یکی از جذابیت‌های فوتبال این است که حتی جنگ شکست‌خورده‌ها هم هیجان و شور مخصوص به خودش را دارد. بلژیک و انگلیس که در دیدارهای نیمه‌نهایی خود مقابل فرانسه و کرواسی سپر انداختند و رویایشان برای رسیدن به جام به واقعیت نرسید، حالا باید در دیدار رده‌بندی در ورزشگاه سنت پترزبورگ برای بار دوم در این جام به مصاف هم بروند تا حداقل با کسب مقام سوم و رسیدن به مدال برنز اندکی از ناراحتی خود و طرفداران‌شان را بکاهند.
کد خبر: ۱۱۵۳۱۳۵

در حالی که کسب مقام سومی جامجهانی چیزی فراتر از یک موفقیت برای سه شیرهای انگلیس به حساب میآید، اما برای شیاطین سرخ اروپا رسیدن به این مقام نمیتواند چندان رضایتبخش باشد. روبرتو مارتینز اسپانیایی با داشتن ستارههایی همچون کوین دیبروین، ادن آزارد و روملو لوکاکو، ابزارهای زیادی برای موفقیت در جام جهانی روسیه در اختیار داشت و پیش از آغاز این جام نیز، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فوتبالی لقب «نسل طلایی» را به این تیم بلژیک داده بودند.

پیروزی 100 درصدی در سه بازی مرحله گروهی، شکست ژاپن در حالی که از حریف آسیایی خود با دو گل عقب بود و سپس شکست برزیل با آن همه نام و ستاره، این حس را در بسیاری تقویت کرد که شیاطین سرخ میتوانند برای اولین بار در تاریخ خود دستشان به جام طلایی فوتبال برسد. اما همه پیشبینیها و انتظارات زمانی نقش بر آب شد که در نیمهنهایی به حریف مرموزی چون فرانسه خوردند. گلزنترین تیم جام بیست و یکم نتوانست راهی به دروازه حریف باز کند و در نهایت این اومتیتی مدافع بود که سند صعود خروسها به بازی فینال را امضا کرد. با حال گرچه مارتینز و شاگردانش به هدف غایی خود در روسیه نرسیدند، اما میخواهند حداقل سرزمین تزارها را با بالاترین افتخار فوتبالی این کشور ترک کنند. بهترین نتیجه این تیم در جام‌‌های جهانی، کسب مقام چهارمی در جامجهانی 1986 مکزیک است که در بازی پلیآف مقابل فرانسه شکست خوردند.

در طرف مقابل، داستان تا حدودی متفاوتتر بوده است. گرت ساوت گیت قبل از شروع جامجهانی بارها گفته بود که تیم جوانش بیشتر برای کسب تجربه به این بازیها میآید و در جامجهانی 2022 قطر باید منتظر یک انگلیس باتجربه و فوقالعاده بود. گرچه نرسیدن به فینال یک حسرت بزرگ روی دل انگلیس و طرفدارانش گذاشت، اما چند ماه دیگر که به عقب بازگردند و به نتایج روسیه نگاه کنند بیشک این حسرت از بین میرود. یکی از دستاوردهای این جامجهانی برای فوتبال انگلیس، ظهور چهرههای جدیدی همچون تریپیه، هری مگوایر و جردن پیکفورد بود که عملکرد درخشانی در تیم ملی داشته است. از سوی دیگر تیم ساوت گیت موجب شد انگلیسیها بعد از مدتها به واسطه فوتبال متحد باشند. نمود مشهود این مساله در پایان بازی مقابل کرواسی در ورزشگاه لوژنیکی دیده شد. وقتی سوت پایان بازی زده شد و سه شیرها از رفتن به فینال باز ماندند، بسیاری در ورزشگاه باقی ماندند و ساوت گیت و شاگردانش را تشویق کردند.

بعد از جامجهانی 2002 ترکیه، این دومین بار است که دو تیم در یک جام دو بار به مصاف هم میروند. در آن جامجهانی ترکیه و برزیل دو بار مقابل هم قرار گرفتند. مارتینز نمیخواهد رکوردش در تیم ملی بلژیک بیشتر خراب شود. در 26 بازی قبلی که بلژیک تحت هدایت مارتینز قرار داشته، تنها دو بار شکست خورده که یک بار در سپتامبر 2016 مقابل اسپانیا و دومی هم در نیمهنهایی همین جام مقابل فرانسه رقم خورد. بیشترین نگاهها در این بازی روی هری کین و لوکاکو برای کسب آقای گلی جام است. کین تا اینجای جام شش گل به ثمر رسانده و بخت بالایی برای کسب عنوان آقای گلی دارد. البته او در سه دیگر قبلی خود در جام تنها یک شوت در چارچوب داشته که آن مربوط به ضربه پنالتی مقابل کلمبیا در مرحله یکهشتم نهایی بوده است. لوکاکو چهار گله نیز گرچه در سه بازی قبلی خود موفق به گلزنی نشده است، اما در 23 بازی که زیر نظر مارتینز بوده موفق به زدن 23 گل شده است.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها