گفت وگو با دکترمجید ولی‌زاده فوق‌تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم

چگونه وزن کم کنیم؟

شیوع چاقی در ایران چقدر است؟
کد خبر: ۱۱۴۹۵۶۸

در کشور ما 65درصد افراد اضافهوزن و چاقی شکمی دارند. در ایران اگر اندازه دور شکم در مرد یا در زن بالای 90 سانتیمتر باشد چاق در نظر گرفته میشود. چاقی شکمی بیماریهای دیابت، پرفشاری خون و اختلالات چربی خون را در پی دارد. همچنین آرتروز، ساییدگی زانودردهای کمری در افراد چاق و دارای اضافهوزن بیشتر است. مشکلات گوارشی، سنگ کیسه صفرا، آسم، بیماریهای قلبی - عروقی در افراد چاق بیشتر است. برخی بدخیمیها هم در این افراد بیشتر است.

علل چاقی چیست؟

علت آن گسترش شهرنشینی و گرایش به سمت غذاهای غربی است که کالری زیادی را وارد بدن میکند. فستفودها، انواع نوشابهها، عدم تحرک، داشتن وسایل کنترل از راه دور، پشت میزنشینی و در کنار اینها دسترسی محدود به فضاهای سبز، ورزش کردن محدود، نداشتن وقت برای ورزش کردن، شیوع بازیهای کامپیوتری به جای ورزشهای دورهم و پرتحرک، مصرف تنقلات به وفور، مصرف تنقلات همزمان با تماشای تلویزیون و نداشتن کارهای یدی یا بدنی است. البته علت چاقی به شیوه زندگی و ژنهای کمککننده به چاقی نیز برمیگردد.

کاهش وزن اصولی درماه چه میزان باید باشد؟

کاهش وزن باید نسبت به وزن قبلی فرد سنجیده شود.اگر وزن قبلی او در مرز چاقی بوده الان چاق تلقی میشود. اما اگر فرد وزن زیادی نداشته و شاخص توده بدنیاش 23باشد این افزایش وزن خیلی مشکلساز نیست. اگرروشهای کنترل وزن منجر به کاهش وزن درحد یک یا دو کیلوگرم در ماه باشد، خوب است. اما کاهش وزن زیاد در مدت کوتاه توصیه نمیشود. چون حفظ وزن هم در این شرایط سخت است. وزن کمکم به دست آمده و کمکم باید آن را کم کرد.

آیا کسی که کمکاری تیروئید - سندروم تخمدان پلیکیستیک دارد، باید از نظرغدد فوقکلیه هم بررسی شود؟

اگرکمکاری تیروئید کنترل شده است، کاهش یا افزایش وزن به بیماری کمکاری تیروئیدش ربطی ندارد. اما کیست تخمدان باعث اضافهوزن نمیشود. اما اضافهوزن مشکل را تشدید میکند. بیماری غده فوق کلیه از علل نادر اضافهوزن و چاقی است. اگر پزشک علائم خاصی مثل خطوط بنفش رنگ روی شکم شبیه دوران بارداری میبیند، همچنین ضعف عضلانی همراه با چاقی، کبودی کنار چاقی یک سری آزمایش غدد فوقکلیه را درخواست میکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها