مدیرعامل ای‌تی آر از مذاکره این شرکت با آمریکا برای تحویل ۴ فروند هواپیمای ای تی آر ۷۲-۶۰۰ تکمیل شده در خط مونتاژ به هواپیمایی جمهوری اسلامی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۰۴۲۲
مذاکره ای‌تی‌آر با آمریکا برای تحویل ۴هواپیما به ایران

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، کریستن شرر گفت: به علت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بالا رفتن نرخ دلار و احتمال برنده نشدن سفارش مهمی در ۲۰۱۸، این شرکت خود را آماده سالی بسیار ضعیف‌تر از ۲۰۱۷ می‌کند.

مدیرعامل شرکت ایتالیایی - فرانسوی هواپیماسازی ای تی آر افزود: بسیاری از مشتریان ما به علت افزایش نرخ دلار در برابر ارز آنها، دچار مشکل شده‌اند. نوسانات قیمت بسیار زیاد هستند، در نتیجه توانایی مشتریان ما برای فاینانس هواپیمایی که سفارش داده‌اند ضعیف شده است. مهم‌تر از همه وضعیت ایران است که تاثیری بسیار منفی و زیادی بر ای‌تی‌آر گذاشته است.

ایران ریسک ای تی آر را افزایش داد

وی افزود: از ۸۰ هواپیمایی که ما فکر می‌کردیم در سال ۲۰۱۸ تحویل می‌دهیم، ۱۲ فروند به ایران تعلق داشت که تعداد بالایی است. به ویژه وقتی تحویل این ۱۲ هواپیما با ریسک بالایی مواجه هستند. ایرانی‌ ها هواپیماهایی سفارش دادند که به‌طور ویژه برای آنها درست شوند چراکه آنها بیشتر در بالای مناطق کوهستانی فعالیت می‌کنند. آنها از ما خواستند که برای همه مسافران در شرایط افت فشار کابین، سیستم تامین اکسیژن وجود داشته باشد. این چیزی نیست که در یک هواپیمای منطقه‌ای الزامی باشد. ما مجبور شدیم این هواپیماها را اصلاح کنیم که آنها را نسبت به مدل‌های ای‌تی‌آر استاندارد، ویژه می‌کند. با اوضاع ژئوپولیتیکی پیش آمده پیرامون ایران ریسک تامین مالی ای‌تی‌آر بالا رفته است.

وضعیت ۱۲ ای تی آر باقی مانده هما در کارخانه ای تی آر

کریستن شرر با بیان اینکه از ۲۰ هواپیمای سفارش داده شده ایران تا به حال ۸ فروند آن را تحویل داده‌ایم گفت: ما در حال حاضر ۱۲ هواپیما را در فرایند تولید داریم که ۲ فروند از آنها تکمیل شده‌اند. همچنین ۶ فروند از هواپیماها روی خط مونتاژ هستند و ساخت چهار فروند آخر شروع شده و مشغول سفارشی‌ سازی آنها هستیم.

مذاکره ای تی آر با آمریکا برای تحویل ۴ ای تی آر به ایران ایر

مدیرعامل ای تی آر ادامه داد: ایرانی‌ها می‌خواهند هواپیماهای خود را تحویل بگیرند اما ای‌تی‌آر هیچ ریسکی را در تقابل با مقامات آمریکایی نخواهد پذیرفت و خود را در معرض تحریم‌های آمریکا قرار نمی‌دهد. البته ما در حال مذاکره با مقامات آمریکایی هستیم تا بتوانیم ۲ فروند هواپیمای تکمیل شده و ۲ فروند دیگری که در انتهای خط تولید قرار دارند را به ایران تحویل دهیم.

مجوز قبلی اوفک باطل شد

وی با بیان اینکه عملی شدن این برنامه، نیازمند درخواست مجوز جدید از آمریکا است، اظهار داشت: در حال حاضر مجوز قبلی اوفک لغو شده است. ضمن اینکه که دو هواپیمای تکمیل شده از لحاظ فنی توسط ایرانیان مورد قبول واقع شده‌، اما نمی‌توان آنها را تحویل داد که درنتیجه هدف گذاری ای تی آر برای تحویل هواپیما به مشتری هایش در سال ۲۰۱۸ با آسیب مواجه خواهد شد.

مهلت ۳ ماهه ترامپ برای تحویل سفارشات به ایران کوتاه است

مدیرعامل ای‌تی‌آر گفت: من کاملا مطمئن نیستم که شرکت ما بتواند از دولت آمریکا معافیت دریافت کند. آمریکایی‌ها یک دوره ۳ ماهه را فرصت داده‌اند تا شرکت‌ها بتوانند محصولاتی را که در لحظه اعلام تحریم‌ها توسط دونالد ترامپ در دست ساخت داشتند به ایران تحویل دهند. به علاوه مقامات آمریکایی گفته‌اند که درخواست‌های ما برای مجوزهای جدید را بررسی خواهند کرد. همچنین باید در نظر داشت که برای صنعت هوایی، دوره ۳ ماهه باز بسیار کوتاهی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها