تصور کنید در خانواده‌تان خدای ناکرده با برادر یا خواهر یا حتی پدر و مادرتان مشکل دارید. رفتارشان را نمی‌پسندید یا از یک حرف خوشتان نمی‌آید. کار بالا می‌گیرد و به دعوا می‌کشد در گیر و دار دعوا احتمالا آخرین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که برای حل این مشکل به خیابان رفته و از همسایگان یا حتی بدتر، از اراذل و اوباش محل برای حل مساله کمک بخواهید.
کد خبر: ۱۱۴۸۹۰۵

ماجرای ملتها نیز تقریبا همین است. اقوام و گروههای مختلف یک ملت درون مرزهای جغرافیایی با یکدیگر زندگی میکنند و طبیعتا مانند هر تجمع انسانی دیگری ممکن است در خصوص چگونگی برخورد با مسائل پیشرو، دچار اختلاف نظرها یا حتی نزاعهایی شوند اما بدترین راه برای حل اینگونه مسائل کشاندن آنها به خارج از مرزها و دخیل کردن بیگانگان در امورات داخلی کشور است.

کشور ما نیز از موضوع مستثنا نیست، مسائل و معضلات مختلفی در خصوص به هر کدام نظرات متفاوتی هست و طبیعتا محل بحث و نظرهای گوناگون است. رسانههای بیگانه به عنوان بخشی از ابزار اعمال قدرت دولتها در عرصه جهانی نیز طبیعتا علاقه دارند در این زمینهها ورود کرده و با فعال کردن گسلهای اختلافی در جوامع هدف خود بتوانند منافع بیشتری کسب کنند.

مواجهه با رسانههای بیگانه و ورود آنان به مسائل اختلافی درون کشور نیازمند هوشمندی خاصی است و افرادی که در معرض این رسانهها یا مجامع جهانی هستند اگر دقت لازم را نداشته باشند ممکن است ناخواسته بهخاطر اختلافی موردی با گروهی در داخل کشور باعث ضربه به منافع کلان ملی و لطمات جبرانناپذیر بزرگی شوند. ضمن این که تجربه دخالت بیگانگان در امور داخلی کشورهای مختلف نشان میدهد این دخالتها بیش از اینکه باعث حل مسائل شوند خود باعث مسائل و مصائبی بزرگتر شدهاند.

مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی ایران در کنفرانس خبری روز سهشنبه خود در پاسخ به خبرنگار خارجی که از او در خصوص ورود بانوان به استادیومهای ورزشی پرسیده بود، پاسخی هوشمندانه داد و با بیان اینکه «این موضوع یک مساله خانوادگی است و باید مشکلات را در درون خانواده حل کرد» محترمانه خواستار عدم دخالت بیگانگان در امور داخلی ایران شد و ضمن این که از موضع احتمالی خود عقبنشینی نکرد و دروغ نگفت مانع از این شد که سخنش در آستانه بازی حساس ایران و اسپانیا باعث جنجال و التهاب در درون کشور شود.

محمدمهدی درستی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها