نقدی بر توییت اخیر وزیر آموزش و پرورش

دقیقا چه کار کنیم آقای وزیر؟!

کم مانده از دست این کنکور دیوانه شویم، تا سن مان کنکوری بود خودمان از دستش می‌کشیدیم و حالا که ازآن همه شور سال‌هاست فاصله گرفته‌ایم دیگرانی را می‌بینیم که ویلان و واله بازهم از دستش می‌کشند. کنکور، ظاهرش یک آزمون چند گزینه‌ای است ولی باطنش یک سال درس خواندن، خورد و خواب نداشتن، پول خرج کردن و دست آخرغرق شدن درکتاب‌هایی است که می‌گویند یک مافیا پشتش خوابیده به ستبری کوه.
کد خبر: ۱۱۵۰۸۳۴

کنکور97 تمام شد، ولی خیالتان آسوده، کنکور98 در راه است و همین غولهای کنکور تا بن دندان مسلح، انواع و اقسام کتاب چاپ کردهاند و از زمین و آسمان، از در و دیوار به خوردمان میدهند. اما انگار فقط ما شاکی نیستیم و کفرمان درنیامده از این که چای اول صبح را باید با نوای موسیقایی این آگهیها بنوشیم و مسواک آخر شبمان را با طعم پکیجهای جدید این موسسات کنکوری تمام کنیم. حالا شاکی، وزیر آموزش و پرورش است، آتشش از خیلی از ماها هم تندتر است. او بازهم به توییتر آمده، به روال همیشه.

غروب جمعه بود که بطحایی توییت کرد: «سال گذشته یادتان هست؟ وقتی با شما از مافیایی صحبت کردم که با اضطراب فرزندانمان دلالی میکند... امروز حجم تبلیغات آنها را به بهانه کنکور میبینید؟»

وزیر در این توییت با ما مردم حرف میزند، ما که یک ور سرمان سرسام است از این همه آگهی و تبلیغ و یک ور دلمان هنوز گرو کنکور است و ور دیگر ذهنمان جولانگاه اخبار حذف کنکور و نطقهای مجلسیان و امروز و فردا کردنهای همه برای برداشتن این سد.

بطحایی در توییترش نوشته: «کمک کنید تا آرامش و نشاط را به مدارس بازگردانیم» و منظورش ما مردمایم، حتما با بستن گوشها و چشمهایمان روی این آگهیها و نخریدن این کتابها و بها ندادن به قطار خدماتی که راه انداخته اند تا کتابهای کمک آموزشی را بچینند روی به روی نسل کنکوری و ماهی خودشان را از این آب صید کنند.

اما وزیر درواقع دارد فرافکنی میکند، دارد توپ مسئولیت را میاندازد در زمین مردم، او دارد با این توییت و این لحن کمک خواهانه، بار را از دوش همه آنها که مسئولاند برمیدارد و میگذارد روی گُردههای مردم، مردم که آخر این صفاند، کسانی که مرغ عزا و عروسیاند و دیگران برایشان تصمیم میگیرند که کنکور باشد یا نباشد.

توییت وزیر آموزش و پرورش تا دیروز بعدازظهر 900 لایک گرفت، 100 بار ری توییت شد و 115 نفر هم برایش کامنت گذاشتند، کامنتهایی که خودش یک دنیا حرف است، حرف مردمی که میفهمند وزیر راه را اشتباه آمده و نه مردم، که خود اوست که باید با مافیای کنکور مبارزه کند. یکی برای وزیر نوشت: «شما مافیا را بهتر از هر کسی میشناسی، پس بسما...» و دیگری با لحنی پر طعنه اضافه کرد: «چه کمکی نیاز دارید؟ هرچه باشد من آمادهام.»

همه مقصرند

لیست مخالفان حذف کنکور، بلندبالاست اما بیشتر مردم فقط همین موسسات را میشناسند که با رگبار تبلیغاتشان گاو پیشانی سفید شدهاند. شنیدهایم در دل وزارت آموزش و پرورش عدهای موافق حذف کنکور و جایگزینیاش با سوابق تحصیلی نیستند چون که به اعتقادشان حذف آن و آمدن این، هزینه براست. میگویند در سازمان سنجش هم که یک پای حذف ماجرای کنکور است عدهای پا در یک کفش کردهاند که نمرات امتحانات نهایی آموزش و پرورش هزار نقص دارد و قابل اعتماد نیست که جایگزین کنکور شود. از سوی دیگر کسی مثل ابراهیم سحرخیز، کارشناس مسائل آموزش و پرورش نیز میگوید اگر افسار کنکور کشیده نمیشود یکی از مقصران مجلس است.

او ما را میبرد به گذشتهای نهچندان دور، به وقتی که زاهدی وزیرعلوم بود و فرشیدی وزیر آموزش وپرورش، به روزهایی که نمایندگان مجلس با استدلال این دو وزیر متقاعد شدند که سوابق تحصیلی میتواند جایگزین کنکور شود. سحرخیز توضیح داد اما با وجود همه تلاشها، تعلل آموزش و پرورش و مقاومتهای سازمان سنجش باعث شد قانون حذف کنکور ناکارآمد نشان داده شود و تصویب قانونی شفافتر و اجراییتر از مجلس خواسته شود.

او گفت قانون دوم هم نوشته شد، قانونی که میگوید نمرات سه سال آخر دبیرستان که امتحاناتش به طور نهایی و کشوری برگزار میشود ملاک تعیین سوابق تحصیلی خواهد بود و سهم این سوابق در قبولی کنکور میشود 85درصد.

سحرخیز میگوید اگر این قانون اجرا شود زهر کنکور گرفته میشود اما چه میشود کرد که این همت آموزش و پرورش را میخواهد و مرکز سنجشاش را. حالا که وزیرآموزش و پرورش توییت کرده و برای مقابله با مافیای کنکور و بازگرداندن آرامش و نشاط به مدارس از مردم کمک خواسته، سحرخیز معترض است و میگوید اگر این مافیا پرقدرتتر از همیشه نفس میکشد و زوال ناپذیر مینماید، علتش اجرا نشدن قانون از سوی دولت است و بعدهم مجلس که قانونی آورده ولی نظارتش نمیکند، شاید اصلا بشود گفت مسئولاناند که مردم را در مسابقه کنکور نگه میدارند.

جای دلخوری برای وزیر نیست، اوحتما خودش میداند تا کنکور برقرار باشد، آش همین آش است و کاسه همین کاسه، انتشاراتیها فربهتر از قبل میشوند، پشت کنکوریها حریص تر میشوند برای شرکت درکلاسها و خرید کتابها و برخی مدارس میشوند پایگاه استقرار مافیا. آرامش و نشاط تحصیلی هم که در این میان تکلیفش روشن است، اصلا نباید حرفش را زد وقتی مدارس تمام قد تابع کنکورند و دوره دبیرستان میشود فدایی کنکور.

کنکور 98 تشریحی نیست

رئیس سازمان سنجش دیروزحرف آخر را اول زد. او خیال همه را جمع کرد که کنکور98 هست، اما نه به شکل شایعاتی که میگفت سوالاتش تشریحی خواهد بود بلکه مثل همیشه تستی و چهارگزینهای.

تیرسال آینده داوطلبان نظام 3-3-6 هم به این تورنمنت میرسند و ابراهیم خدایی گفته است برای این که وضعیتشان با داوطلبان نظام پیش دانشگاهی قاطی نشود درکنکور سوالات مخصوص به خود را خواهند داشت، پرسشهایی همه تستی.

البته درصد تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ فعلا معلوم نیست و قرار است پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو به اطلاع مردم برسد.

مریم خباز
گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها