خسیس و منفعت‌طلب بود. دست بزن هم داشت اما در کنار تمام خصیصه‌های بد و آزاردهنده‌اش شخصیتی شیرین و ملموس بود؛ نماینده تیپ خاصی از پیرمردان که مشابهش را در عالم واقع دیده‌ایم و می‌شناسیم. همان‌هایی که سر یک تومان بالا و پایین چانه می‌زنند و اگر توپت به وقت بازی به خانه‌شان می‌افتاد دیگر رنگش را نمی‌دیدی.
کد خبر: ۱۱۵۴۵۷۳

خشایار مستوفی برای اولین بار با قلم رضا عطاران و در سریال زیر آسمان شهر متولد شد. پیرمرد دوست داشتنی زیر آسمان شهر، در روزهای نخست اینگونه نبود که امروز میشناسیمش. کمکم اما ویژگیهایی چون لرزش دستها، بیان شیرین، قوز کمر و تکیه کلامهای با نمکش در تعامل میان بازیگر، کارگردان و فیلمنامهنویس شکل گرفت و بین مخاطبان جا افتاد؛ تا جایی که هنوز هم پس از سالها این شخصیت میان مردم زنده است و حتی تکیه کلامهایش کم و بیش به کار میرود.

اینکه شخصیتی چنان در دل مخاطب جا باز کند که در آثار نمایشی دیگر با همان نام و شخصیت به حیاتش ادامه دهد قطعا برای بازیگر و نویسنده آن اتفاق نادر و مبارکی است. این اتفاق برای خشایار مستوفی افتاد و او بعد از سه سری زیر آسمان شهر در مجموعه تلویزیونی زندگی به شرط خنده به قلم محسن تنابنده و تعداد دیگری از نویسندگان دوباره جان گرفت.

تا امروز کمتر شخصیتهای تلویزیونی و سینمایی ایران این شانس را داشتهاند که در قالب یک شخصیت محبوب از اثری به اثر دیگر کوچ کنند.

گاه شباهتهایی میان چند شخصیت و نوع بازی بازیگر وجود داشته اما انگشت شمار یک بازیگر مجال داشته نقش قبلیاش را در مجموعهای کاملا متفاوت امتداد دهد و همچنان محبوب بماند.

این امتداد فرصت و چالشی توامان برای بازیگر است که به ظرفیت و پرداخت یک نقش روی کاغذ، توانایی هنرپیشهای که او را در قاب تصویر زنده میکند و نیز میزان محبوبیتش نزد مخاطب بستگی دارد.

فرصت بازی در چنین نقشی آنجاست که میتواند به خاطر آشنایی مخاطب با شخصیت کار را برای بازیگر آسانتر و به بیشتر دیده شدنش کمک کند و چالش آنجا است که در ادامه دادن هر چیز خطر لوث شدن وجود دارد و ممکن است خاطره خوش و اولیه آن را مخدوش کند. برای شخصیت خشایار اما این اتفاق نیفتاد. او در زندگی به شرط خنده نیز درخشید و میشود گفت پس از چهار سری حضور در مجموعههای تلویزیونی همچنان در اوج بود که خداحافظی کرد. اگر شما هم دلتان برای این شخصیت بامزه تنگ شده است، این روزها میتوانید بازپخش زندگی به شرط خنده را از شبکه آیفیلم دنبال کنید.

نوشین مجلسی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها