گزارشی از یک کافه جذاب و خاص که محلی برای تفریح است نه خوردن و آشامیدن!

بازی بازی، کافه بازی

احتمالا شما هم از آن دسته افرادی هستید که هر از گاهی به کافه می‌روند. کافه‌ها از دیر باز بوده‌ و فقط در گذر زمان شکل عوض کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۵۰۰۳۴

حداقل از زمانی که ما به یاد داریم کافهها وجود داشتند. اما در ده سال اخیر شاهد رشد قارچگونه کافهها در شهرها و روستاها بودیم. کافههایی با تمهای متفاوت، بعضیها تاریک و متروکه و بعضی دیگر رنگارنگ و بسان مهدکودک .

کافهها در گذر زمان

از اواسط دهه 70 کافهها شیوع زیادی در سطح شهرها پیدا کردند تا قبل از آن آبمیوهفروشیها روی بورس کاسبی بودند و امکان نداشت وقتی با خانواده یا دوستی به خیابان میروید، سری به آبمیوهفروشی نزنید. البته طعم شیرموز و آبهویجبستی آنها زیر زبان ایرانیان رفته و همین مساله تاکنون اجازه نداده که تا امروز از بازار رقابت خارج شوند.

در اواسط دهه 70 کافهها پاتوق روشنفکرها تلقی میشد و تصور عامه مردم از کافه، مکانی تاریک و خفه و ترسناک و محلی برای فسق و فجور بود، البته این تصور غلط با اولین دفعهای که به کافه میرفتند فرو میریخت. وقتی برای اولین بار به کافه میرفتید، میفهمیدید کسانی که به کافهها میآیند، همانهایی هستند که در اتوبوس و مترو و پیادهرو میبینید.

امروزه کافهها به محلی برای گذراندن وقت تبدیل شده است. تنوع کافهها آنقدر زیاد است که هر سلیقهای را پوشش میدهد و میتوانید کافهای متناسب با حالتان را انتخاب کنید. بعضی کافهها، هم نور کافی دارند و هم موسیقی زنده؛ بعضی دیگر از کافهها آنچنان مخوف و تاریکاند که تمام مدت احساس ترس میکنید. کافههایی هستند که تراس دارند و میتوانید طولانی مدت بنشینید و مردم را تماشا کنید. نکتهای که کافهها را از دیگر مکانها جدا میکند این است که شما به کافه میروید تا با دوستانتان صحبت کنید و اوقات خوشی را برای خودتان رقم بزنید. البته شاید این مساله در تفریحات دیگر هم وجود داشته باشد، اما در کافه این مساله بسیار پررنگتر است. شما به کافه میروید که از جزئیات لذت ببرید. کافهها را طوری طراحی و آرایش میکنند که در آنجا ماندگار شوید. به اطرافتان نگاه کنید و از کشف جزئیات لذت ببرید. منوی کافهها هم از نکاتی است که آنها را نسبت به هم متمایز میکند. کافهها بهخاطر تنوع خوراکیهایشان، دلپذیر و دوستداشتنیتر هستند. هر بار تجربه یک کافه جدید، نوید یک کشف هیجانانگیز را به شما میدهد.

خوراکیهایی که کافههای دیگر ندارند یا به شکل دیگری آنها را درست میکنند. همین موضوع شما را متقاعد میکند که باز هم به آن کافه سر بزنید.

کافهای که خوراک فکری میدهد

این بار سراغ کافهای رفتیم که نه تاریک است و نه ساکت و آرام و چیزی که آن را از دیگر مکانهای مشابه متمایز میکند این است که به شما خوراک فکری میدهد. بله درست خواندید. به آنجا میروید که فکر کنید، هیجان زده شوید و به وجد بیایید.

قبل از ورود سروصدای افرادی را که آنجا مشغول بازی هستند میشنوید که به شما نوید یک مکان متفاوت را میدهد. «فکرکده» پُر است از بازیهای فکری هیجانانگیز که شما را درگیر خودش میکند. امین نصری، مدیر فکرکده درباره ایده این بوردگیمکافه میگوید: من هنگامی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته بودم با گروهی آشنا شدم که طراحی بوردگیم (بازیهای رومیزی) را انجام میدادند. بوردگیمها هر کدام برای افزایش توانمندی قسمتی از مغز طراحی میشوند. در واقع افرادی که به دنبال افزایش تفکر بصری خود هستند باید یک بازی را انتخاب کنند و پس از یک دوره سه ماهه سراغ دسته دیگری از این بازیها بروند. این بازیها میتواند افراد را برای مدتی از شبکههای اجتماعی دور کند و در عین حال معاشرت را بیشتر میکند.

نصری یک شطرنجباز حرفهای است که عضو تیم ملی نوجوانان و جوانان شطرنج هم بوده، او مدال آسیایی این بازی را دارد و در حال حاضر دانشجوی دکترای تحلیل سیستمهای انرژی است. همه اینها نصری را به طراحی و آموزش بوردگیمها نزدیکتر میکند و بیشک در موفقیت او تاثیرگذار بودهاند. نصری میگوید ایرانیها از قدیمالایام به حل کردن معما علاقه داشتند به همین دلیل به این فکر افتادیم که این بازیها را وارد بازار ایران کنیم ولی چون مردم شناختی روی بازیها نداشتند عملا این کار بیفایده بود به همین خاطر تصمیم گرفتیم فضایی را فراهم کنیم که در آن بازیها را آموزش دهیم و افراد علاوه بر اینکه امکان خرید بازیها را دارند، می توانند همینجا مشغول بازی شوند. خیلی زود فهمیدیم که این ابتکار خیلی جالبی بود و با استقبال زیادی مواجه شدیم که انتظارش را نداشتیم.

اینجا فضای مناسبی برای تخلیه انرژی جوانهاست. مطمئنا اگر انرژی جوانها در چنین مکانهایی تخلیه نشود، در خیابانها به شکل نامناسبی بروز خواهد کرد.

آنچه در فکرکده میگذرد

گروه سنی این بازیها از 5 تا 70 سال است که تقریبا همه افراد جامعه را دور هم جمع میکند. فکرکده با رویکرد فرهنگی ایجاد شده و چیزی که در این مکان رواج دارد فکر کردن توام با هیجان است، پس طبعا کشیدن سیگار هم در اینجا ممنوع است.

تاسیس فکرکده برای خیلیها عجیب بود و گمان نمیکردند کسانی باشند که برای بازی کردن وقت بگذارند ولی خیلی زود با استقبال زیادی از سمت مردم مواجه شد. مشتریهایی هستند که هفتهای سه روز به اینجا میآیند و خانوادههای زیادی که آخر هفتههای خود را همراه با فرزندانشان در اینجا میگذرانند.

استقبال مردم از فکرکده سبب شد که خیلی زود بوردگیمکافههای دیگر هم فعالیت خود را شروع کنند. این بوردگیمکافهها در تهران و در شهرستانها هم تاسیس شده و به بیش از 50 مرکز رسیده است.
اضافه شدن بوردگیمکافهها در سطح کشور اتفاق مثبتی است زیرا مردم انتخاب بیشتری خواهند داشت و علاوه بر آن، این نوع بازیها به همه مردم معرفی خواهد شد.

بوردگیمهای وطنی

طراحی و تولید بازی در ایران نیز کلید خورده و بازی بازار 1295 به تازگی طراحی شده که ناشر آن فکرکده است. این اولین بوردگیم یا بازیرومیزی است که کاملا ایرانی بوده و ایده آن از هیچ یک از بازیهای خارجی گرفته نشده است. این بازی به زودی به صورت بینالمللی ثبت خواهد شد که بازار بوردگیم را در سطح ایران متحول خواهد کرد. در فکرکده بازیها به اشکال مختلف طبقهبندی میشود. بازیهایی هستند که تفکر بصری زیادی میطلبد که معمولا معمارها در این بازیها موفقتر عمل میکنند. بازیهای دیگری هم هستند که اِلمان سرعتعمل در آنها مطرح است.

بازیهای تجاری هم که معمولا مورد استقبال عموم قرار میگیرند، در این دستهبندیها قرار دارند. مانند بازی شهر چینیها یا بازی فتوسنتز که یک بازی استراتژیک است و مراحل رشد یک درخت تا مرگش را طی میکند.

وقتی برای اولین بار به فکرکده میرویم

اگر برای اولین بار میخواهید بوردگیم بازی کنید، میتوانید از بازیهای راحتتر شروع کنید تا ذهنتان آمادگی لازم را برای حل بازیهای پیچیده پیدا کند. برای شروع اگر به بازیهای تفکر بصری علاقه دارید بازی روحسرعتی را امتحان کنید و اگر به بازیهای انتزاعی و استراتژیک علاقهمندید حتما اونیتاما یا بازیهای هفتگانه چیآیپی را بازی کنید. اگر به بازیهای جنگی تمایل دارید، بازی استراتژو و ریسک را انتخاب کنید و در میان بازیهای تجاری بازی شهرچینیها را انتخاب کنید.

عارف چراغی - خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها