داستان تیم‌هایی که با هزار امید و آرزو خیلی زود از جام جهانی خداحافظی کردند

برباد رفته ...

جام جهانی از دیروز وارد مرحله یک‌هشتم نهایی شد. پنجشنبه به محض آن‌که دو بازی گروه G انجام شد، مسابقات مرحله گروهی به پایان رسید.
کد خبر: ۱۱۵۰۸۰۲

این، پایان رویاپردازی و آرزوهای دور و دراز تیمهایی بود که با هزار امید و آرزو به روسیه آمده بودند. بعضی از آنها ادعاهای فراوانی داشتند و بعضیها هم فکر میکردند میتوانند تاریخ را با این 3 بازی عوض کنند. آنها آمده بودند که تاریخسازی کنند؛ اما نتوانستند.

گروه A

عربستان از زمانی که به جام جهانی صعود کرد، دیدارهای تدارکاتی و اردوهای فراوانی ترتیب داد. برخلاف فدراسیون فوتبال ایران که نتوانست بازی لغو شده با یونان را با یک بازی دیگر حتی تیمی عقب افتاده مثل کوزوو عوض کند، فدراسیون فوتبال عربستان دیدارهای خوبی برای این تیم تدارک دید. آنها در فاصله یک ماه مانده به جام‌جهانی حتی با ایتالیا و آلمان هم بازی کردند؛ اما اگر 20 اردو و مسابقه دیگر هم برای این تیم ترتیب داده می‌شد فایده نداشت چون این تیم، عربستان است. همان تیمی که یک بار در جام جهانی از آلمان هشت گل خورد و بهترین تیم برای تمرین گلزنی حریفان است! آنها در بازی اول جام‌جهانی 2018 کاری کردند که میزبان جام حسابی برای بازی‌ها روحیه بگیرد. پنج گل خورده بدون حتی یک حمله. شکست مقابل اروگوئه آنها را از جام بیرون راند و بازی با مصر را برای آنها تشریفاتی کرد.مصر هم با ادعای بسیار به جام آمده بود؛ اما دو شکست مقابل روسیه و اروگوئه این تیم ضعیف را از جام بیرون گذاشت.

گروه B

ایران. بدون امکانات چشمگیر به روسیه رفت؛ اما پسرانش مردانه جنگیدند و 4 امتیاز گرفتند. مثل سرباز تا آخرین فشنگ. شیربچه‌ها دو گل زدند و تنها دو گل خوردند. آنها امید را در دل ما زنده کردند تا به صعود امیدوار بمانیم. تا آخرین بازی و تا آخرین دقیقه. از این تیم بیش از این توقع نداشتیم. دم همه بازیکنان باغیرت‌ما گرم.

مراکش هم با ستاره‌های فراوان و نامدار آمد؛ اما خیلی زود حذف شد. بعد از دو شکست مقابل ایران و پرتغال.

گروه C

قبل از آن‌که جام جهانی روسیه آغاز شود، پرو و استرالیا رویایی نداشتند که برای به باد رفتنش غمگین باشند. آنها شاید برای 3 بازی جدی به روسیه رفتند و بعد از انجام آن برگشتند.

گروه D

برای ایسلند با 350 هزار نفر جمعیت، رسیدن به جام جهانی، تحقق بزرگ‌ترین رویای دنیاست. به همین دلیل مهم، قرار گرفتن در قعر جدول هم آنها را افسرده نمی‌کند. آنها دوست داشتند 3 هیجان بزرگ در جام جهانی را تجربه کنند که موفق هم شدند. بعد از این رنگ زندگی برای این مردم تغییر نمی‌کند. مثل همیشه یک ساعت قبل از خواب کتابشان را می‌خوانند و در روز به نقاشی و موسیقی می‌پردازند. نیجریه هم از سال‌های درخشان خود فاصله‌ای فراوان دارد.

گروه E

صربستان بازی‌های خوبی ارائه کرد حتی در دو دیداری که مقابل سوئیس و برزیل شکست خورد. این تیم خوب و یکدست برای رسیدن به دور دوم به چیزهای دیگری هم نیاز داشت. چیزی مثل تجربه.

سقف آرزوهای کاستاریکا هم آنقدر بلند نبود که بتوانند از بالای آن به یک هشتم نهایی نگاه کنند. همین مقدار که به نمایندگی از آمریکای شمالی و مرکزی و حوزه دریای کاراییب به جام جهانی رسیدند کافی است.

گروه F

آلمان بزرگ‌ترین حذف شده مرحله گروهی بود. 3 بازی ضعیف و دو شکست مقابل مکزیک و کره جنوبی پایان کار این تیم مغرور بود که برای دفاع از عنوان قهرمانی چهار سال قبل آمده بود. انتقادها و اعتراض‌های تندی که به دلیل دیدار اوزیل و گوندوگان بازیکنان تیم‌ملی آلمان با اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه شد، و هو شدن این دو بازیکن در دیدارهای دوستانه آلمان کار خودش را کرد تا این تیم بدون روح برد به روسیه برود. حذف از مرحله گروهی کمترین تنبیه برای آلمان بود. تیمی که اتفاقا تیم نبود.

کره‌جنوبی با دو شکست اولیه حذف شد؛ اما پایان کار آنها شکست دادن تیم ملی آلمان بود. اولین برد یک آسیایی در جام‌های جهانی در برابر آلمان. آنها در رختکن‌شان نگفتند که اگر از آلمان بزرگ دو گل هم بخوریم نتیجه خوبی است. آنها آلمان را شکست دادند؛ اما در سئول با تخم مرغ از آنها استقبال شد.

گروه G

تونس یکی دیگر از آفریقایی‌های حذف شده جام بود. پاناما هم که رسیدنش به جام‌جهانی به اندازه کافی شگفت‌انگیز بود و توقع دیگری غیر از 3 شکست و قعرنشینی از این تیم نمی‌رفت.

گروه H

سنگال آخرین آفریقایی حذف شده جام جهانی 2018 بود که به دلیل چند کارت زرد بیشتر نسبت به ژاپن حذف شد. هر 5سهمیه این قاره حذف شدند تا کنفدراسیون آفریقا با وجود کمک مالی قابل توجه به نمایندگان آفریقا، ناکام بماند. لهستان تیمی بود که کمتر کسی فکر می‌کرد در قعر جدول گروه قرار بگیرد. لواندوفسکی و هم‌تیمی‌های نامدار او هم با جام وداع کردند تا با یک فکر جدی به جام جهانی قطر بروند.

48 بازی نه چندان دلچسب

جام‌جهانی تا پایان مرحله گروهی چندان دلچسب نبود. بجز 3 مسابقه تیم ملی که حالمان را خوب کرد، بقیه بازی‌ها چنگی به دل نزد. 48 بازی تا پایان مرحله گروهی برگزار شد که بجز دو سه مسابقه، آن کیفیت بالای جام را در دیگر بازی‌ها ندیدیم. حالا 16 تیم راهی خانه‌ها شده‌اند و از 736 بازیکن حاضر در روسیه 368نفر به خانه‌ها برگشته‌اند و بازی‌های سه‌شنبه که تمام شود، 184 بازیکن دیگر هم در قالب 8تیم حذف می‌شوند. همه امید اهالی فوتبال این است که ادامه جام، دل دنیای فوتبال را به دست آورد و چند بازی فوق‌العاده ببینیم.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها