شاعران دفاع مقدس به خط شدند

بیت آخر دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس

دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس درنهایت روز گذشته با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. طبق اطلاعاتی که جام‌جم کسب کرده در بخش کلاسیک عباس احمدی، امیر رضا یزدانی، محمدجواد الهی‌پور، میثم داوودی، سعید مبشر، فائزه زرافشان، فرشته سادات حسینی، فاطمه عارف‌نژاد و در بخش کودک طیبه رضوانی مورد تقدیر قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۱۵۰۰۷۶

اگر میخواهید بدانید در این کنگره چه خبر بوده باید این توضیح را برای شما اضافه کنیم که دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس به همت نهاد کتابخانههای عمومی کشور با موضوع نقش بانوان در پاسداشت دفاع مقدس و با محوریت ۳ کتاب «دختر شینا»، «گلستان یازدهم» و «راز درخت کاج» برگزار شد. آمار جالبی هم از کنگره رسیده. در مجموع ۶۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و ۲۷۲ اثر شامل ۱۱۸ قطعه شعر در بخش کلاسیک، ۱۰۵ قطعه شعر در بخش سپید و قالبهای نو، ۲۱ شعر در قالب ترانه و ۲۸ قطعه شعر کودک، به بخش نهایی داوری راه یافتند که آثار برگزیده در هر بخش معرفی و از صاحبان آن تقدیر شد. در این مراسم همچنین یکی از اشعار رهبر معظم انقلاب که با موضوع دفاع مقدس سروده شده است، برای اولین بار قرائت شد.

تمجید از شعر جنگ توسط آقای وزیر

سیدعباس صالحی به مناسبت برگزاری دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس در پیامی گفت: این کنگره، دریچهای گشوده رو به خیال انگیزترین خاطرات از جانفشانیها و دلاوریهای رزمندگان اسلام است.

سیدعباس صالحی در بخشهای دیگری از پیام خود گفته است: دوران هشت سال دفاع مقدس ملت قهرمان ایران اسلامی، ثمرهای بالنده از فرهنگ ایثار و شهادت را برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم به جای گذاشته است. دیباچه دفاع مقدس، برگهای زرینی از تبلور آیین و مرام انسانهای پاک باختهای است که اتصال به ملکوت را رهین ایمان خود دانستهاند . کنگره شعر کتاب دفاع مقدس، دریچهای گشوده رو به خیال انگیزترین خاطرات از جانفشانیها و دلاوریهای رزمندگان اسلام است. ذوق، قریحه و اندیشه تعالی بخشی که از نسل دفاع مقدس برآمد، جامعه را به خلق ادبیاتی امید آفرین و همچنین بستر سازی مناسب برای رشد باورهای عمیق دینی و مذهبی در قالب شعر سوق میدهد . وزیر ارشاد همچنین شعر جنگ را زبان روایتگر خاطرههای ماندگار از ایثار و فداکاری توصیف کرده و از دستاندکاران کنگره تمجید کرده است: به دست اندرکاران درود میفرستم. امیدوارم برگزاری این گونه رویدادها از این دست بستر ساز شناخت بهتر همه وجوه دوران دفاع مقدس و تصویرگر عواطف پاک مردم شریف کشورمان باشد.

استقبال بالای خانمهای شاعر

دبیر دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس با اشاره به رویکر این کنگره در پرداختن به نقش بانوان در عرصه دفاع مقدس، گفت: حدود 650 اثر در روند داوری دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس قرار گرفت که بیش از ۵۰ درصد آن به آثار بانوان شاعر اختصاص دارد.

مراسم اختتامیه دومین کنگره شعر کتاب دفاعمقدس و تجلیل از برگزیدگان این کنگره، سهشنبه ۵تیر ماه با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور، جمعی از فعالان ادبی حوزه دفاع مقدس، مدیران فرهنگی و خانواده ایثارگران، در باغ کتاب تهران برگزار شد.

در این مراسم جواد محمدزمانی، دبیر دومین کنگره با اشاره به روند برگزاری کنگره عنوان کرد: دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس به همت نهاد کتابخانههای عمومی کشور، با موضوع نقش بانوان در پاسداشت دفاع مقدس و با محوریت ۳ کتاب «دختر شینا» خاطرات قدمخیر محمدی کنعان از جنگ ایران و عراق، «گلستان یازدهم» خاطرات زهرا پناهیروا، همسر سردار شهید علی چیتسازیان و «راز درخت کاج» داستانی برگرفته از گفتوگو با مادر شهیده زینب کمایی، برگزار شد که خوشبختانه با مشارکت فراوان شاعران کشور همراه بود.

وی با اشاره به مشارکت گسترده شاعران متعهد کشور و افزایش کمی و کیفی آثار ارائه شده، افزود: در مجموع حدود 650 اثر به دبیرخانه دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس ارسال شد که از این تعداد 272 اثر به بخش نهایی داوری راه یافتند که این آثار شامل 118 قطعه شعر در بخش کلاسیک، 105 قطعه شعر در بخش سپید و قالبهای نو، 21 شعر در قالب ترانه و 28 قطعه شعر کودک بوده است که با داوریهای تخصصی و دقیق در 3 مرحله، برگزیدگانی از میان آنها در هر بخش انتخاب شدند. امید که حاصل این تلاش جمعی در درگاه لطف الهی مورد قبول قرار گیرد و در مسیر حفظ و ترویج نام، یاد شهیدان و جلوه ایثارگری خانوادههای شهدا، بهویژه بانوان قهرمان دفاع مقدس، مؤثر افتد.

دبیر دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس درباره برخی ویژگیهای آثار ارسال شده به این کنگره گفت: وفادار بودن آثار به متن ویژگی بارز آثار ارسالی این دوره نسبت به گذشته بود، به طوری که مخاطبان میتوانند در جای جای این اشعار بخشهای مختلف کتابها، بویژه بخشهای عاطفی آن را با ذکر اسامی افراد نامبرده شده در خاطرات، به یاد بیاورند.

محمدزمانی مشارکت گسترده بانوان را مهمترین ویژگی این دوره از برگزاری کنگره شعر کتاب دفاع مقدس دانست و گفت: با توجه به رویکرد این کنگره در پرداختن به موضوع نقش بانوان در عرصه دفاع مقدس، شاهد شرکت فراگیر بانوان شاعر در این کنگره هستیم، به طوری که بانوان شاعر بیش از ۵۰درصد شرکتکنندگان را به خود اختصاص داداند.

از آثار برگزیده...

فاطمه عارف نژاد

زبان حال همسر سردار شهید علی چیتسازیان؛ بر اساس کتاب گلستان یازدهم

به شور عشق و با نیروی ایمان زنده میمانم

اگرچه رفته با تو از تنم جان، زنده میمانم

گلستان منی، عطرت هنوز اینجاست باور کن

گل سرخ تو هستم، در گلستان زنده میمانم

چنان گرمای دلچسبی به قلبم داده دستانت

که با هرم همان در این زمستان زنده میمانم

اگر راز شهادت اشک باشد، من شهیدم چون

همیشه ابریام، با بغض و باران زنده میمانم

پر از خالیست جایت در کنار ما و من تنها

میان این همه جمع پریشان زنده میمانم

تویی یار حسین و یار انصار الحسینیها

منم که در پناه یاد یاران زنده میمانم

گذشتی از خودت، از سیمهای خاردار نفس

گذشتی از من و عشقی که با آن زنده میمانم

تو با زخم تنت پرواز کردی، از جهان رفتی

ولی من با هزاران زخم پنهان زنده میمانم

کرج، دزفول، قم، مشهد... در این دنیای کوچک که

شده با خاطرات تو چراغان زنده میمانم

تو بر عهد قدیمت با خدای خویش جان دادی

پس از تو من سر آن عهد و پیمان زنده میمانم...

از آثار برگزیده...

میثم داودی

| آقا ناصر دوید و تابوت را در آغوش گرفت. منصوره خانم نالید: «مادرت بمیره علی! دیشب اینجا خوابیدی عزیزم!...» (گلستان یازدهم)

باورم نمیشود «علی» هنوز

این تن به خاک و خون کشیده را

گرچه در شمایل تو دیده ام

خواب این شهید نو رسیده را

در هجوم گرگهای خانگی

زخم روی زخم، ناگزیر بود

در کنار داغهای بیشمار

سالها برای گریه دیر بود

خواستم ببوسمت ولی نشد

لحظه وداع را گریستم

گرچه بعد تو دلم شکسته است

از زمانه باز خسته نیستم

اشکمان امان شهر را برید

از غم بزرگمان نکاستی

بارها دلم صدات زد «علی»

از زمین چگونه بر نخواستی؟

دور تو به ضجه میدویدم و

صورتم گرفته بود عطر نور

چادرم به خاک غم نشسته بود

در هجوم لحظههای بیعبور

رو به غم همیشه چشم بستهام

مثل مادرت که کوه دردهاست

چادرش که یادگار فاطمهست

فاتح تمامی نبردهاست

سالها گذشته و علی! هنوز

باورم نمیشود که نیستی...

کاش برون میشدم، از همه خویشتن

تازهترین شعر رهبر انقلاب در اختتامیه دومین کنگره شعر دفاع مقدس قرائت شد

در مراسم اختتامیه کنگره شعر کتاب دفاع مقدس غزلی از حضرت آیتا...خامنهای برای اولین بار خوانده شد که متن آن به این شرح است:

میکند آشفتهام، همهمه خویشتن

کاش برون میشدم، از همه خویشتن

می کشد از هر طرف، چون پر کاهی مرا

وسوسه این و آن، دمدمه خویشتن

پنجه درافکندهام، در دل خونین خویش

گرگوش افتادهام، در رمه خویشتن

باده نابم گهی، زهر هلاهل گهی

خود به فغانم از این، ملقمه خویشتن

طفلم و بنهاده سر، بر سر دامان عشق

تا کندم بیخود از، زمزمه خویشتن

مست و خرابم امین، بیخبر از بود و هست

از که ستانم بگو! مظلمه خویشتن

امید رحمانی
فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها