی برگزار خواهد کرد. این از ۲۲ آذر تا ۱۵ دی که شروع جام ملت‌هاست ادامه پیدا می‌کند. (۲۳ روز)

مدت زمان تقریبی اردوهای تیم ملی در طول لیگ هجدهم حدود ۶۵ روز خواهد بود که بخشی از آن مربوط به فیفا دی و بخشی هم مربوط به قبل از جام ملت‌های آسیاست.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها