گزارش جام‌جم از پشت پرده خداحافظی «سردار» و «گوچی»

آزمون خداحافظی

بعد از بازگشت تیم ملی ایران از روسیه، دو بازیکن مطرح تصمیم گرفتند از بازی‌های ملی خداحافظی کنند؛ سردار آزمون و رضا گوچی. این دو در تیم ملی رقیب بودند و خداحافظی‌شان آب سردی بود بر پیکر تیم‌ملی. در واقع با کناره‌گیری رضا و سردار، حالا تیم ملی در خط حمله دچار یک بحران بزرگ شده است. اما پشت‌پرده این خداحافظی‌ها چه بود؟ چرا آنها تصمیم گرفتند به‌طور ناگهانی، دست به چنین کاری بزنند؟ آیا این دو بازیکن با کسی مشورت کردند؟
کد خبر: ۱۱۵۰۵۶۳

رضا قوچاننژاد که در مسیر جام جهانی 2014 فوقالعاده بود و توانست با دو گل سرنوشتساز، عامل اصلی صعود ایران به جام جهانی باشد، در مقدماتی جام جهانی روسیه هم اثرگذار بود. او توانست یک گل فوقالعاده مهم به قطر در اولین بازی بزند. این گل در صعود ایران به جام جهانی نقش مهمی داشت.

قوچاننژاد بعد از نیم فصل دوم موفق در لیگ هلند عازم جام جهانی شد و توقع داشت تا در روسیه حداقل شانس چند دقیقه بازی را به دست بیاورد. پس از بازی ایران و اسپانیا آنها که رضا در میکس زون ورزشگاه دیدند، چیزی را که باید گرفتند؛ چشمان او قرمز بود و حکایت از درونش داشت. او فقط سکوت کرد و رفت اما در سکوتش حرفهای زیادی پنهان بود. در بازی پرتغال هم کی روش دوباره به این بازیکن فرصت نداد تا رضا جام جهانی را در شرایطی ترک کند که یک دقیقه هم برای ایران بازی نکرده باشد.

گوچی ظاهرا از رفتارهایی که کی روش در اردو داشته دلخور است. منابع نزدیک به تیم ملی فاش کردند این بازیکن اعتقاد داشته کی روش بین مهاجمها تبعیض قائل بوده است. رضا پس از بازگشت به ایران، با چند ملی پوش و یکی از بازیکنان قدیمی ایران صحبتهایی داشت. هر چند آنها از رضا خواستند تا فعلا به تعطیلات برود و کمی به فکرش استراحت دهد اما او سریعا تصمیم خود را گرفت و خداحافظیاش را به صورت رسمی اعلام کرد. گوچی این روزها به طور کامل سکوت کرده و تلاش چندبار ما برای گفتوگو با این بازیکن بینتیجه بوده است. او در بخشی از نامه خداحافظی اش نوشت: «در این جام جهانی و در روزهای اخیر، خیلیهاتون ازم یه سؤالی پرسیدین که متاسفانه من هم جوابش رو هنوز نمیدونم.... شاید بهتره که بعضی از سؤالها بیجواب و بعضی از درها توی زندگی همیشه بسته بمونن... به این نتیجه رسیدم که در قلبم، عشقِ به تیم ملی، هر روز بیشتر و بیشتر میشه، اما عقلم، شخصیتم و غرورم این اجازه رو به من نمیدن که بهترین پیرهن دنیا رو دیگه بر تن کنم... دلیلش نخواستن نیست، دلیلش اینه که بعضی مواقع باید یک تصمیم سختی رو بگیری تا بتونی زندگیات رو دوباره راحت ادامه بدی. میخوام از این طریق از همه آقایان در کادر فنی، تدارکات و بازیکنان عزیز تیم ملی تشکر کنم بابت این شش سالی که به من افتخار دادین. منو نه تنها کمک کردید که بازیکن بهتری بشم، بلکه از من انسان بهتری هم ساختید... تشکر بابت این همه لطف و انرژی مثبت.»

خداحافظی مشکوک سردار !

سردار آزمون هم دومین بازیکنی بود که خداحافظیاش را رسمی کرد. او در بیانیه خداحافظی خود رفتار بعضی هواداران و بیماری مادرش را علت این اتفاق دانست ولی جالب اینجاست که در مصاحبهاش گفت از چهار ماه قبل تصمیم به خداحافظی از تیمملی گرفته بود. سردار گفت: «چندماهی خیلی فکر کردم و تقریبا از چهار ماه پیش تصمیمات اولیه را برای خداحافظی گرفته بودم. من بین دو راهی خانواده یا فوتبال قرار گرفتم و نهایتا مجبور شدم یکی را انتخاب کنم که آن خانوادهام بود.» او همچنین تاکید کرد برای گرفتن این تصمیم از مسعود شجاعی و جهانبخش مشورت گرفت.» وقتی در اینباره با علیرضا جهانبخش صحبت کردیم، اینطور پاسخ داد: «بله، سردار با من حرف زد و به او گفتم این کار را نکن. گفتم استراحت کن و بعد تصمیم بگیر ولی میگفت رفتاری که مردم در فضای مجازی داشتهاند روی بیماری مادرش اثر گذاشته و به همین دلیل تصمیم خود را برای خداحافظی گرفته است.» اما این رفتارها در جام جهانی تازه بود و چطور سردار 4 ماه قبل به این نتیجه رسید؟ ظاهرا مساله دیگری هم در این بین وجود داشته که باعث شده تا آزمون در نهایت از تیمملی کنارهگیری کند.

کیروش سردار را برمیگرداند

کارلوس کیروش با رفتار خود نشان داد، سردار را به تیم ملی بازمیگرداند ولی رضا گوچی را نه. پس از نامه خداحافظی این دو بازیکن، کیروش سریعا به خداحافظی رضا واکنش نشان داد و برایش آرزوی موفقیت کرد ولی در مقابل به خداحافظی آزمون واکنشی نشان نداد تا ثابت کند میخواهد این بازیکن را برگرداند. ظاهرا یکی از اعضای کادر فنی هم در این زمینه با آزمون صحبت کرده است و احتمالا قبل از جام ملتها این بازیکن به اردوی ایران بازمیگردد.

خداحافظیها از دید مهاجرانی؛ تصمیم احساسی

تصمیمی احساسی. این نظر حشمت خان مهاجرانی درباره خداحافظی سردار آزمون و رضا قوچاننژاد از تیم ملی است. ایسنا از قول سرمربی تیم ملی در جامجهانی 1978 نوشته: «فکر میکنم تصمیم گیری هر دو نفر احساسی بوده و اگر در لحظه تصمیم نمیگرفتند این اتفاق نمیافتاد. چنین شرایطی هم برای من هم پیش آمده است و در ۶۵ سالگی تصمیم گرفتم مربیگری را کنار بگذارم، در حالی که میتوانستم تا ۲۰ سال بعد هم کار کنم.»

از دید مهاجرانی کیروش به هر دو نفر اعتقاد کاملی دارد و به همین دلیل مخالف خداحافظی دو مهاجم تیمش است.

مرتضی رضایی
ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها