با دکتر مجید مسلمی، معاون انتقال خون استان تهران

آداب اهدای خون

شرایط اهدای خون چیست؟
کد خبر: ۱۱۵۰۴۷۶

ابتدا اینکه فرد باید شرایطی داشته باشد تا سلامت اوبه خطرنیفتد .دوم، شرایطی که خطر برای خون وجود نداشته باشد. سن اهداکنندگان بین 18 تا 60 سال باید باشد. اگرکسی اهداکننده مستمر باشد و پزشک او تائید کند، میتواند تا 65 سال هم خون اهدا کند. وزن اهداکننده باید 50 کیلوگرم یا بیشتر باشد. حداکثر فشارخون بیش از 180 میلیمتر جیوه نباشد. حداقل فشارخون باید بیش از 100 میلیمتر جیوه نباشد. فرد استنت یا فنر در رگهای قلبی نداشته باشد. بیماری عروق کرونریا سکته مغزی نداشته باشد. سفر به مناطق مالاریاخیز در یک سال اخیر نداشته باشد. مواد مخدر تزریقی و تاتو با لوازم مشترک و حجامت نداشته باشد.

اما با این حال دورههای پنجره را هم در نظر میگیریم. در مورد هپاتیتها و اچآیوی بررسی میشود. دوره پنجره از زمان بدو ورود ویروس به بدن فرد تا زمانی است که دقیقترین آزمایش بتواند آلودگی با ویروس را تائید کند. حداکثر زمان، دوره پنجره یک سال است و ما یک سال را در نظر میگیریم. ولی با وجود همه بررسیها، خطر همچنان باقی است و به صفر نمیرسد.

آیا فرد بدون واکسن هپاتیت B با آنتیژن منفی و آنتیبادی مثبت میتواند خون اهدا کند؟

اگر کسی سابقه ورود ویروس هپاتیت B را داشته باشد و درمان شده با آنتیژن منفی و آنتیبادی مثبت، ایمن است و میتواند خون اهدا کند. ولی اگر واکسن بزند نهتنها معاف نمیشود بلکه واکسن زدن برایش یک مزیت محسوب میشود.

اهداکنندگان مستمر چه کسانی هستند؟

کسانی که در طول سال قبل، دوبار یا بیشتر خون اهدا کرده باشند.

آیا کسی که یک کلیه دارد میتواند خون اهدا کند؟

بستگی دارد به اینکه آیا کلیه دیگرش سالم است یا خیر و نیز علت ازدست دادن کلیهاش چه بیماری بوده است اگر به علت بیماری کلیه از دست داده صلاح نیست خون اهدا کند مگر اینکه پزشک تائید سلامتی کلیه را اعلام کند و اجازه بدهد.

کسی که داروی شیمی درمانی مصرف میکند از اهدا معاف میشود؟

کسی که «لووتیروکسین» مصرف میکند معافیت ندارد. همچنین کمکاری تیروئید معافیت ندارد. کسی که آنتیبیوتیک خوراکی مصرف میکند یک هفته تا یک ماه نمیتواند خون اهدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها